Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa copyright text på alla bilder i mapp...

Produkter
(logga in för att koppla)

Fruckan

Aktiv medlem
Tjenare... Jag ska "märka" alla bilder i en viss mapp med min mail synlig. För att slippa sitta och skriva på alla så vet jag att det finns program och funktioner i PS cs som man kan göra det med. Men nu vill inte hjärnan vara med så jag skulle behöva lite tips på prog eller hur man går tillväga i PS. Ha det gött...
 
Spela in ett eget macro, dvs en "action". Sen gör du en droplet utav det "arkiv/automatisera/skapa droplet". Nu fr du allt läsa hjälpfilen i ps ;)

Macro
och droplet .. seså, sök
 
Jag har använt gratisprogrampaketet ImageMagick för att göra detta en gång i tiden. ImageMagick finns till de flesta tänkbara operativsystem men kräver att man kan öppna en terminal eller kommandoprompt och skriva in något liknande:

convert -bordercolor white -border 15x15 -draw 'text -265,-2 "©2005 Fotografens namn <epost@någonstans.net>"' inbild.jpg utbild.jpg

Detta lägger till en vit border 15 pixels bred runt bilden och skriver längst nere i vänstra hörnet texten "©2005 Fotografens namn <epost@någonstans.net>". X-koordinaten -270 är baserad på längden på denna sträng. Man får prova lite för att få rätt koordinater. Du kan ändra på fonter och det mesta, bara man ger rätt flaggor till convert. ImageMagicks program lämpar sig mycket bra att batchköra.

Exempel på hur det kan se ut finner ni tex på mina bilder på Photo.Net.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.