Annons

Skola till hösten 2009

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag är intresserad av att börja plugga till fotograf hösten -09.
Vad finns det för skolor att välja på? Jag har letat omkring ganska mycket på nätet men hittar inte så mycket.

Även skolor utomlands kan vara lockande.
Vad skulle NI rekomendera? Vilka förslag finns?
 
Hej!

Frågan är vad för fotograf du vill studera till? Själv har jag tänk att på längre sikt studera till fotojournalist, då kan du antingen hitta en utbildning där du kan kombinera båda eller så läser du först tex fotografi och sedan journalistik. Jag har kikat endel på ICP i New York. Var där och kikade lite för ett par veckor sedan, det är en känd och bra skola, kostar tyvärr en hel del. Annars har du ArtInstitutes i Usa som har flera skolor runt om i landet med inriktning på på både media och mode (http://www.artinstitutes.edu).

Tips jag har om Usa lockar?


/Fabian
 
Hej!

Jag ska börja på Kobenhavns film og fotoskole nu i januari. Kostar 15000 SEK per termin, jag planerar endast att gå en termin just nu iaf. Foto Basis heter kursen jag ska ta, sen kan man fortsätta med Foto Projekt och ja vad det nu var den tredje kursen hette. Jag har besökt skolan och pratat med många som går där och jag tycker att det verkar riktigt bra.


Nordens Fotoskola, Biskopsarnö. 2½ år lång utbildning.Fotojournalistik..



www.kbhfilmogfotoskole.dk
www.nordensfotoskola.com


Hoppas det hjälper och lycka till!

VH Frid
 
Varje år på våren går tidningen FOTO igenom alla fotoutbildningar i sverige och de vanligaste o närmsta utomlands. Kika efter det gamla nummret eller vänta på det som antagligen kommer i vår.
 
Om man ska ärlig så är det väl skolfotograf. Men det är ju en smula sesongsbetonat. Vissa av dessa företag får man dock låna kameran o den andra utrustningen resten av året och där med kan man leta kunder till sitt andra foto utan att behöva göra stora investeringar direkt.

Det jag sett av fotobranchen annars är tyvär ingen trevlig histora. Man måste slita häcken av sig o ha supervassa armbågar i allafall i början. Har inte träffat många fotografer som haft ett normalt familjeliv, så man får offra mycket. Skulle vilja se skiljsmässostatiskten bland fotografer.
 
fotoskola utomlands sökes!

jag har funderat mycket på VART jag ska söka till fotoskolor (att börja i höst) och jag behöver tips på skolor utomlands. jag vill gärna dra till san francisco men har hört att de bästa fotoskolorna finns i europa - dit det även är lättare att åka, fixa studielån, osv. dessutom vill jag ju helst inte riskera att hamna på nåt ställe där jag inte alls trivs och dessutom är fast i 2 år.
jag har funderat på berlin mycket, av flera anledningar. om någon har tips ang. berlin eller andra ställen här i europa eller i usa vore jag väldigt tacksam för svar!
det värsta, enligt mig, vore att fastna här och bara gå runt och skrota för att jag inte vet riktigt vad jag ska göra.

mvh Jasmine
 
Jag letar också skolor till hösten, så även jag har väl mer frågor än svar inom området. Men för att leta skolor finns det iaf två bra sidor: www.folkhogskola.nu och www.hittaskola.se. Den sistnämda har ju söktjänst för alla skolformer.
Själv går jag musik på en folkhögskola nu och jag kan verkligen rekomendera alla att gå minst ett år på folkhögskola! Det är en väldigt kreativ och utvecklande miljö!

Men sen undrar jag om någon känner till vad som är den vanliga vägen till fotografyrket? Borde man exempelvis gå folkhögskola eller motsvarande innan man söker ky och högskola? Och hur många är det som söker, är det svårt att komma in på de olika utbildningarna?

Själv har jag mestadels tittat på folkhögskolor och eftersom jag inte vill inrikta mig än har jag letat efter skolor utan speciell inriktning. Dessa verkar vara bl a Gotlands fhsk, Mullsjö fhsk, Östra Grevie, Gestaltande fotografi på Gamleby fhsk och Kjesäter fhsk.

Men även jag vill veta mer, så om det är någon som studerat foto, dela med er av era erfarenheter!
 
Men sen undrar jag om någon känner till vad som är den vanliga vägen till fotografyrket? Borde man exempelvis gå folkhögskola eller motsvarande innan man söker ky och högskola? Och hur många är det som söker, är det svårt att komma in på de olika utbildningarna?

>>
kan ju berätta att i min klass (bildjournalistik, mittuniversitetet) så är det så att de flesta som inte gått någon slags utbildning inom fotografi (typ folkhögskola) innan de började på denna utbildning suger. Dom kan inte hantera kameran och vet tex inte hur bländare och slutartider fungerar. Dom har kanske läst media på gymnasiet eller läst en eller 2 kurser foto innan. Det säger ju sig självt att om man har ordentliga grundkunskaper innan man börjar en högre utbildning så lär man sig så jävla mycket mer.
Så ett tips är ju att gå någon slags fotoutbildning innan. Alla utbildningar på högre nivå, Fotoskolan stlm, Gamleby (både KY och GF), HFF, Biskop och Bildjournalistik på Mittuniversitet kräver att man ska ha någon slags grundutbildning i foto. Alternativt att man är jävligt duktig. Samtliga skolor kräver arbetsprover i år.
Förut kunde man på mittuniversitetet komma in på betyg. Men eftersom det blir en sån otroligt ojämn nivå har man nu äntligen beslutat att även här använda sig av arbetsprover.
Och det är jävlig svårt att komma in framför allt på HFF och Biskop. Det räcker liksom inte med att man är intresserad av foto. Och absolut inte av djur- och naturbildder


/Lisa
 
Hej,
Jag är intresserad av att börja plugga till fotograf hösten -09.
Vad finns det för skolor att välja på? Jag har letat omkring ganska mycket på nätet men hittar inte så mycket.

Även skolor utomlands kan vara lockande.
Vad skulle NI rekomendera? Vilka förslag finns?

Jag kan varmt rekommendera Viebäcks folkhögskola i nässjö. Jag går där själv och har fått ut sjukt mycket av året hitills trots att jag fotat aktivt i nio år innan jag kom dit. Det är en folkhögskola men på hög nivå. Hemse på Gotland och sen en folkhögskola i Skåne och just viebäck anses vara de tre bästa folkhögskolorna i landet.(Detta är vad jag hört, men med erfarenheten jag nu har tror jag verkligen på det.) Jag tror att Viebäck är den enda av skolorna som är uteslutande digital, hemse vet jag kör första halvåret analogt.
Gillar du analogt kan du också söka Kulturama i stockholm men det kostar 40.000 per termin. Ingen av mina vänner som gå där har ångrat sig.

Min lärare sade härom veckan att intagningsstatistiken av de som söker vidare från vår skola är ungefär så här: 2 av tio som söker biskops-arnö kommer in och 8 av tio som söker Gamleby kommer in på första försöket. Både Biskops-Arnö och Gamleby är KY-utbildningar och det hör till det vanliga att man får söka två tre gånger innan man kommer in.
 
Hemse på Gotland och sen en folkhögskola i Skåne och just viebäck anses vara de tre bästa folkhögskolorna i landet.(Detta är vad jag hört, men med erfarenheten jag nu har tror jag verkligen på det.) Jag tror att Viebäck är den enda av skolorna som är uteslutande digital, hemse vet jag kör första halvåret analogt.

Vill bara säga att det inte längre är analogt första halvåret längre i Hemse. Det är helt upp till var och en. Eller nästan helt upp till var och en iaf :)

/ Mattias från Hemse
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.