Annons

Skickaivägfilmernanervositet..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Okej..jag brukar skicka iväg mina filmer för framkallning, men då endast enstaka åt gången.

Nu har jag dock varit iväg på ett fotoprojekt vid trakterna kring Hovs hallar och för första gången koncentrerat mig på ett visst specifikt motivområde, en viss typ av bilder, varit extra noggrann med komposition, spotmätning, filter skärpeinställning osv. Har också försökt skapa mina egna bilder utan att tänka för mycket på "regelverk" och hur andra fotografer gör sina bilder. Ett mer personligt ställningstagande skulle man kunna säga. Givetvis har detta mynnat ut i fler tagna rullar än vanligt.

Nu är det bara det "lustiga" kvar..att skicka iväg filmerna för framkallning och hoppas på att de också kommer tillbaka som de ska. Det är ju trots allt semestertider och därmed semestervikarier, varmt väder som gör att det kanske slarvas mer mm mm.

Har i och för sig aldrig blivit fel med mina filmer och ivägskickningar förut..men det skulle ju vara typiskt om det skulle hända något nu när man för en gångs skull verkligen har jobbat för sina bilder. Eller hur!? :=/

Man skulle förvisso kunna skicka iväg 1 film varje dag för att minska "skadan" om en leverans skulle strula..men man vill ju ha sina filmer så snabbt som möjligt..

Det blir till att dra täcket över huvudet i natt och sova med korsade fingrar, armar och ben för att imorgon ta sig en titt i brevlådan med kisande ögon.. :=))

Samtalade nyss men en fotokompis i matvaruaffären som idag skickat iväg 26 st. diarullar i samma sändning till fotolabbet.

Han uttryckte viss oro beträffande nattsömnen och den ångestfulla väntan på filmerna i retur...

Själv har jag ca 7000 st. diabilder som jag ansett vara värda att spara.

Detta ger mer än 190 rullar film utöver de som givit diabilder som inte varit värda att behålla.

Vill minnas att endast vid ett tillfälle 1982 fick jag en Kodachrome 64 förstörd i labbet!

Risken är alltså ganska liten för kvalitetsutfall i framkallningsprocessen.

Förstår känslan. Känner dock mera förtroende i de fall jag skickar in diafilm för endast framkallning och ej ramning hos något av de mer erkända labben. Känns lite mera riskabelt med färdigramat från Fuji i Ånge som jag använt en del tidigare. Dock utan missöden.

Har själv ett närbesläktat ångestproblem: Att skicka mina bästa dias för att få papperskopior gjorda. Skulle ta mig hårt om något strulade och de bästa bilderna försvann. Skickade nyligen i fotopåse till Proffskopia och begränsade mig till max tre stycken dia i samma påse. Känner dock mest oro för själva posthanteringen. Fler som har synpunkter och kanske kan lugna mig?

Skulle gärna lämna in på proffslab i min hemstad men tyvärr finns inget i Karlstad :-( Det är något jag beklagar med en såpass stor stad. Inget "riktigt" fotolab och alldeles för lite fotobutiker med kunnig personal och begagnatutbud.

Jag kan bara hålla med dig Dan.det är tråkigt att det inte finns ett proffslabb i Karlstad,t.o.m diafilm får man skicka efter om man ska komma ner i humana priser.

danneman skrev:
Skulle gärna lämna in på proffslab i min hemstad men tyvärr finns inget i Karlstad :-( Det är något jag beklagar med en såpass stor stad. Inget "riktigt" fotolab och alldeles för lite fotobutiker med kunnig personal och begagnatutbud.

Instämmer helt!

Beträffande oro för film tappade labbet aldrig bort någon av mina filmer under de 15 år jag körde med dia (KC64). Däremot blev en - en enda - rulle skadad. Något hade skrapat mot emulsionen, så att ett flertal bilder hade en missprydsam färgrand c:a 5-6 mm från bildkant. Fast om det berodde på labbet eller om filmkassetten var skadad från början eller om jag klantade till det skall jag låta vara osagt.

Jag tror att man skall vara begåvad med en rejäl otur om labbet skall tappa filmen, fast jag känner igen känslan...

/J

Lång tid...

Sitter själv och är lite nervig att tre rullar E100VS är på villovägar. Förra gången jag skickade till labbet hade jag filmerna på 4 dagar....nu har det gått 10....

danneman skrev:

Instämmer 100%. Finns det marknad och kunnig personal för att starta tro?;)

Jag har inte alls haft sådan tur som ni andra med mina ivägskickade rullar. För 3 år sedan var det Kodapost som slarvade bort 4 st varav 1 återfanns. För ett tag sedan blev jag sömnlös då Crimson förväxlat 7 av mina rullar och lyckats skicka dem till olika kunder. Alla åtefanns dock inom en vecka. Crimson lyckades senare repa en film på ett helt oacceptabelt sätt samt klippa rutorna fel på en annna. Gav upp det labbet och postade en påse till Dox. En vecka gick och inga bilder tillbaka. Ringde Dox som aldrig fått filmen, posten hade sjabblat! Srev i en reklamation på posten som lovade att göra sitt bästa. En vecka senare ringde Dox och talade om att filmerna kommit fram, adressen var både tydlig och riktig. Bortsett från dessa fel så underframkallades en Tri-x på tiden innan jag framkallade dem själv. Nu ska jag bli digital kombinerat med lite s/v analog;)

Senast ändrad:
Loj skrev:

Jag tror att man skall vara begåvad med en rejäl otur om labbet skall tappa filmen, fast jag känner igen känslan...

/J

Labbet är jag inte så orolig för..det är väl snarare hanteringen av postsäckarna som får svetten i pannan att göra piruetter under stjärnhimlen. Fast man behöver väl antagligen vara rätt begåvad med otur där också för att något ska försvinna..!?

Citymail lär vid några tillfällen ha dumpat säckar med post i containrar. Antar att det hela blev lite tungt att cykla runt med på ryggen.. :=)

forstheim skrev:
..det är väl snarare hanteringen av postsäckarna som får svetten i pannan att göra piruetter under stjärnhimlen.

Namn och telefonnummer på varje rulle, rullarna i en plastpåse, och plastpåsen i en stor vadderad påse som du tejpar rejält med maskeringstejp. Då lär inte något försvinna. Små försändelser kan slinka undan, knappast stora. Vid fortsatt ångest finns ju alltid gräddfilen rek att ta till.

Re: Lång tid...

Johanpa skrev:
Sitter själv och är lite nervig att tre rullar E100VS är på villovägar. Förra gången jag skickade till labbet hade jag filmerna på 4 dagar....nu har det gått 10....

Är det möjligen Fuji i Ånge? I fjol skickade jag dem ett tjugotal rullar i samma försändelse. Två tredjedelar kom tillbaka efter 3 dagar, resterande tredjedelen efter 2 veckor. Men deras kundtjänst var rätt hjälpsamma och kunde upplysa mig om att rullarna var i deras säkra förvar.

forstheim skrev:
Labbet är jag inte så orolig för..det är väl snarare hanteringen av postsäckarna som får svetten i pannan att göra piruetter under stjärnhimlen. Fast man behöver väl antagligen vara rätt begåvad med otur där också för att något ska försvinna..!?

Citymail lär vid några tillfällen ha dumpat säckar med post i containrar. Antar att det hela blev lite tungt att cykla runt med på ryggen.. :=)

:)

Jag håller tummarna för att allt skall gå bra och du skall få dina bilder! Hoppas även att få se dem här på sidan om du blir nöjd med dem!

/J

Loj skrev:
:)

Jag håller tummarna för att allt skall gå bra och du skall få dina bilder! Hoppas även att få se dem här på sidan om du blir nöjd med dem!

/J

Tackar för det Janne!

I brevlådan var det tomt idag. Dåligt tecken eftersom det aldrig tidigare har tagit mer än två dagar att få tillbaka några rullar.. :=/

Ps: Jag är inte orolig egentligen..bara spelar orolig.. :=)

Nu ger ni mig ju stora skälvan här om labbet ska klara att inte slarva bort bilderna ;)

Jag lämnade in första rullarna från nya kameran i helgen och borde få dom idag.

Förresten, är det att skicka iväg som är absolut billigast, för att lämna in kostar ju skjortan.

Att skicka iväg rullarna tycker jag är för osäkert, varför inte lämna dem på stan istället?

Henric86 skrev:
Att skicka iväg rullarna tycker jag är för osäkert, varför inte lämna dem på stan istället?

Skälen till att jag skickar iväg mina filmer är två: dels blir det betydligt billigare i längden och dels vet jag att labbet har gott rykte när det gäller framkallning. Leveranserna är normalt inte mer än 2 dagar heller.

Om man ska framkalla diafilm i mindre städer är det inte sällan den lokala butiken ändå måste skicka iväg filmerna någon annanstans för framkallning. Kontentan av det hela: framkallningen blir dyrare, kanske inte lika bra kvalitet och dessutom med en längre leveranstid än om jag själv skickat filmerna direkt till labbet.

Bor man då också utanför den mindre staden måste man bege sig in till stan både när man ska lämna och hämta sina filmer. Opraktiskt och icke ekonomiskt! :=)

Fördelen med lokala labb är förstås att det går att föra en dialog öga mot öga..

Men den dialogen kostar.... många lokala labb tar ju 99kr / 36 bilder, 69kr/24 bilder...trots att dom skickar bilderna till fuji/kodak, etc.

Det känns lite mycket för att kunna hålla en dialog som är.... det blir 168kr tack.. varsågod. Påse... ja tack.

Köpa saker därimot saknar jag stora butiken. Vore roligt om scandinavian photo eller cyberphoto öppnade en redig butik i stockholm.

Aja, bilderna blev iaf bra. Och snabbt gick det.

Kul :)

Med tanke på om postorderföretag som har butik i anslutning till lagret, så är Clas Ohlson ett bra exempel på hur de vidgade sin affärsidé genom att öppna butiker som komplement till postordern. Clas Ohlson hade ettväl inarbetat varumärke och kundgrupp och gjorde det ännu enklare att göra ett inköp genom att ha butiker. Så postorderfirmorna inom foto skulle mycket väl kunna bredda sin kundkrets och öka försäljning och vinster genom att ha butiker i storstäderna. Jag personligen tycker det lättare att handla i en butik, för jag får varan demonstrerad och har den i handen när jag går därifrån. Tyvärr så har fotobutikerna i allmänhet tappat stinget, då de verkar sälja allt annat än foto. I min by fanns et förr i tiden fem fotobutiker som bara sålde fotoprylar, idag kan jag inte påstå att det finns någon. De finns en Expert som säljer lite foto vid sidan om...Var inne där och tittade på Minolta Dimage 7 och var beredd att köpa den, men fick reda på att den var till för dem som gillade att vara ute i skogen och fotografera.....Behöver jag säga att jag inte handlade där och inte har handlat där sedan dess?

Snabblabben för foto behöver modernisera sig. De behöver inse att det är kunder som har digitala kameror som kommer att vara kundkretsen. Det gäller då att ska rutiner för internet och postorder, kundbesök i butiken, där kunden ska kunna ta sitt minneskort och få bilder överförda tlll papper.

Vanligt filmfoto, måste kunna kvalitétsbestämmas så att kunden vet vad tjänsten innebär. Det ska var enkelt att få papperskopior där belysningen sker lika på alla kopior, så att informationen på filmen överförs till pappret opåverkat, dvs så som den är på filmen, så som fotografen har tänkt sig genom att exponera på ett visst sät. Att det i princip blir papperskopior av negen så som det skulle blivit om det vara diafilm.

Oj, skrev visst detta i fel sträng

Henric86 skrev:

Har skickat iväg rullarna i flera år, utan att någon större olycka drabbat mig. En gång fick jag dock kopior som var felklippta, någon slags förskjutning mellan negativremsa och papper. På köpet fick jag också nå'n bild från någon helt annan kund.
Nu har jag tagit intryck av skribenterna här på bland annat fotosidan och lämnat in bilderna i butik på sta'n för enbart framkallning. Gjorde så i dag också med fem rullar för framkallning inom en timme.
När jag kommer tillbaka till Expertbutiken och ska hämta ut dem visar det sig att man hivat iväg rullarna till Fujicolor och kanske kan hämtas ut på onsdag...
Med sådan otur redan från början känns det som även fortsättningen kommer att saboteras av olyckan.

Damocles skrev:
Men den dialogen kostar.... många lokala labb tar ju 99kr / 36 bilder, 69kr/24 bilder...trots att dom skickar bilderna till fuji/kodak, etc.

Det känns lite mycket för att kunna hålla en dialog som är.... det blir 168kr tack.. varsågod. Påse... ja tack.

.

Japp, det var det jag skrev och som också var en av orsakerna till att jag gärna skickar iväg mina filmer.

Förresten..jag har fått mina rullar som jag väntade på. Inga problem - som vanligt.. ;=))

Vad betalar du när du skickar iväg filmer.
Funderade på att börja skicka till fuji.

Negativ framkallning + enkla kopior ??
36 bilder ?
24 bilder ?

Negativ framkallning 24/36 rulle. ?

Dia, framkallning ?
framkallning + ramning ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar