Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan HMI och studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Fick detta svaret av en modell jag mailat om fotografering.

"Hej, för några veckor sedan träffade jag på fotograf **** och fick ärna att fotografera för honom. Han använder sig uteslutet av både kall och varm HMI ljus. Bild kvalitén och ljuset blev en helt annat och **** förklarade att med rätt ljus och teknik så blev bilderna på en helt annan nivå än med vanliga studioblixtar.

Jag vill ju ha fina bilder med bästa ljuset så där av fotograferar jag bara med HMI.

Men varför har inte fler fotografer HMI ljus för, när det är det finaste ljuset man kan ha?"

Någon som har några tankar eller idéer?

geronimo13 skrev:
...Men varför har inte fler fotografer HMI ljus för, när det är det finaste ljuset man kan ha?...
Att en fotograf säger att det är det bästa man kan ha, gör det inte automatiskt till det bästa.

MHI har tre fördelar, de ger mycket ljus ifrån sig, blir inte varma och har en färgtemperatur som är av dagsljuskaraktär.

Men de ger inte ”bättre” ljus, kvaliteten på ett ljus bestäms av tre saker, styrkan, riktningen och storleken. Fyra förresten, färgtemperaturen också...

Att många fotografer gillar dem är inte konstigt, att kunna köra lampor blandat med dagsljus utan filter och slippa synktider med blixtar är skönt.
Men de är dyra...

Hur dyra? Räkna med runt 6000-20000 dollar för en lampa med tillbehör.
750 kronor plus moms att hyra för en dag...

Be gärna fotografen förklara vad som är speciellt med ljuset.

Senast ändrad:
Styrkan ja, om vi tar en av de dyra ARRI på 18kW får du en exponering runt 1/250 bl.4 på tre meters håll när den är på full spridning. Som spot blir ljuset ännu mer intensivt, kanske en 1/500 med bl. 11.

Detta tar jag ur huvudet, lite lufträkning sådär.

En billigare (6000 dollar) 400W HMI ger runt 1/15 bl. 4

Då lär det ju vara många fotografer i det här landet som her detta... not...

låter mest som nått filmbolag använder...

Mvh
Maverick

Fick detta svaret när jag ifrågasatte att hmi inte är bäst.

"Hej det kanske inte är HMI du har kollat på utan något annat B-ljus. HMI som ligger i sofftbox har 6 rör. Med raster så får du EV 18 på 3 meter, minimalt med värme och strömsnålt. Fast dyrt men med gudomligt vackert ljus.

Alla fotografer kör ju med svindyra digitalkameror men varför har dom snålat in på ljuset?

"

geronimo13 skrev:
...Alla fotografer kör ju med svindyra digitalkameror men varför har dom snålat in på ljuset?..

Snålat och snålat...

En digital systemkamera (utan tillbehör) kan man få för 17000.

Det här HMI-paketet (som är av samma sort som Procenter hyr ut) blir en ganska saftig investering, särskilt om man vill ha mer än en ljuskälla.

HMI har sina fördelar, dagsljus som är starkt utan värme men det finns inget unikt i ljuskaraktären.
Ett vackert ljus får man genom att välja rätt storlek och riktning på ljuset.

Det finns mycket myter om ljus, en vanlig sådan är att blixtljus ger ett hårdare ljus än lampljus.
Om man använder samma typ av ljuskälla (storlek och avstånd/riktning samt färgtemperatur) får man samma ljus.
Enda skillnaden är att med lampa (B-ljus) finns det en risk för att den man fotograferar rör sig en aning samt att kameraskakningar ger en något mjukare bild. Då kan man uppleva det som att lampljus blir ”mjukare” än blixt. Men det har inte med själva ljuset att göra utan bara oskärpa.

mipert skrev:
Snålat och snålat...

En digital systemkamera (utan tillbehör) kan man få för 17000.

Det här HMI-paketet (som är av samma sort som Procenter hyr ut) blir en ganska saftig investering, särskilt om man vill ha mer än en ljuskälla.

HMI har sina fördelar, dagsljus som är starkt utan värme men det finns inget unikt i ljuskaraktären.
Ett vackert ljus får man genom att välja rätt storlek och riktning på ljuset.

Det finns mycket myter om ljus, en vanlig sådan är att blixtljus ger ett hårdare ljus än lampljus.
Om man använder samma typ av ljuskälla (storlek och avstånd/riktning samt färgtemperatur) får man samma ljus.
Enda skillnaden är att med lampa (B-ljus) finns det en risk för att den man fotograferar rör sig en aning samt att kameraskakningar ger en något mjukare bild. Då kan man uppleva det som att lampljus blir ”mjukare” än blixt. Men det har inte med själva ljuset att göra utan bara oskärpa.

Kanon då är jag med dig :) Tackar för svaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar