Annons

Skärmreparation

Produkter
(logga in för att koppla)

greken

Aktiv medlem
Hej. Finns det någon här som har något tips på var jag kan skicka min skärm för reparation i Stockholm? Det är en DELL och sladden har klippts sönder. Eller är det kanske inte värt mödan...?!?
 
Segeson skrev:
Vilken sladd?
Strömsladden eller?
Skarva den själv med en liten dosa. Kostar 15:-.

Ok, det är i Stockholm... Men vet du hur man ska skarva och var jag kan få tag på kontakt? Det är en massa sladdar, vet du är det standard på alla?

Tack för hjälpen...
 
Ta med den trasiga kabeln till en dator/elektronikaffär och köp en ny!
Sitter kabeln fast i skärmen blir det ju bökigare, en nätkabel kan du säkert skarva men VGA/DVI kabel blir nog jobbigt.
 
Vilken Radio/Tv-reparatör som helst borde kunna hjälpa dig.
Sök på "TV Service" på Eniro så hittar många...
 
greken skrev:
Ok, det är i Stockholm... Men vet du hur man ska skarva och var jag kan få tag på kontakt? Det är en massa sladdar, vet du är det standard på alla?

Tack för hjälpen...

OK, är det en massa små sladdar inne i den skadade stora sladden, då är det troligen inte strömsladden och det blev genast lite värre.
Se föregående inlägg.
 
defiant skrev:
man blir ju nyfiken på varför kabeln är avklippt.

Jag kan berätta... För ett par dagar sen hade vi inbrott på mitt jobb (skola) och de klippte sladdarna på två skärmar och snodde datorerna. Idag frågade jag min chef vad han tänkt göra med skärmen och han sa att den bara skulle kastas. Jag frågade då om jag fick den och woopps...! Den är en fin DELL (plant rör) och jag vill gärna använda den till bildbehandling. Fast jag vet inte egentligen om den är bra för det... Har ni någon uppfattning? Modellen är M782p...
 
Så tjyvarna fick med sig den avklippta stumpen, med det gamla kontaktdonet?
Ett nytt kontaktdon behövs ju då, är det VGA ett 15-poligt D-subdon tex ELFA 44-160-13, med en passande kåpa. Inget krångligt.
Problemet är ju då att veta vilken tåt som ska sitta var. Lösning 1 är att få Dell att tala om det, dvs få en kopia på schemat. Detta kan kräva många telefonsamtal. Lösning 2, finns det någon likadan skärm med oklippt kabel? Kan man ta isär kontaktdonet och se hur tåtarna sitter? Löda ihop det hela är inga större svårigheter för en van lödnisse, men har man aldrig lött förut är det inget man börjar med. Ett pilljobb för saktmodiga, jovialiska personer.
 
Det är som sagt var inga konstigheter att löda en D-sub kontakt om man vet hur man ska koppla. Har du tur så har tillverkaren följt den standard som finns för färgkodningen (dvs färg->nummer, och jo det finns sådana standarder men de används inte av alla) och då är det rätt lätt och tar inte mer än någon timme för den som är van att löda.

Om du vill lägga lite pengar på skärmen så kan du ju lämna in den till någon av de oberoende datorreparatörer som finns, om du ringer och beskriver problemet så bör du kunna få en prisuppgift på telefon.
 
Tackar för hjälpen Jörgen och Tobias. Jag kanske ska ta kontakt med DELL och be om lite information. Blir det för krångligt kastar jag den i soprummet...

Det finns ju andra likadana skärmar på jobbet men det som inte finns är tiden att ägna sig åt forskning om hur sladdarna sitter.

Ha en fin kväll.
 
Grävde lite... Följer Dell standarden med sina kabelfärger, kan det nog vara så här, med lite tur...
det bästa jag hittar för stunden.
Kabelfärgerna var visst inte med, ser jag nu, gräver vidare i morgon.















Pin Name Dir Description
1 RED Red Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
2 GREEN Green Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
3 BLUE Blue Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
4 ID2 Monitor ID Bit 2
5 GND Ground
6 RGND Red Ground
7 GGND Green Ground
8 BGND Blue Ground
9 KEY - Key (No pin)
10 SGND Sync Ground
11 ID0 Monitor ID Bit 0
12 ID1 or SDA Monitor ID Bit 1
13 HSYNC or CSYNC Horizontal Sync (or Composite Sync)
14 VSYNC Vertical Sync
15 ID3 or SCL Monitor ID Bit 3
 
Senast ändrad:
Ni är bara underbara ni... Tack så hemskt mycket för hjälpen. Ska kolla om jag kan hitta någon kontakt (D-SUB) och löda lite...

Ha det fint!! :)
 
Det blev visst fel i hastigheten, 44-016-00 ska det vara, HDD-don, dvs med tätare placerade stift används till VGA. Ursäkta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.