Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpt objektiv för landskapsfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

HeCa

Aktiv medlem
Hej! Behöver lite tips angående att jag är lite besviken över skärpan i landkapsbilder med mitt 18-55 som följde med 300D. Skulle vilja veta om det finns nåt objektiv med bättre skärpa som passar för lanskapsbilder. Det kan vara en zoom eller ett fast objektiv. Vill helst inte betala mer än ca 4000 kr.
 
Jag kan inte Canon optik, men jag antar du kan hitta en begagnad fast orginal 24 eller 35 till rimligt pris.
 
Är inte så inne på landskapsfoto men jag antar att tamrons 28-75mm/2,8 borde funka fint för landskap. Den är grymt skarp och kostar nästan exakt 4000kr.

För vidare information om det objektivet så har det diskuterats i åtskilliga forum här på fotosidan och fått väldigt bra kritik i alla tester det varit med i.
 
Landskapsbilder kan tas med i princip alla brännvidder. Vad söker du? Är du vidvinkel- eller telemänniska?

Om du inte känner att du behöver rejäl vidivnkel och kort tele i samma objektiv så är antagligen en normalzoom runt 28-70 med största bländare det lättaste och mest mångsidiga valet.
Det finns bra sådana från både Canon, Sigma och Tamron (Tokina också?).

Sen, eftersom 18-55 anses vara ett rätt så bra objektiv (i förhållande till priset) måste man också ställa frågan: Utnyttjar du ditt nuvarande objektiv till max?
Använder du stativ?
Bländar du ner tillräckligt mycket för att få bäst effekt (runt 8-11 på ditt objektiv) och mindre än att du får sämre effekt (mer än 16 ungefär) om du inte nödvändigtvis behöver skärpedjupet?
Lägger du fokus på en sådan punkt att du maximal effekt av skärpedjupet (sök på "hyperfokalavstånd")?
 
Tack för svaren! Tamronen låter väldigt intressant. Jag kan tänka mig de flesta brännvidder, men fotar mest kring 50-80 mm. Ja jag använder både stativ och trådutlösare. Har provat de flesta bländare, brukar köra på 13-22 för det mesta, men är missnöjd med resultatet. Därför skulle jag vilja testa ett annat objektiv, men det där med hyperfokal är jag väldigt ovetande om måste jag erkänna. Just skärpedjupet är det jag varit mest missnöjd med.
 
Senast ändrad:
HeCa skrev:
Jag kan tänka mig de flesta brännvidder, men fotar mest kring 50-80 mm.
Du kanske skall kika på Canons 50mm 1.8 eller 1.4, där får du ruskigt mycket skärpa för pengen, dessutom bra ljusstyrka när det behövs, 1,8:an kostar ju dessutom under tusingen, litet o lätt är det också. För mig har 50mm 1,8:an nästan ersatt EF-S objektivet. Jag trodde att jag skulle uppleva 50mm som lite för "långt", men icke, man vänjer sig och lär sig sin glugg.
 
Optimal bländare på "kit"-gluggen ligger runt 8 för vidvinkelläget och 13 för tele. Går du upp till 22 och högre tappar du en del skärpa, så det bör undvikas.
 
HeCa skrev:
Har provat de flesta bländare, brukar köra på 13-22 för det mesta, men är missnöjd med resultatet......Just skärpedjupet är det jag varit mest missnöjd med.

Verkar inte riktigt logiskt. Skärpedjupet borde vara fullt tillräckligt (om du eftersträvar stort skärpedjup från förgrund till bakgrund) med dessa bländare och den optik/kamerakombination du använder? Har du möjligen ställt focus så att inte optimalt djup uppnås?
 
Hmm, jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar. Är det hyperfokalavstånd du är inne på? Jag är okunnig om det, så det är mycket möjligt att den uteblivna skärpan är handhavandefel. Jag brukar använda autofokus och lägga skärpan ungefär i mitten av bildens djup.
 
Jag vet inte om du har någon skärpedjupskala på din optik men har man det kan man se hur pass stort det för ögat upplevda skärpedjupet blir vid olika inställning av focus. Bifogar ett par bilder på min 35mm-optik för att du ska kunna se vad jag menar.

Focus inställd på knappt 2m. Skärpedjupet blir då bara från strax över 1m till 5m om jag använder bl 11.
 

Bilagor

  • skärpedjup 1.jpg
    skärpedjup 1.jpg
    35.7 KB · Visningar: 384
När jag ändrar focus till ca 3m blir det upplevda skärpedjupet från 1,3m till oändligt.
 

Bilagor

  • skärpedjup 2.jpg
    skärpedjup 2.jpg
    34.1 KB · Visningar: 384
Man ska ju komma ihåg att den absoluta skärpan bara finns i ett plan, den degraderas för varje cm (ibland mm) utanför det fokuserade planet.

;)
 
Vill tillägga att bländaren som är inställd på optiken när dessa två bilder togs inte är 11 utan 8. Men det har ingenting med resonemanget att göra. Det är de översta skalorna som åskådliggör hur skärpedjupet blir vid olika bländar/avståndsinställningar. Den oranga/gula skalan är avståndet/focus i fot.
 
Tack Nils! Nu förstår jag hur det hänger ihop. Tyvärr finns det ingen sån där skala på Ef-s 18-55 som följer med 300D
 
HeCa skrev:
Tack Nils! Nu förstår jag hur det hänger ihop. Tyvärr finns det ingen sån där skala på Ef-s 18-55 som följer med 300D
Kan du inte använda inställningen A-DEP, som innebär att kameran ställer in optimal bländare och avstånd för att få skärpa i alla fokuspunkterna?
 
Ja, jag testade det där läget förut på några landskapsmotiv. Jag blev lite förvånad när kameran valde så pass stor bländare som f7, det kändes som den kompromissade för att inte ge för lång slutartid. Jag tycker inte skärpan blev så väldig bra den gången, men jag ska testa läget fler gånger nu. Har glömt bort det där läget lite, tack för påminnelsen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.