Annons

Skärpedjup kitoptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär2

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en långzoom (Canon Powershot S3 IS) som jag är ganska nöjd med. Det är en perfekt allroundkamera. Jag funderar ändå på att köpa en systemkamera, en stor del av det beror på att jag inte tycker att det blir bra porträttbilder pga av det stora skärpedjupet.

Men om jag jämför med min kamera så har den bländare 2,7-3,5. De flesta kitobjektiv har bländare 3,5-5,6. Vad är viktigast för att få kort skärpedjup, bländaren eller sensorstorleken? Kan någon vilsa/länka till bilder?

Just nu lutar det ganska mycket åt en Sony A200 så ni får också gärna kommentera den.

mvh
Pär
 
Det är ett samband mellan bländaren å sensorstorleken. Men du kommer få långt mkt kortare skärpedjup på F/8 på systemkameran än med 2.8 på S3 IS'n.

Dock är det ju inte alltid man vill ha kort skärpedjup.

A200 värkar ju grymt prisvärd, å är nog ett bra val, kika även på en begagnad 50 mm's objektiv med ljusstyrka 1.4 alternativt 1.7.
 
Tack för ditt svar.

Nej det är sant att man inte alltid vill ha kort skärpedjup men på porträtt föredrar jag oftast att ha det.

Jag tror att jag börjar med kitoptiken och kanske en telezoom men en begagnad ljusstark 50 mm kan vara ett bra nästa köp.
 
I våras gick jag från S3 till min första systemkamera (Canon 450D) och det är den bästa investering jag har gjort nån gång. S3 är en väldigt trevlig kamera, men en DSLR är som en ny värld.

Din plan låter bra, tycker jag, men om du inte är helt säker på att du behöver en telezoom, avvakta och skaffa först ett ljusstarkt fast objektiv (t.ex. 50mm som du nämner). Risken finns annars att du "råkar ut för" samma som jag, dvs. att du upptäcker att fast optik är grejen för dig och att redan inköpta zoomar blir överflödiga.

Jag gillade zoom-spannet på min S3 och skaffade därför tidigt en 70-300mm, men nu har jag upptäckt att jag föredrar att fota med fasta objektiv. Trots att 70-300 är skarp och bra använde jag den sällan, och nu sen jag har skaffat en 135/2.0 + 1.4x telekonverter funderar jag t.o.m. på att sälja den zoomen.

Delvis samma med 24-105L. Jag var otroligt nöjd med den, men nu är det mest 50/1.4 som får hänga med ut och fota. Den är nätt och ruskigt skarp. Fast 24-105 ska jag ändå behålla, för den är perfekt på resor och andra gånger när jag inte kan zooma med fötterna eller det inte passar att hålla på och byta objektiv.

Ursäkta det långa inlägget som kanske inte ens är riktigt svar på din fråga, men jag ville ändå ta med det eftersom du nämner kort skärpedjup, och det var en av de stora anledningarna till att jag bytte från S3 till systemkamera. Fasta objektiv är de som verkligen låter mig vara kreativ och som ger mig bilder med den där härliga 3D-känslan som jag saknade med S3:an. Att de dessutom ofta är små, lätta och diskreta gör inte saken sämre. Med lite planering behöver jag sällan byta objektiv "ute i fält".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.