Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sker ljusmätningen i mitten eller vid vald fokuspunkt?
- Trådstartare mrpimmy
- Start datum
emmepemme83
Aktiv medlem
Har en Canon 60d.
det beror på vilken mätteknik du använder...matrix mäter hela bilden,centrumvägd mitten plus lite runt om och spotmätning mäter vid fokuspunkt
Snuda
Aktiv medlem
Har en Canon 60d.
Spot-mätning: Kameran mäter efter den fokuspunkt som är vald.
Centrumvägd-mätning: Mätning i fokuspunkt samt ett område runt denna.
Finns även Evaluerande ljusmätning som mäter på hela brännvidden.
Finns mycket att läsa, googla så får du mycket info!
mrpimmy
Aktiv medlem
Spot-mätning: Kameran mäter efter den fokuspunkt som är vald.
Centrumvägd-mätning: Mätning i fokuspunkt samt ett område runt denna.
Finns även Evaluerande ljusmätning som mäter på hela brännvidden.
Finns mycket att läsa, googla så får du mycket info!
det beror på vilken mätteknik du använder...matrix mäter hela bilden,centrumvägd mitten plus lite runt om och spotmätning mäter vid fokuspunkt
Tack ska ni ha. Så den centrumvägda mätningen var ni inte överens om ifall den sker kring mitten eller kring fokuspunkten? Någon som har koll?
Snuda
Aktiv medlem
Jag kan inte svära på det, men jag är ganska säker på att på alla/de flesta kameror så är centrummätning "fokuspunktoberoende".
Det låter ju faktiskt mest rätt som du säger, i centrum och därför inte beroende på fokuspunkt. Vi får läsa
Mr64
Ny medlem
Har en Canon 60d.
Det brukar följa med manualer till det man köper.
Dessutom har Canon en website där absolut all
information om deras produkter finns att ta del av.
Helmetrock
Aktiv medlem
Jag tror att centrumvägd verkligen mäter på just centrum, vissa kamerorhar till och med en markering för det.
Men de är ju oftast både förenklade, felöversatta och otydliga, så svar på mer komplicerade frågor brukar det sällan vara någon idé att leta efter i dem...
Men de är ju oftast både förenklade, felöversatta och otydliga, så svar på mer komplicerade frågor brukar det sällan vara någon idé att leta efter i dem...
MrGoose
Aktiv medlem
På min 7d så ljusmäter han i mitten både på spot och centrumvägd oavsett vald fokuspunkt, tycker det är lite dumt om man då använder en annan punkt men att han fortfarande mäter i centrum.... Detta får ju då avhjälpas med att låsa exponeringsmätningen där man vill o sedan komponera om igen.....
Mvh. Henke
Mvh. Henke
mrpimmy
Aktiv medlem
Givetvis har jag kollat igenom manualen. Och även, vare sig jag inte kollat igenom manualen, så använder jag gärna ett trevligt forum med människor som är snälla, hjälpsamma med svar på något de kanske redan vet. Vet inte hur du gör när du vill få svar på en fråga.
Tusen tack för alla svar.
Ja då är det ju säkerligen i mitten som det hela händer, det är ju faktiskt det som står i manualen, men det är svårt att veta om de menar centrum för fokus eller centrum som mitten. Tänkte jag skulle göra ett test med en mörk och en ljus sida så skulle man ju kunna se hur det är.
jeduven
Aktiv medlem
Har en Canon 60d.
Evaluative metering tar hänsyn till vald fokuspunkt.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Tack ska ni ha. Så den centrumvägda mätningen var ni inte överens om ifall den sker kring mitten eller kring fokuspunkten? Någon som har koll?
Centrumvägd heter så därför att den mäter i huvudsak en cirkel i mitten och även tar hänsyn till resten av bilden. På mina gamla nikon var det 60% i mittcirkeln och 40% på omgivande område.
Jag kommer inte ihåg hur Canon lägger fördelningen, jag använder aldrig centrumvägd mätning.
Det har i alla fall inget med fokuspunkten att göra.
skog1s
Aktiv medlem
Fördelen att ställa en fråga på ett fotoforum ger så mycket mer, även om man läst manualen.
Fotografer som vinklar deras sätt att använda en viss funktion, är många gånger mer lärorikt.
Prova själv att starta en tråd, som du läser i manualen. Och du kommer att få svar, som är så mycket bredare i flera avseende än manualen. Och många gånger så utelämnar kamerans manual små, men viktiga saker, dom sakerna lyfts upp här.
Helmetrock
Aktiv medlem
Och många gånger så utelämnar kamerans manual små, men viktiga saker, dom sakerna lyfts upp här.
Många gånger har inte ens författaren en aning om att funktionen finns, eller iallafall varför den finns och hur den används. Inte sällan vet inte ens konstruktören det utan det får folk som använder grejerna lura ut på egen hand när de använder dem och sedan berätta om på forum. Manualen kan bara ge en grundläggande förståelse men knappast någon djupare kunskap.
FlyerOne
Aktiv medlem
För min del är jag beredd att svära rejält på det.Jag kan inte svära på det, men jag är ganska säker på att på alla/de flesta kameror så är centrummätning "fokuspunktoberoende".
Jag har fingrat på väldigt många kameror genom åren från alla möjliga och omöjliga tillverkare, men jag har ALDRIG NÅGONSIN stött på någon kamera där den centrumvägda mätningen inte har lagt mest vikt vid centrumdelen av mattskivan/bilden, oavsett vald fokuspunkt eller något annat.
.
afe
Aktiv medlem
Ja, spotmätningen är endast för en liten punkt i mitten av bilden (i de allra flesta kamerorna). Den här sidan förklarar de olika mätmetorderna (på engelska): http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-choose-an-exposure-metering-mode-on-a-canon.html