Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
skillnaden mellan fast och zoom objektiv?förklara
- Trådstartare Daniell Fherm
- Start datum
eatfrog
Aktiv medlem
Daniell Fherm skrev:
du menar att fast objektiv ger dig bilden du ser som den är.. inte som med zoom att den zoomar in centrum av bilden och ger en liten suddigae bild runt om? är det de du menar?
Nej, ett fast objektiv är fast. Du kan inte zooma fram och tillbaka.
Zoom betyder bara att brännvidden är variabel, dvs att du kan zooma in och ut. Hur mycket den förstorar hör inte till saken.
Om du vill fota porträtt med kort skärpesdjup (antar att det är det du menar med suddigt runtom) så satsa på ett ljusstarkt (litet nummer där bakom, ex /2.8) kort tele (50-100mm).
/Henri
KalZoom
Aktiv medlem
sagan skrev:
Noterar lite försynt att du har ett roligt användarnamn med tanke på vilka objektiv du använder.
Haha, jo det verkar lite lustigt nu när du påpekar det. Namnet var bara en nonsensgrej jag hittade på.
perstromgren
Aktiv medlem
Fatcake skrev:
tjenna .
jag tänket plåta modeller,konstfashion, vardagliga bilder.
Jag antar att du redan har ett zoom-objektiv; de flesta köper ju kamera med ett kit-objketiv.
Om du har ett, notera vilka brännvidder du helst använder, så har du kanske svaret där! Om du alltid använder den längsta brännvidden, behöver du troligen något ännu längre, och motsvarande för den kortaste.
Per.
AndJon
Aktiv medlem
Jag upplever skillnaden mellan zoomobjektiv och fasta objektiv större än skillnaden mellan ett bra och dåligt zoomobjektiv.
För någon vecka sedan åt jag frukost i ett större sällskap. Jag höll på att säga att skillnaden mellan olika sorters sylt från butiken, och hemrörd sylt, är som skillnaden mellan olika zoomobjektiv och ett fast objektiv, men jag höll tyst.
För någon vecka sedan åt jag frukost i ett större sällskap. Jag höll på att säga att skillnaden mellan olika sorters sylt från butiken, och hemrörd sylt, är som skillnaden mellan olika zoomobjektiv och ett fast objektiv, men jag höll tyst.
macrobild
Avslutat medlemskap
Det var väl bra att du var tyst med tanke på att flertal moderna zoomar faktiskt är lika bra eller bättre än äldre fasta objektiv.
En problem med zoomarna är dock motljusproblematiken pga sin komplexa konstruktion och därmed är zoomarna mer flarebenägna än fast optik.
Idag finns det ett antal zoomar som är betydligt bättre (inte på allt) än de fasta "äldre" objektiven, exv Nikons 14-24 och canons 70-200/4 is.
En problem med zoomarna är dock motljusproblematiken pga sin komplexa konstruktion och därmed är zoomarna mer flarebenägna än fast optik.
Idag finns det ett antal zoomar som är betydligt bättre (inte på allt) än de fasta "äldre" objektiven, exv Nikons 14-24 och canons 70-200/4 is.