Annons

Ska köpa ny kompaktkamera. Vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha oj, så tokigt av mig att inte kolla helt.!
men då var bara problemet att de kanske är för dyra.
Men annars är Lumix GF1 bäst då?
Men Lumix LX3 är bäst bland de andra kompaktkamerorna?

Men vilken av kompaktkamerorna är bäst då? (går ju inte svara på direkt)

Finns det flera kameror att välja på?
 
Jaha oj, så tokigt av mig att inte kolla helt.!
men då var bara problemet att de kanske är för dyra.
Men annars är Lumix GF1 bäst då?
Men Lumix LX3 är bäst bland de andra kompaktkamerorna?

Men vilken av kompaktkamerorna är bäst då? (går ju inte svara på direkt)

Finns det flera kameror att välja på?

Tjaa, det kom 45 nya kompaktkameror idag..
http://www.dpreview.com/news/1001/10010707ces2010roundup.asp
så det är väl en del nyheter att bita i..men jag tror Canons S90/LX3 eller F200 (och i viss mån TZ7, H10) är de vettigaste alternativen. GF1 är ju mycket bra men kanske "over-kill" för många och om man sätter på ett mer flexibelt zoomobjektiv är den ju rätt stor och det blir kostsamt. (kompakt)kameror är ju ständiga kompromisser om pris, storlek, finesser etc. Lycka till med ditt val/Kalle (som säkert haft 25 olika kompakter..)
 
Har du testat någon kamera själv?? Har du någon egen tanke? Det är ju lite intressant för fler s.a.s. att hitta en billig kompakt som tar skitbra bilder i alla lägen...

Canon S90 känns riktigt bra det lilla jag testat. Canon G11, sjukt sköna reglage och robust känsla. Den har ju även rätt bra prestanda i de flesta lägen.

Det verkar som om du tänker ta mycket foto i mörker utan blixt, vad tänker du plåta??
 
Jag har kännt på några bara, (men de hade inge batteri i ). Lumix TZ7 känns skapligt bra med knapparna och sådär, men aningen stor. Men däremot Casio Exilim EX-H10, dens knappar känns inte alls bra. Det knäpper inte om knapparna. De bara åker in utan någon "knäppnings-känsla".

Canon G11 kankse är aningen stor för att ta med sig i skolväskan varje dag.För det kan jag göra med min lilla gamla kamera, utan att det märks.
Lite dyra verkar både Canon G11 och S90.

Kamera jag har just nu: http://manila.olx.com.ph/brand-new-...-0-inch-tft-lcd-4-games-mp3-playe-iid-3615032

en till länk:
http://www.pbase.com/technogadget/image/81043338


Jag tar kort på stan(både i och på hus) och hemma. På stan kan det bli mörkt om årstiderna och hemma när det ska vara mörkt och mysigt om kvällarna.
I vårat ena snyggaste köpcentrum på stan är det vitt och mörkt. Så autofokusen hittar fel ibland och så blir det lite för suddiga bilder om vart annat.

Men på sommarn försöker jag också ta fina bilder vid badstranden en solig dag. Så det är nog inte bara mörker det ska tas kort.
 
Hmm, det känns mer och mer som om du prioriterar lågt pris framför annat...

Canon S90 är nog en riktigt bra kamera, även Lumix GF1 är bra.

Men du hamnar på en större prislapp.
 
åå, Canon S90 ser ju ut som en vanlig kompaktkamera. Inga stora objektiv och så. Inte jättesuper dyr. (Mycket kamera för pengarna verkar det som)
Men det tråkiga var att den inte filmade HD vilket kunde varit lite roligt sådär.
Samma fenomen var det med Fujifilm F70 EXR där det blev fina bilder, men den kunde inte filma i HD.

Finns det någon liknande kamera men som filmar i HD?
 
Köpte min G11 för inte så länge sen. Självklart så älskar jag denna kamera men min vän köpte nya Lumix TZ10, vetifan om jag borde gjort det också. Lumixen ger otroligt skarpa bilder.

opinions?
 
Jag köpte en Lumix TZ7 och är riktigt nöjd faktiskt. Visst den är inte alls lika snabb som min DSLR, och det är lite jobbigt att inte ha en sökare.

För 2700:- så känns det som ett bra val och väl spenderade pengar.
 
Jag funderar lite över TZ7 och TZ10.
TZ 10 är bäst? Men lite dyr väl tycker jag.
Kan TZ7 duga då?

Jag brukar altid ta min kamera med överallt, den ska inte märkas att den finns, den ska knappt vara ivägen. Därför vill inte jag ha systemkamera eller annat åbäke.
 
Senast ändrad:
Jag funderar lite över TZ7 och TZ10.
TZ 10 är bäst? Men lite dyr väl tycker jag.
Kan TZ7 duga då?

Jag brukar altid ta min kamera med överallt, den ska inte märkas att den finns, den ska knappt vara ivägen. Därför vill inte jag ha systemkamera eller annat åbäke.

Glöm ej att kolla några av Ricoh:s modellar, har en serie R8-R9-R10, R10 den senaste som även fick filmmöjlighet i HD om jag inte minns fel. Dom har även en liten dyrare serie CX1 till CX3. tunna långzoomarkameror. finns mycket att välja på därute. I juni kommer Sonys nya superkompakt, EVIL, så kallad spegellös kamera, med möjlighet att byta objektiv. Vid en undersökning för några år sedan frågades vilken brännvidd som oftas användes vid bildtagning, det visade sig vara 100mm som var det vanligaste.
 
Nu har det ju gått en tid.

Det jag tänker mig är en kamera som kan ta vidvinkliga bilder med rätt så bra skärpa t ex.
Den ska vara liten och något man kan stoppa i ett fodral som sedan kan följa med i skolryggsäcken utan att märkas och ta plats speciellt mycket.

Kan t ex Lumix DMC-TZ8 vara något att titta lite på?
 
Nu har det ju gått en tid.

Det jag tänker mig är en kamera som kan ta vidvinkliga bilder med rätt så bra skärpa t ex.
Den ska vara liten och något man kan stoppa i ett fodral som sedan kan följa med i skolryggsäcken utan att märkas och ta plats speciellt mycket.

Kan t ex Lumix DMC-TZ8 vara något att titta lite på?

Absolut! Panasonics kameror är bland det bästa just nu.

mvh
cf
 
Panasonic LX5 är på gång och har precis testats av Cyberphoto med toppbetyg. Den har lite störr zoomomfång än LX3 men är f.ö. ganska lik. En toppkamera du borde kolla på.
 
Tack för tips!
Canon S90 verkar lite dyr tror jag nästan ungefär.
Panasonic LX5 S var inte direkt som en kompaktkamera och lite väl dyr.


Men finns det billigare kompaktkameror med F under 3 för 3000 och neråt?
 
Jaha, kanske att vänta en liten stund och se då!

Men jag tänkte på en sak. Var det inte så att ju större linsens (glasgrej där längst fram) diameter är, desto bättre ljus och bättre bild blir det?
Och dendär Canon S90 ser ut att ha mindre diameter än Lumix TZ8.
Eller kanske inte spelar någon roll?
Men i och för sig hade väl dendära S90 lägre F värde? 2.0 väl?

Hmm..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.