Annons

Skärpedjup vid porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

pederm

Aktiv medlem
Efter att ha läst tabellerna, drar jag slutsatsen att jag behöver använda bländare 8 för att erhålla tillräckligt skärpedjup (15cm) så att både haka och öron blir skarpa. (Detta vid fokuseringsavstånd 1,4 m med 85mm eller drygt 2 m för 135mm, så att ansiktet fyller ut fotografiet på ett naturligt sätt). Min fråga är nu: ger f/8 verkligen den fina suddiga bakgrunden som kännetecknar bra porträtt ?
Jag anser att jag utnyttjat långt större bländare hittills, ofta den största eller något mindre, och fått just den eftersökta suddigheten, (men ibland även med oskarpa öron el haka till följd).
(Jag har en 135 f/2 samt 85 f/1,8)

Bakgrundens karaktär beror mycket på hur långt bort den är bakom motivet, men den snyggaste oskärpan får man vid 1.8-4 tycker jag. Kruxet är skärpedjupet. Vid f1.8 är det bara någon millimeter, ena ögat, typ..
Det är bara att testa och se.

Du har fyra kameror som samtliga har skärpedjupskontroll. Detta är ett givet användningsområde för denna.

Även om vissa har problem att använda funktionen för att avgöra skärpedjupet är det en annan sak att se på oskärpans karaktär.

Du har två objektiv som ger vacker oskärpa vid största bländaren och där tillverkaren verkligen arbetat med att få fram en snygg oskärpa (bokeh). Varför då blända ned så kraftigt?

Jag förstår inte varför öron och haka måste vara knivskarpa? Det bästa är väl att göra en test och plåta med alla olika bländare så får du se istället för att försöka räkna fram något. Oskärpa är inget absolut och liten oskärpa kan vara tillräcklig skärpa. Därför kanske du kan ha en större bländare och ändå uppleva haka och öron tillräckligt skarpa även om tabellerna säger att de är oskarpa.

Jag har tagit fantastiska bilder med båda objektiven på största eller näst största bländare. Bilder med en underbar "bokeh", framför allt i somras med en grön bakgrund på lite avstånd. Några av dom har därmed oskarpa öron eller haka när jag fokuserat på ögonen. Min fråga är kanske mer teoretisk efter att ha läst DOF tabellerna.
Vilken bländare använder Ni för porträtt med 85, 100 och 135 mm objektiv ?

Jag brukar nog försöka hålla mig till de mindre bländarna. Helst inte under 5.6 men i studio ligger jag ofta på f/11 eftersom jag inte kan styra blixtljuset riktigt som jag vill. Men jag tycker nog att det ska vara skarpt i hela ansiktet. Man får helt enkelt se till att det finns lite mer avstånd mellan modellen och bakgrunden om man vill få det bakom oskarpt.
Men visst finns det undantag när man plåtar och vill ha delar i ansiktet oskarpt men de gångerna är få.
Jag vet en proffsfotograf som oftast använder f/22, speciellt vid barnfoto eftersom det gör att barnen kan röra lite på sig utan att de blir oskarpa.

Patric
http://hem.passagen.se/ptille/index.htm

Tycker det beror på om det är en "huvudbild", "bröstbild", "halvfigur" eller "helfigur". Tar man en "huvudbild" så kan det vara svårt att få båda ögonen skarpa om modellen inte tittar rakt fram mot kameran och man kör på bländare 4 o större (tex bl 2.8 småbild). Helfigur så brukar jag köra med bländare runt 2 för att sudda ut bakgrunden.

Suddiga öron är ju annars ganska snyggt anser jag. För mer än 50 år sedan använde ju många fotografer speciella objektiv (hålfilter) för att få fram oskärpan på allt utom ögonen.

froderberg skrev:
Jag förstår inte varför öron och haka måste vara knivskarpa?

Jag håller med... I mitt tycke behöver inte hakan och öron vara knivskarpa på ett porträttfoto. När jag tar porträttfoto så vill jag visa andra vad mina egna ögon såg i det ögonblicket, och om man har ögonkontakt med en person så är inte öron och hakan skarpa utan skärpan ligger på ögonen.

Darren

Obefintligt eller stort skärpedjup....

Det beror på hur slutanvändaren vill ha bilden. Är det modellen själv som skall ha en porträttbild, då vill hon/han säkert inte ha ett skärpedjup som gör näsan till en stor diffus "svamp" utan avbildar ansiktet mer neutralt. Då är det nog bilder som en ateljé fotograf tar som är det bästa alternativet. Är det konstnärliga bilder så är det en annan sak.

Nu har du inte talat om vem som skall ha bilderna, eller vad de skall användas till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar