Annons

Skandalpris? Oh yes!

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Förbannade kapitalism! Låt staten regera hela världen och Nikon ger oss de priser vi vill ha på allt vi önskar...
Är det det enda alternativ du kan föreställa dig till den ekonomi flertalet underkastar sig?
 
Varför köpa batteri laddaren, när ni får upp kameran i 8 bilder i sekunden med AA batterier, Jag menar att så många gånger använder man inte 8 bilder per sekund.
 
Re: Prissättning

Lite kommentarer om prissättning....

Den produkt (vara) har om vi räknar enkelt en utvecklingskostnad, en tillverkningskostnad och en försäljningskostnad. Utvecklingskostnaden är fast oavsett hur många exemplar man tillverkar och tillverkningskostnad är samma per enhet oavsett hur många som tillverkas.

En laddar som bara säljs till ett fåtal användare måste därför slå ut utvecklingskostnaden ett fåtal exemplat, dvs stora pålägg till förhållande till tillverkningspris.

Ställ dig frågan vad du tjänar för att få 8 bps eller inte.

En fundering. Eftersom det inte är nästa några rörliga kostnader för att ta en bild så måste väl priset som en yrkesfotograf tar för en bild vara nästan noll :)
 
Teodorian skrev:
Jämför med priserna för bilar, reservdelarna och kostnaderna för service. Skäligt?
Tja, det är väl ungefär samma skit där. Och konstigt nog lyckas Biltema ta fram samma produkt till en tiondel av priset. Nå, inte precis samma, men hur bra behöver egentligen kvaliteten på en laddare vara?
Priserna är just "hutlösa", vilket betyder att Nikon borde veta hut. Den som glad i hågen trodde att man kunde få vertikalgrepp till sin D300 för priset av just ett vertikalgrepp kan nog lätt känna sig grundlurad när det framkommer vad allt kostar. Tänk dig att du ska sätta i en ny glödlampa i din Volvo. I butiken får du reda på att du måste byta hela lampinsatsen, vilket kostar 20000:-. Tjugotusen för en glödlampa, är det skäligt? Jag har för mig att detta förekommer faktiskt; att man inte kan byta bara lampan. Helt sjukt.
 
Calliii skrev:
Såvitt jag har förstått de och som en nikonförsäljare sagt så är det inte kamerahusen dom tjänar pengar på utan alla dessa tillbehör.

Inget unikt för kameror utan det gäller allt, från tandborstar till lyxbilar.
 
Makten skrev:
Och konstigt nog lyckas Biltema ta fram samma produkt till en tiondel av priset.
För att de skummar grädden av moset, de har ju bara storsäljarna och därmed inga lagerkostnader för saker som bara ligger. Försök köpa något annat än en ren slitdel till något annat än en av de vanligaste bilarna där så ser du.

På samma sätt finns det ju tredjepartsprodukter till kameror. Men du kan ju fetglömma att det handlar om bakstycken till Fuji GX-680, utbytessökare till Nikon F3 eller något annat obskyrt. Nä, det är volymprodukter som 70-300-zoomar och batterier till konsumentkameror.
 
2000 spänn känns billigt jämfört med canons laddare för 1ds kamerorna. den ligger på 3500:- på cyberphoto, hugaligen
 
Jag kan inte Nikon-systemet så skulle nån kunna lite kort sammanfatta varför man behöver köpa den här laddare?

Är det för att den som följe med kameran gått sönder? (visst följde det med en?)

Är det för att det är en annan sorts batteri i vertikalgreppet?

Laddaren som följde med kameran är dålig?

Annan orsak?



Personligen tycker jag det är konstigt att inte tillverkaren använder samma format på sina batterier. Eller två, ett för stora kameror och ett för små kompaktkameror. AA/R6-formatet har ju funnits länge men det har inte hindrat att kapaciteten har blivit bättre.
 
David G skrev:
Jag kan inte Nikon-systemet så skulle nån kunna lite kort sammanfatta varför man behöver köpa den här laddare?
Det är för att de vill använda batteriet från D3 i deras D300. Då får man en eldhastighet på 8 bilder per sekund, mot 6 eller vad den nu ger original.
 
David G skrev:
Jag kan inte Nikon-systemet så skulle nån kunna lite kort sammanfatta varför man behöver köpa den här laddare?

Är det för att den som följe med kameran gått sönder? (visst följde det med en?)

Är det för att det är en annan sorts batteri i vertikalgreppet?

Laddaren som följde med kameran är dålig?

Annan orsak?



Personligen tycker jag det är konstigt att inte tillverkaren använder samma format på sina batterier. Eller två, ett för stora kameror och ett för små kompaktkameror. AA/R6-formatet har ju funnits länge men det har inte hindrat att kapaciteten har blivit bättre.

Om man köper batterigreppet så kan man stoppa i det större batteriet och därmed få upp hastigheten från 6 bps till 8 bps (om jag minns rätt). Och om man köper det större batteriet så måste man köpa en ny laddare eftersom den laddare som följer med inte passar.

Personligen tycker jag inte alls att det är konstigt att de använder olika storlekar eftersom de då kan ta mer betalt just därför att det inte är standardstorlek på batteriet.
 
Kamrorna utveklades väll ungeför samtidigt? Tycker det borde kosta att "utveckla" och tillverka två sorter istället för en.


Den här kanske går att använda:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=10799.htm



Tycker Nikon har en lite konstig framtoning, allt verkar passa så bra men sen visar det sig att det kostar väldigt mycke. Canon och Minolta skrotade t.ex. sina gamla bajonetter när AF kom, Nikon och Pentax behöll sina men det är ju bara med Nikons dyrare kameror som allt funkar som det ska med manuella objektiv.
Jag skulle gärna haft ett nikon-sytem om det inta vart för dom har små egenheterna. Har fått för mig att det trådlösa blixt-sytemet (som verkar otroligt bra!) inte heller fungrar lika på en D40 och D3.
 
jimh skrev:
För att de skummar grädden av moset, de har ju bara storsäljarna och därmed inga lagerkostnader för saker som bara ligger. Försök köpa något annat än en ren slitdel till något annat än en av de vanligaste bilarna där så ser du.

På samma sätt finns det ju tredjepartsprodukter till kameror. Men du kan ju fetglömma att det handlar om bakstycken till Fuji GX-680, utbytessökare till Nikon F3 eller något annat obskyrt. Nä, det är volymprodukter som 70-300-zoomar och batterier till konsumentkameror.
Både Nikon och många biltillverkare tar hutlösa priser även på "skitprylar" som inte kostar ett skvatt att utveckla, framställa eller lagerhålla.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=VAW18101
http://www.kaffebrus.com/fjarrutlosare-for-nikon-d80-d70s-466.html

Nu framgår det inte om Nikonvarianten är 5 meter, men jag skulle inte tro det med tanke på den fjuttiga sladdvindan. Är den närmare 90 cm så kan man undra vad som motiverar det tre gånger högre priset för originalet. Tror du att den är tre gånger bättre? Det tror inte jag.

Eller varför inte det ohederligt dyra EN-EL3e? Här vet jag av egen erfarenhet att piratbatteriet är bättre än original. Ändå kostar det bara hälften så mycket. Dessutom hos ett mycket litet företag som knappast lär kunna ha särskilt stora lager.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EN-EL3e
http://www.kaffebrus.com/en-el3e-310.html

Tillägg: Eller laddare? Mindre än halva priset igen. Dessutom får man med en sladd för att ladda i bilen också.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=mh-18a
http://www.kaffebrus.com/batteriladdare-for-nikon-20.html

Det är bara att hoppas att det dyker upp laddare och batterier för D3 också, så att folk slipper betala så hutlöst dyrt.
 
Senast ändrad:
Errko skrev:
Varför köpa batteri laddaren, när ni får upp kameran i 8 bilder i sekunden med AA batterier, Jag menar att så många gånger använder man inte 8 bilder per sekund.

Även på den fronten är det inte så "bara". Man måste köpa en adapter (såklart!) som även den kostar sjukt mycket.
 
Det var då ett väldigt gnällande. Det finns ju uppenbarligen fulalternativ till det mesta, så varför inte köpa dem vara glada?
 
Re: Re: Prissättning

Casimir skrev:
Lite kommentarer om prissättning....

Den produkt (vara) har om vi räknar enkelt en utvecklingskostnad, en tillverkningskostnad och en försäljningskostnad. Utvecklingskostnaden är fast oavsett hur många exemplar man tillverkar och tillverkningskostnad är samma per enhet oavsett hur många som tillverkas.

En laddar som bara säljs till ett fåtal användare måste därför slå ut utvecklingskostnaden ett fåtal exemplat, dvs stora pålägg till förhållande till tillverkningspris.

Tack! Äntligen en vettig förklaring även om jag själv fortfarande är skeptisk till att de borde bli såå mycket, men jag är å andra sidan inte så insatt så jag får väl tro på de du säger! :)
 
jimh skrev:
För att de skummar grädden av moset, de har ju bara storsäljarna och därmed inga lagerkostnader för saker som bara ligger. Försök köpa något annat än en ren slitdel till något annat än en av de vanligaste bilarna där så ser du.

På samma sätt finns det ju tredjepartsprodukter till kameror. Men du kan ju fetglömma att det handlar om bakstycken till Fuji GX-680, utbytessökare till Nikon F3 eller något annat obskyrt. Nä, det är volymprodukter som 70-300-zoomar och batterier till konsumentkameror.

Nu börjar ett ljus sakteligen tändas i huvudet, hehe ^^
 
PATENT!

Orsaken till att en del saker kostar hutlöst är ofta att något i saken, vanligen designen på någon elektrisk kontakt, är patenterad. I och med att man har patent på något så kan man tjäna pengar, antingen på att sälja rättigheter för patenttillverkning eller genom att själv tillverka och sälja -dyrt.

Biltemas billiga grejor är aldrig av "senaste modell". Ett typexempel är våra svenska motorvärmare till bilar. Samma enkla kontruktion genom åren, men anslutningskontakten byter utseende regelbundet, den är patenterad. Och Biltema säljer de modeller som patentet inte längre gäller för.

Så, varför förlänger man inte patentet då för att slippa pirattillverkare? -Det kostar! Patent är konstruerade så att det blir dyrare med åren att upprätthålla dem. Detta för att stimulera nyutveckling istället för att hålla kvar vid gamla konstruktioner.

Laddaren är absolut inte värd pengarna om man räknar kilopris eller något annat världsligt, men vi fotografer väger ju inte heller våra bilder när vi ska sälja dem, så man kan ju fatta att tillverkare utnyttjar de möjligheter som finns att tjäna pengar.

Sedan finns det ju företag i sydostasien förstås, som inte kan läsa patent skrivna med det latinska alfabetet. De mår inte dåligt av det utan skruvar gladeligen ihop samma grejor och säljer dem mycket billigare än originaltillverkaren.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.