Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall beställa Nikon D200, Optik???

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Hej står i färd med att beställa Nikon D200. Men vilken optik skall jag beställa?

Jag är amatör och har fotat lite "hux flux" innan med min Olpympus E20 (9-36mm 1:2-2.4 motsvarande 35-140 mm för 35mm-kameror). Priset drar snabbt iväg när det gäller optik. 20 000:- var från början max vad jag hade tänkt att lägga inkluderat med optik. Har tänkt om nu och det är bättre att satsa på något som man kan leva med några år.

Behöver ett all-around objektiv för både fotografering i studio, natur och konserter mm. Kikat på detta: http://www.scandinavianphoto.se/?11399
Vilken brännvidd skall jag satsa på??

Tack för tips// Tom
 
Jag har ett Tamron 28-75 som jag och många anser vara
ett mycket prisvärt objektiv.
Om du vill ha mer vidvinkel är Sigmas 18-50/2,8 väldigt trevligt.

Hoppa över 18-200 & 28-300, nästan alla blir oskarpa på telesidan och dom är för ljussvaga för att fungera
bra på konserter el. inomhussport.
 
Jag skulle ta Tokina 12-24/4, Tamron 28-75/2.8 och ett beggat 2-rings Nikon 80-200/2.8D (det är f.ö de objektiv jag har nu).
 
Vill du få ut det mesta av din D200?

1: AF50mm f/1,4D
2: AF28mm f/1.4D
3: AF85mm f/1,4D

Low Budget?

1: AF50mm f/1,8D
2: AF85mm f/1,8D
3: AF24/28mm f/2,8D

Lycka till :)
 
varför tycker folk inte om 18-200 VR när den inte ens har kommit än?
om man bara vill ha _en_ optik skulle det säkert vara mitt val...
 
Varför inte ett par-tre begagnade fasta brännvidder? Personligen (men det är ju jag det) hade jag satsat på 14 (pirat), 20 och 85 (eller micro 60). Synd att jag bara har tjugan av dessa...
 
Har sett någon annonsera ut ett 80-200/2,8 här på FS nyligen för 4100.- (bosatt i Göteborg om jag inte minns fel...)

Vet ej vad denna glugg brukar stå i begagnad, men det låter inte som ett överpris i mina ögon. Tror tom. att den redan kan vara såld så här ett dygn eller så efter att jag såg den.

Den plus ett par fasta objektiv som föreslagits av de före mig borde väl vara en grym utgångspunkt för de syften du angett!
 
Startglugg

thomasmarquart skrev:
varför tycker folk inte om 18-200 VR när den inte ens har kommit än?
om man bara vill ha _en_ optik skulle det säkert vara mitt val...

Den gluggen kommer troligtvis bli mitt förstaval då jag köper D200, tror att jag kan få en bra start med alla möjligheter den ger i form av sitt omfång. Sen då man blir varm i kläderna så kan man ju köpa gluggar för specifika ändamål, men jag tror 18 - 200 blir en bra universalglugg.

Sen får framtiden utvisa hur pass bra/dålig den är.

Här är för övrigt en tråd jag startade för att se vilket objektiv som var aktuellt om man bara fick välja ett till D200, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=50881
 
Senast ändrad:
Det är en djungel när det gäller objektiv om man inte är insatt i detta. Tack för alla svar blir genast lättare att välja. Hoppar nog Nikon 18-200 den skulle nog i så fall bli den första i sitt slag som lyckas ta bilder med bra kvalité i alla lägen. Känns som att risken är stor att det blir pannkaka av alltihop. Mvh/ Tom
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.