Några kommentarer
Jag ska iväg och fotografera ett hotel och tänkte således fråga om lite tips för att lyckas med fotograferingen på bästa sätt. Hotellet är väl upplyst. Ägaren vill att jag ska lägga tyngd på konferenserna som är den dag som jag ska arbeta där.
Vad ska man använda för material, blixt osv? Vad säljer rent bildmässigt, närbilder, händelser eller enkla rums bilder?
Först och främst så får jag en bild framför mig att hotellet är ganska gammalt med gamla möbler (70-tal eller så?) och att det är ganska mörkt och murrigt (heltäckningsmattor t.ex.). Jag vet inte exakt vad konferensgäster vill ha, men jag skulle nog gissa på en LJUSARE miljö än vad dessa bilder förmedlar. Därför avundas jag inte ditt uppdrag i det här fallet. Men utifrån detta så tror jag att man måste söka upp det ljus som finns (och eventuellt tillföra eget). Jag tycker dock inte att bilderna är värdelösa. De fungerar säkert för hotellet i Karlskoga.
Låt mig referera till bilder med nummer som du har här på fotosidan, och ge några anspråkslösa kommentarer från en glad amatör:
4) OK bild, lutar lite och gör mig därför lite orolig. Jag ser att du även har gjort den i svartvit variant "Space". Den är lite väl mörk och du har tappat all struktur i fåtöljerna. Kanske var fotot underexponerat från början.
7) Omgivningen till biljardbordet ser gräsligt tråkig ut (inte ditt fel), men därför kanske man kan ta någon kreativ närbild av biljardbollar/triangel/köer så att den som ser hajar att där finns biljardbord, men slipper se de rosa väggarna.
8) Tycker bilden på poolen är fin. Skulle nog skippa vinjetteringen. Ser kanske ball ut i svartvit då det är rätt fina linjer i den.
9) & 10) Dessa hade jag gillat bättre med bastande personer i och med ånga. Kanske någon som häller på vatten på aggregatet. Kanske skulle även 7) och 8) höjts med ett par glada typer i.
23) och 24) Dessa bilder gillar jag bättre. Trevligare ljus här.
De övriga bilderna, på sovrum och konferenslokal utan folk: De visar ju uppenbarligen vad man får om man kommer dit, men jag tycker inte det känns så lockande när jag ser dem. Har dock inga bra idéer hur man får till det med dessa, men det har säkerligen någon annan.
I all välmening,
Micke