Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanner 2020? Bäst eller iaf bland de bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har funderingar runt en skanner som inte kostar multum men som inte är skit ;) vet inte om det finns några. Hade en Epson flatbed för ett antal år sedan som var helt ok, men nu är jag ute efter en mindre alltså ingen flatbeds helst. vad ska man skaffa idag om man vill lägga runt 5k circus?
Är tacksam för alla förslag!
/Martin.

Har funderingar runt en skanner som inte kostar multum men som inte är skit ;) vet inte om det finns några. Hade en Epson flatbed för ett antal år sedan som var helt ok, men nu är jag ute efter en mindre alltså ingen flatbeds helst. vad ska man skaffa idag om man vill lägga runt 5k circus?
Är tacksam för alla förslag!
/Martin.
Ska du skanna småbildsfilm? En vanlig Plustek från till exempel Kjell gör jobbet galant.

Innan du köper något så kan du prova med kamera o ett makro (om du har ett sådant).

Man få se upp med äldre scanners om deras tillhörande mjukvara är kompatibelt med dagens Windows/OS. Att köpa en ny mjukvara kan bli dyrt. Den scanner jag använde senast var nikons och det var fint att man fick ut bilderna i raw. Hur det är med plustek och raw vet jag inte

Innan du köper något så kan du prova med kamera o ett makro (om du har ett sådant).

Man få se upp med äldre scanners om deras tillhörande mjukvara är kompatibelt med dagens Windows/OS. Att köpa en ny mjukvara kan bli dyrt. Den scanner jag använde senast var nikons och det var fint att man fick ut bilderna i raw. Hur det är med plustek och raw vet jag inte
Jag har tyvärr inget macro, och har ju inga pixel maskiner i kamerahus väg heller, kö med D4 och Df ;) Ok ska se upp och också kanske kola om en eventuell scanner är kompatibel med Mac, har inge PC heller.
Tack.

Jag vet att jag ramade om mina glasbilder till glasfria, när jag körde nikonscannern. Kommer inte ihåg varför, men troligen inte för att scannern inte kunde ta glas utan jag tror helt enkelt att det blev bättre. Jag körde nog också en hel del automation för jag scannade i batch om 40 och automatiken fungerade bättre utan glas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar