Annons

Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

joey_bazooka

Aktiv medlem
Hej!
Hur ska man enklast få ett bra skärpedjup på mycket små föremål. Si så där några cm djupa. Mitt macro ger bara någon futtig cm skärpa så skärpan hamnar längst fram på föremålet och den bakre delen blir suddig.

Johan

Ett macro brukar hjälpa, vill man komma ännu närmare kan man stoppa in ett par mellanringar och en extender. Allt beror ju på vad du vill fota, hur nära och vad du har för utrustning.

/ Magnus

Hej!
Hur ska man enklast få ett bra skärpedjup på mycket små föremål. Si så där några cm djupa. Mitt macro ger bara någon futtig cm skärpa så skärpan hamnar längst fram på föremålet och den bakre delen blir suddig.

Johan

Skärpedjupet ökar ju mer du bländar ner, dessvärre så blir skärpan och upplösningen sämre om du bländar ner mer än ca 14-16. Allra bäst skärpa har de flesta objektiv kring f 8-11.
Nu finns det dock programvaror som kan lägga ihop bilder, 5-7 st, med skärpan på olika ställen i bilden och på så sätt få en bild med allt skarpt :)

/Janne

Det finns metoder för att ta flera bilder med olika fokus och sedan stitcha ihop i photoshop.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men sök här på forumet så finns det beskrivet hur man gör.

Stort skärpedjup i macroläge....halleljula......

Man har alltid " mött sej själv i dörren" när detta problem skall lösas.

No more lonely days.....

Bäst and billigst är dagens pyttesmåbilliga sensorer som fixar s-djup.

Tästa din lilla kompakt....

Förutom att fixa skärpedjupet i Photoshop som ett par föreslår (något som jag som analog fotograf inte vet något om) eller att använda en kamera med liten sensor (kompaktkamera) som Emil föreslår, kan jag tänka mig två lösningar.

- Att använda ett s k TS-objektiv. TS står för Tilt/Shift. I det här fallet är det tiltfunktionen som är användbar. Vanliga objektiv har ett fokusplan som är parallellt med sensorn. Med ett TS-objektiv kan man luta fokusplanet (genom att man lutar objektivet) och på så vis få större skärpedjup. Nackdelen är att de här objektiven är ganska dyra och att de inte har AF. Det senare är väl mest en nackdel vid "vanlig" fotografering.

- Att fotografera med mindre avbildningsskala än vad man vill ha (större avstånd till motivet) för att få större skärpedjup och sedan beskära bilden. Förutsatt att man kan acceptera den lägre upplösningen.

Olle

Senast ändrad:
Jag testade som sagt CombineZP lite halvslarvigt och blev faktiskt lite imponerad. Bilden är sammanfogad av 8(?) bilder med varierande fokusplan tagna med Sigma 105/2,8 macro. Bländaren var 5,6 om jag inte missminner mig.

Bifogar en av bilderna samt den sammanslagna och hoppas att skärpeläget framgår även i det lilla formatet.

Bilagor

• _MG_0589.jpg
    _MG_0589.jpg
    45.6 KB · Visningar: 288
  • kniven copy.jpg
    kniven copy.jpg
    72.1 KB · Visningar: 286
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar