Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skakningsoskärpa 18-200 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Jag får mitt nya Sigma 18-200 objektiv från Cyberphoto i slutet av veckan.

Jag vet att det någonstans har skrivits om vilka slutartider man skall ha vid olika brännvidder för att inte få skakningsoskärpa men kan inte hitta det nu.

Är det någon som kan formeln som gäller för Canon 300D?
Tänkte göra en kurva på det som man skulle kunna ha liggande i kameraväskan.
 
1/brännvidden brukar väl vara en "regel".. 1/18s på 18mm, 1/200s på 200mm, sen kan man väl modifiera det med x1,6 som 300D ger, antar jag.
 
Tänk på att tiderna inte är regel utan en fingervisning, om du övar på att hålla kameran stilla så kan du gå ner en bit under de "rekommenderade" tiderna och ändå få fina skarpa bilder.
 
Vad tycker du annars om objektivet? Funderar också på att köpa det, men har inte sett några riktiga tester någonstans.
 
Peter_S skrev:
Vad tycker du annars om objektivet? Funderar också på att köpa det, men har inte sett några riktiga tester någonstans.
Vad jag förstår är det en utveckling av 18-125 objektivet som det stått mycket gott om på olika länkar nämnda här på forum. Bl.a. har det mindre vinjettering än 125:an

Jag chansar lite grann när jag köper det, troligen som nr 1 i Sverige, men jag tycker att det är så bra att bara ha ETT objektiv och aldrig behöva byta och det är ju inte många millimeter större än kitobjektivet vilket är smått otroligt.
Skall återkomma så fort jag tagit bilder med det.
Cyberphoto får hem dom första 4 objektiven på torsdag och ett av dom är mitt.

Jag tror att det här objektivet kommer att bli mycket populärt.
Tänkte köpa hos Technikdirekt men Cyberphoto har sänkt priset så att dom är konkurrenskraftiga.
 
Svårt bedömma några få bilder, så det ska bli riktigt intressant att se/höra mer om objektivet. Saknar zoomomfånget på 18-125:an ibland, även om det inte är så stor skillnad till 24-85 som jag kör idag.

Men ett 18-200 kan klart vara ett alternativ för mig när jag inte kan/vill bära för mycket fotoprylar...

Och angående skakningsoskärpa, träna på! Du kör ju digitalt, så de missade bilderna kostar inte nämnvärt. Men är du stadig på handen kan du träna upp så att du får ganska många stadiga bilder i ungefär halva den uträknade slutartiden (t.ex. 1/25 på 50mm)

/Johan
 
tips är att serieta bilder.
Andra bilden är ofta skarpare än första. Dett har jag lärt mig här på fotosidan ngnstanns.
 
Peter_S skrev:
Vad tycker du annars om objektivet? Funderar också på att köpa det, men har inte sett några riktiga tester någonstans.

Nu har jag testat 18-200 objektivet ordentligt i två dagar på många olika sätt och jag är mycket positiv.

Det ger mycket skarpare bilder än Kitobjektivet 18-55 som medlevererades. Jag har fotat på långa avstånd och på 45 cm avstånd med full zoom som är närgränsen och jag får knivskarpa bilder med full bländare på det avståndet också.

Det är bara en sak som jag förundras över och det är att jag måste generellt kompensera ungefär +3/4 bländarsteg för att alltid få korrekt exponering. Kan det vara så att vissa objektiv "slukar" ljus mer än andra? Det här objektivet är lite tjockare än kitobjektivet men obetydligt längre i ozoomat skick.

Det väger 405 gram mot kitobjektivets 206 så det är dubbelt så tungt och innehåller mycket mer glas än det. Det är kanske orsaken till kompensationen.

Det verkligt fina är ju att jag bara behöver ETT objektiv för all fotografering och inte måste släpa på flera objektiv. Att byta objektiv är ju alltid förenat med chans till föroreningar på sensorn.

Jag har försökt lägga ut en jämförelsebild mellan kit och 18-200 objektivet som jag har men bilden skall vara så liten i forumet att man säkert inte ser skillnaden tillräckligt bra.

Jag kan emaila bilderna till dig om du är intresserad och har bredband.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.