Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

ztripes

Ny medlem
Hej !

Jag är en amatör som älskar att fota, är väldigt grön inom fotosnacket, redigering och hela det kittet.
Men nu behöver jag hjälp ! Alla verkar vara ute efter billiga objektiv för att man inte har råd.
Jag är ute efter ett objektiv som ger skarpa bilder i hög hastighet.
Då jag har förstått att kvalitén på Objektivet har större betydelse än själva huset.
Fotar mest de som är fart i och detaljrika dvs hundar, bilar, trav m.m

Min budget på själva objektivet 10-15 000 kr.

Lever idag med detta objektiv
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278 Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

Och är så missnöjd ! Finns det inget hyfsat zoom objektiv behöver inte gå fullt till 200
Men gärna över 100.

Lever idag med en gammal D40x och en D80

Ytterligare en fråga går det att ställa in slutar tiden på någon av dessa ?
Jag hittar det på Canon väldigt lätt men med Nikon är det omöjligt,
Ung och dum ja kanske men om någon vet hur ?

Ska även lägga till att jag ska köpa nytt hus med men en sak i taget.
Då det går att ta ruskigt bra bilder även med de gamla husen än idag.

Tacksam för svar :)
 
Har du en budget på 10-15 000 kr finns det bara ett alternativ som jag ser det, Nikon AF-S 70-200/2.8 VR. Antingen ett beg VR1 för ca 10 000 eller ett nytt VR 2 för ca 17 000.

Det går att ställa in slutartiderna precis lika lätt på en Nikon. Det kan man göra i mode S eller M, slutartidsprioritet eller Manuell. Läs lite i manualen om du har kvar den så ser du hur du ställer in det.

Sedan är det så att just att följa snabba rörelser med autofokus är en sak där ett avancerat hus gör störst skillnad, så vänta dig inga mirakel ens med ett riktigt bra objektiv på dina hus.
 
Lever idag med detta objektiv
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278 Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

Och är så missnöjd !

Tycker du att det är oskarpt, alltså? Beror det på rörelseoskärpa (du kan inte få tillräckligt kort tid) eller att det fokuserar fel? Så förfärligt dålig skärpa är det normalt inte i en 55-200, men visst finns det mycket bättre objektiv!

Om jag vore du skulle jag ta reda på vad som är fel, så att du kommer rätt nästa gång du köper.

Per.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.