Annons

Skarp glugg till D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

tamino

Aktiv medlem
Jag letar lite efter en skarp fast glugg till min D70 och funderar vad ni andra här har för tips. Jag har kollat på Nikons 50mm 1,8D den är inte för dyr heller, nästan lite för billig (verkar billig = låg kvallité men så verkar fallet inte vara).
Några andra bra tips? Skarp och gärna ljusstark :)

50:an och 24:an skulle jag klara mig med. Perfekta brännvidder som komplettar varandra. SJälv har jag inte råd med 24:an. Den finns för 3500:- begagnad.

Ca hälften av mina kritikbilder är tagna med 50:an. knivskarp och underbart kort skärpedjup på stor bländare.

emil t skrev:
50:an och 24:an skulle jag klara mig med. Perfekta brännvidder som komplettar varandra. SJälv har jag inte råd med 24:an. Den finns för 3500:- begagnad.

Ca hälften av mina kritikbilder är tagna med 50:an. knivskarp och underbart kort skärpedjup på stor bländare.

Har kollat dina kritikbilder nu, (och tillochmed kommenterat två :)) verkligen skarpa bilder! Får bli en sådan glugg tror jag bestämmt! Och nästa projekt blir nog en blixt, vad tycker du om SB-800:an? Såg att du hade en sådan.

Normaloptik är billig och skarp. Inget fusk där inte annat än att det är mycket plast i 1.8an..

Instämmer dock med föregående talare om 24 resp 50mm som ett bra "kit" som ger bra bredd särskilt med tanke på brännviddsförlängningen.

SB800

Det är min första blixt. Är lite ovan med storleken och labbar lite så jag känner mig hemma med den. Jag är glad att jag inte valde 600:an då jag upplever bäst resultat med blixten vinklad bakåt och då behöver man alla kraft man kan få.

Re: SB800

emil t skrev:
Det är min första blixt. Är lite ovan med storleken och labbar lite så jag känner mig hemma med den. Jag är glad att jag inte valde 600:an då jag upplever bäst resultat med blixten vinklad bakåt och då behöver man alla kraft man kan få.

Okej,, själv har jag sneglat på SB-600:an för att den är billigare, men det du nu skrev får ju en att tänka om. ;) Tack för hjälpen!

Tydligen inte skarpare snarare tvärtom. Däremot ljusstarkare och byggd som övriga fasta objektiv. Enligt andra mycket svårt att motivera trippellt pris.

emil t skrev:
Tydligen inte skarpare snarare tvärtom. Däremot ljusstarkare och byggd som övriga fasta objektiv. Enligt andra mycket svårt att motivera trippellt pris.

Vad menar du med "och byggd som andra fasta objektiv?

Låter som 1.8 inte skulle vara byggd som andra fasta objektiv...

Re: SB800

emil t skrev:
Jag är glad att jag inte valde 600:an då jag upplever bäst resultat med blixten vinklad bakåt och då behöver man alla kraft man kan få.

?? -- 600:an går utmärkt att rikta bakåt - man vrider bara överdelen 180° och viker den...

./h@nsN.

Re: Re: SB800

red-top skrev:
?? -- 600:an går utmärkt att rikta bakåt - man vrider bara överdelen 180° och viker den...

./h@nsN.

Ja visst gör den det. Men i och med 800an ofta går på full kraft då så kan jag tänka mig att 600an kan underexponera.

600an är säkert tillräcklig men det känns skönt att ha lite extra kraft.

Jag har SB-600 och så länge man inte har väldigt högt i tak så fungerar den utmärkt. Jag fotograferade i en lokal där det var mellan 5-10m i takhöjd och då var den kanske lite klen men för normala hus/lägenheter så fungerar den väldigt bra - priset talade emot Sb-800 när jag valde.

ok. Ja då ska man väl köpa den om man inte har användning för stobe och avancerade trådlösa funktioner. Jag får trösta mig med att 800an är lite snyggare.

Kan inte annat än lovorda SB-800an. Som andrablixt skulle SB-600 fungera bra men jag som "bytt ner mej" i klös från Metz 45 CT-5 ser ju alla tillfällen där inte ens SB-800an räcker till. Det uppvägs tillfullo av iTTL exponering och trådlös avfyrning. Med diffusor, (mycket bra tillbehör) riktad 60° uppåt går det åt mycket klös för att räcka all väg i även en mindre festlokal, ISO 800 till trots.
Allt beror ju på vad man skall ha blixten till men jag ångrar inte en sekund de extra slantar jag fick lägga för SB-800.

/AnWi

Jag har både 50/1,8 och 50/1,4D. Bägge objektiven är mycket bra och med 1,4'an får man ÄNNU kortare skärpedjup om det är det man är ute efter. Som tidigare sagt finns egentligen inge mer än den extrema ljusstyrkan som motiverar det hutlöst högre priset.

24/2,8D har jag oxå och den gluggen är helt fantastiskt. Underbart skarp redan på full glugg och blir skarpare och skarpare när man bländar ned.

35/2D finns ju oxå och den blir som en 50mm på D70'n. använder den ofta i studion. Den är ljusstark och fin, men inte lika skarp på stora bländare som 50mm och 24mm. Lite halvdyr är den oxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar