Annons

Skärmkalibrator

Produkter
(logga in för att koppla)

Damme

Aktiv medlem
Jag har kommit fram till att kalibrera skärmen nästan är tvunget när man ska redigera bilder på datorn, och för detta krävs nån typ av kalibrerade ...

dessa är dock väldigt dyra och jag som är nybörjare undrar om det finns någon att hyra / låna i göteborg / halland .. Betalar såklart deposition för den.

//Daniel Wiegert
0734-455980

Köp en riktig skärm istället som sköter sig helt och hållet själv.

Sony SDM-HS95P 19" står i en klass helt för sig själv.

Här några viktiga data på denna skärm:

Kontrast 1000:1 Viktigt!!
Brightness 450 CD/kvm
Total autoinställning även med hänsyn till rumsbelysningen.
12 ms respons
Tittvinkel 170 grader
m.m.

Den är helt suverän

Christer1 skrev:
Köp en riktig skärm istället som sköter sig helt och hållet själv.

Sony SDM-HS95P 19" står i en klass helt för sig själv.

Här några viktiga data på denna skärm:

Kontrast 1000:1 Viktigt!!
Brightness 450 CD/kvm
Total autoinställning även med hänsyn till rumsbelysningen.
12 ms respons
Tittvinkel 170 grader
m.m.

Den är helt suverän

Hjälp, menar du att skärmen ändrar sig om omgivningsljuset ändrar sig? Hur ska man då veta hur skärmen arbetar? Tyvärr är jag nog väldigt tveksam till sådana lösningar. Apple hade några sådana skärmar för ett par år sedan. De var inget roliga.

Men jag har inte provat denna Sony-skärm, det vore ju bra om det gjorde det.

Stefan

Stefan,
jag gick i våras och tittade gång på gång på den här Sony skärmen hos PC City. Dom hade ett 10-tal skärmar uppställda och ingen av dom andra kom i närheten av den här Sonyskärmen i briljans men den var mycket dyr. Jag tog också med testbilder och fick dom inkörda och stod och dregglade.

I slutet av juni sänkte dom priset till 5995, jag tyckte det fortfarande var dyrt när man fick andra 19" skärmar för omkring 3500-4000. Till sist fick jag i sommarrean köpa demoexet för 4500 och nu har jag denna kanonskärm som jag bara varmt kan rekommendera.

Skärmen har förutom analog ingång ochså optisk digital DVI ingång så den dagen jag uppgraderar grafikkortet eller processorn så att det finns en digital utgång till skärmen kommer varje pixel att få exakt rätt värde.
Försök att hitta den här skärmen någonstans och titta på.
Hälsningar
Christer.

Skärmen låter ju ganska spännande. Dock så är det alldeles för låg maxupplösning! Jag vill helst ha minst 1600x1200 vilket på en LCD blir ganska dyrt. Har en sådan skärm på jobbet och det är en fröjd att sitta kvar och redigera bilder på den....

Oavsett vilken skärm man än köper, så måste man i regel alltid kalibrera den.

Jag skulle nog ändå rekommendera att du investerade i en kalibreringsutrustning eftersom man måste kalibrera om med jämna mellanrum.

Spyder2Plus är ett rekommenderat alternativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar