ANNONS
Annons

Skillnad på fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.
Som nybliven mörkrumsslabbare så har jag några frågor angående skillnader i olika fotopapper. Det jag framförallt undrar är vad som skiljer de olika Foma papprerna från varandra.

Fomaspeed variant
Fomatone MG
Fomabrom variant
Fomalux

Jag är intresserad av vad som skiljer de ovanstående papprerna från varandra angående teckning i låg- högdager och mellantoner samt kontrast.

/Niklas

Edit: för och nackdelar

Senast ändrad:
Nu hemkommen till en dator med fungerande internetuppkoppling kan jag jämföra noggrannare på Fomas hemsida med deras produktblad.

Här kan jag se att Fomabrom och Fomaspeed i stort sett är samma sak, förutom att den förra är fiberpapper och den senare plastpapper.

Fomatone verkar vara ett varmtonspapper, annars liknande de ovanstående.

Fomalux är, bortsett från att vara långsammare än de övriga, framtaget för att ge en mjukare högdager.

Det är de skillnader jag funnit... är det några fler, som inte står utskrivna på protuktbladen???

/Niklas

Med reservation för att jag aldrig använt Fomas papper, men står inte MG för Multi Grade?

Olle

Fomaspeed variant = Plastpapper med variabel kontrast, lite kallare svärta.
Fomatone MG = Fiberpapper med variabel kontrast, varmare svärta, lättare att variera svärtan med framkallarval och/eller tonare.
Fomabrom variant = Fiberpapper med variabel kontrast, varmare svärta, lättare att variera svärtan med framkallare och tonare. Ett relativt nyutvecklat variabelt papper (2005).
Fomalux = Ett extremt långsamt papper anpassat för kontaktkopiering (ger alltså mycket långa belysningstider vid kopiering i förstoringsapparat). Fast gradation, finns enbart i grad 2 special som jag känner till. Ett rent klorsilverpapper som säkert kan ge väldigt varma och differentierade toner beroende på framkallare och tonare.

De tre första finns i flera olika ytor och bastoner. Fomalux endast i blank vad jag förstått. Utöver detta finns även Fomabrom som är ett papper med fast gradation och som jag känner till bara blankt. Det har varm svärta i rätt framkallare/tonare och finns i grad 2 och 3 (special, normal). Ett papper med mycket djup svärta.

Senast ändrad:
Du skriver att Fomabrom och Fomaspeed är samma sak förutom att det ena är i plast och det andra i fiber. Tror inte det är riktigt rätt. Fomaspeed variant är förmodligen en rent bromsilverpapper (eller ett papper som innehåller mest bromsilver) och är därför snabbare (högre känslighet). Därför också svårare att tonförändra. Fomabrom Variant är klorbromsilverpapper med mera blandad silvertyp. Fomatone har sedan mera klorsilver än bromsilver och reagerar lättare på toning. Och Fomalux är ett rent klorsilverpapper.

Vad som skiljer bromsilverpapper från klorbromsilverpapper och klorsilverpapper är, förutom att de är snabbare och tonen är kallare och svårare att ändra, att de även har en lite annan tonseparation. Ju mer klorsilver som finns i emulsionen, desto mera tänjs de mörkare bilddelarna ut mot mitten i gråskalan samtidigt som de ljusare delarna plattas till och får lägre kontrast. Ju mer bromsilver som finns desto mera tänjs de ljusare delarna ut mot mitten i gråskalan samtidigt som de mörkare delarna plattas till och får lägre kontrast.

Vad jag själv har erfarit så verkar detta somså att när man använder ett klorbromsilverpapper med mycket klorsilver (tryp Emaks K888) så får man en väldigt bra teckning i högdagrarna, som nästan aldrig fräter ut, samtidigt som ljusare skuggdelar blir till mellandagrar och de mörkaste partierna bir riktigt svarta. Bra kontrast i skuggdelen alltså (vilket inte ska förväxlas med bra teckning). Med papper av mera bromsilvertyp blir effekten lite av det motsatta, dvs att teckningen i skuggpartierna blir väldigt bra samtidigt som kontrasten där sänks, medans högdagerdelens ljusaste delar gärna fräter ut (eller blir vitare) och de mindre ljusa högdagrana tänjs ut mot mellandagerdelen. Resultate blir alltså en ökad kontrast i högdagrarna (inte ökad teckning).

Tack för genomgången Nils.

Nu känner jag mig mycket mer insatt i de olika papperstyperna och dess fördelar/nackdelar och jag antar att det du skriver gäller i stort sett alla tillverkare av papper, även om det finns individuella skillnader.

Det är nu bara att börja pröva vilken eller vilka pappers och framkallar kombinationer som passar mig... :)

Angående eventuella likheter mellan Fomaspeed och Fomabrom så klistrar jag här in text från de två pappernas datablad:

FOMABROM VARIANT III features a very rich half-tone scale over all contrast
grades, a shining white paper base and saturated blacks. The paper is
manufactured using silver chlorobromide emulsion that gives neutral-to-medium
warm tone to the silver image.

FOMASPEED VARIANT III features a very rich half-tone scale over all contrast
grades, a shining white paper base and saturated blacks. The paper is
manufactured using silver chlorobromide emulsion that gives neutral-to-medium
warm tone to the silver image.

I mina ögon är dessa två papper ganska lika.... ;-)

Men sen finns ju ytterligare ett Fomabrompapper med variabel kontrast och det kanske är den du tänker på?

FOMABROM VARIANT IV 123 features a very rich half-tone scale over all contrast
grades, a slightly cream-coloured tone base and saturated blacks. The paper is
manufactured using silver chlorobromide emulsion that gives neutral-to-medium warm
tone to the silver image.

/Niklas

Det är troligt att du har rätt att emulsionerna är desamma, bara fiber/plast som skiljer vad gäller Fomaspeed Variant III/Fomabrome Variant III. Jag förväxlade Fomaspeed Variant med det traditionella Fomaspeed som ju är graderat och anpassat för maskinframkallning och alltså innehåller mera bromsilver och därmed blir snabbare och kallare. Däremot har nog Fomabrom Variant 123 mera klorsilver i emulsion än Variant III.

Finns det några bildmässiga skillnader mellan fiberpapper och plastpapper av samma emulsion eller är det bara att fiberpapper är mer arkivbeständigt (och tar längre tid i både exponeringen och våtdelen...).

Finns det några bildmässiga skillnader mellan fiberpapper och plastpapper av samma emulsion eller är det bara att fiberpapper är mer arkivbeständigt (och tar längre tid i både exponeringen och våtdelen...).

Ytorna blir ju aldrig desamma på plast- och fiberpapper. T.ex blir blankt platspapper spegelblankt direkt medan man måste glanstorka blankt fiberpapper i glanstork för att få en liknande yta. Blankt lufttorkat fiberpapper blir mycket snyggare tycker jag, då det inte blir lika blankt men ändå behåller djupsvärtan. Och de mattare plastpapperversionerna blir aldrig likdana som de mattare fiberpapperna heller. T.ex finns ju typ Fomatone MG 542 och 532, Fomabrom Variant 123 och Ilfords senaste papper, som har struktur eller är knottriga (Variant 123 är knottrigt som gamla Agfa Portriga porträttpapper), och sånt finns inte vad gäller plastpapper, tror inte det går att få fram. Annars är nog egenskaperna vad gäller djupsvärta och tonåtergivning minst lika bra för plastpapper. Tror t.om att det var den blanka plastpappersversionen av Emaks papper som en gång i tiden fick det i särklass högsta värdet för djupsvärta när man testade papper i tidningen FOTO på 1980-talet.

Senast ändrad:
Ytorna blir ju aldrig desamma på plast- och fiberpapper. T.ex blir blankt platspapper spegelblankt direkt medan man måste glanstorka blankt fiberpapper i glanstork för att få en liknande yta. Blankt lufttorkat fiberpapper blir mycket snyggare tycker jag, då det inte blir lika blankt men ändå behåller djupsvärtan.

Då trodde jag rätt i och med att ytorna inte blir desamma... Sen håller jag med om att lufttorkat blankt fiberpapper är otroligt snyggt.

T.ex finns ju typ Fomatone MG 542 och 532, Fomabrom Variant 123 och Ilfords senaste papper, som har struktur eller är knottriga (Variant 123 är knottrigt som gamla Agfa Portriga porträttpapper), och sånt finns inte vad gäller plastpapper, tror inte det går att få fram.

Låter intressant med struktur på pappret, säkert jättesnyggt till porträtt.

/Niklas

Vad jag själv har erfarit så verkar detta somså att när man använder ett klorbromsilverpapper med mycket klorsilver (tryp Emaks K888) så får man en väldigt bra teckning i högdagrarna, som nästan aldrig fräter ut, samtidigt som ljusare skuggdelar blir till mellandagrar och de mörkaste partierna bir riktigt svarta. Bra kontrast i skuggdelen alltså (vilket inte ska förväxlas med bra teckning). .

Nyss hemkommen från veckans sejour i mörkrummet och har då testat Emaks P888 blank och kan ju bara säga att: Vilket papper.... :) Nu är det ju lite sladdrigare och tunnare än K888, men ändå... Svärtan var magnifik och för att inte tala om högdagern...

Aldrig mer plastpapper för kopior, till kontaktkopior kommer jag fortsätta använda plast.

Det enda som är lite tråkigt är att pappret jag har är från 1986 och att det inte verkar finnas nå mer till försäljning, iaf i Sverige. Freestyle photo i USA säljer fortfarande Emaks

Får ta och skicka ett mail till Fotokemika och höra efter... ;-)

Vet du Nils, eller någon annan, om det finns några liknande papper nuförtiden och jag tänker då framförallt på om Fomatone är liknande eller möjligtvis Fomalux, eller Adox och Rollei???

Mvh

Niklas

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar