Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skid- och skatefotografer!

Produkter
(logga in för att koppla)

Karleman

Ny medlem
Ok, säkert en korkad fråga, men vad använder ni för objektiv när ni fotar skidbilder?

Krashade just mitt kitobjektiv 18-55 till min Nikon D50 och står här med ett Sigma 70-300 och funderar på vad som är smartast att göra nu.
Jag vill köpa en vidvinkel och funderar på om det är värt att köpa ett fisheye eller om jag kan nöja mig med en bra vidvinkel och kanske köpa något objektiv till som når upp till där mitt tele börjar.

Några tips?

jag använder 3 olika objekitv men noterar att jag använder 2st betydligt mer än andra.

Det viktiga när det gäller skidbilder eller inom all snabb sport är snabba objektiv som alltid fungerar.

Dessa använder jag mest, det flitigaste först.

Canon EF 28-70 2.8L
Canon EF 17-40 4.0L
(Canon EF 70-200 4.0L)
Extern blixt

Snabb kamera är också bra men det jag värdesätter mest är pålitligheten att det alltid fungerar. Min utrustning har varit med i riktiga snöstormar och i -30 grader under flera timmar. Det sista man vill ha då är krånglande saker. Jag har tappat kameran och objektiven i meterdjup pudersnö och bara blåst bort snön och fortsatt. Aldrig krångel!

Fisheye tycker jag inte låter så där jättespännane att köpa. Det är ett mycket speciellt objektiv som är ganska begränsande. Betydligt bättre att lägga pengarna på ett billigtmen bra vidvinkelzoom istället och en blixt!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto