Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skatt på fotogrejer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag ska snart till New York och köpa fotogrejer, bl.a. på B&H.
Jag försöker räkna lite på hur många objektiv jag har råd att köpa :). Det är ju hyfsat lätt om man ser priserna i annonser eller på nätet, men är det någon extra skatt på grejorna? Om priset i annons är $1000, hur mycket vill de ha i näven för att jag ska få mina dyrgripar? Vet någon?
 
Jag kommer inte ihåg exakt. Men om du räknar med drygt 8% skatt lär du komma ganska nära.
 
Om du inte köper mer än att det kan passera som din turist-kamerautrustning kostar det ingenting.

Annars riskerar du tull + 25% moms på inköpspriset.
 
Jag tar dem givetvis i en kameraväska som handbagage. Kartongerna slänger jag förstås.
Jag kommer dock att ha en gammal Nikonkamera i samma väska som de nya Canongluggarna, och inget EOS-hus med mig. Hoppas svenska tullarna inte är så smarta att de anar oråd...
Vad jag vet så FÅR man köpa prylar som kan tänkas användas för resan (tex. kamera) och ta in dem skattefritt.
Rätt eller fel?
 
gränsen..

Har för mig att gränsen för att plocka in skattefritt är 3000kr, har jag rätt?
Men annars så ska ju tullarna kunna bevisa att du ha köpt grejerna där..å det lär ju bli svårt om du kastar kartonger å gömmer kvitton...eller hur...
 
Tyvärr så är det endast man endast får införa saker för 1700 spänn när man har varit utanför EU lite snålt och då skall taxfree drickat ingå i detta oxå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.