Annons

skärmdump?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Hur gör man? Skulle vilja dumpa en sida som har lagt upp en av mina bilder.. Vill få med tiden, bilden och så man ser vilken sida det är!
 
Finns en knapp på mitt tangentbord som heter Print Screen, eller PrtScr, Print eller vad din tangentbordstillverkare nu vill kalla det. Tryck ner den, släpp, gå in i ditt bildbehandlingsprogram, skapa ett nytt dokument med samma upplösning som du har på skärmen, klistra in (ctrl+v). Funkar fint hos mig, men du kanske har mac eller nåt.
 
nej då.. har pc.. hade hoppats på att den bara skulle lägga ner sidan på skrivbordet eller nått och sen öppna det som jpeg
 
Okej, om du orkar ha ett program som ligger o har sig i bakgrunden hela tiden så finns det en uppsjö av program som klarar av det du söker. Där kan du exempelvis bestämma att tangentkombinationen ctrl-j-k ska spara en dump på skrivbordet i .jpeg.
 
Hur hittade du en sida som hade en av dina bilder? Var det bara tur (otur)?

Man börjar ju fundera på om ens bilder finns lite här och där...

/ Marcus
 
Huvva... Stulna bilder är aldrig kul! Bra att du tog en skärmdump! Det ska man alltid göra.

Brummelisa: Jag har fått bilder stulna många gånger. Om jag minns rätt har jag aldrig hittat nån av dem själv, utan har blivit tipsad av folk som vet vem jag är. Jag är dessa personer evigt tacksam.

Ser jag en bild av en fotograf jag vet och misstänker att den är stulen brukar jag oxå tipsa.
 
Brummelisa skrev:
Hur hittade du en sida som hade en av dina bilder? Var det bara tur (otur)?

Man börjar ju fundera på om ens bilder finns lite här och där...

/ Marcus

TUR! Oerhörd tur... En kompis till honom jag fotograferade hittede den! Sen kom det till min kännedom..
 
Hej!
Ett tips, be två icke jäviga personer att bevittna din skärmdump. De kan titta på din stulna bild på websidan och sedan intyga att din utskrift är korrekt. Då kan ingen betvivla dig.
Lycka till!
M.v.h.
Daniel - som även haft stulen bild och lyckats få ersättning
 
Så länge bilderna inte används i kommersiellt syfte kan man väl bjuda på att folk kopierar ens bilder? Dem får ju åtminstone spridning...
 
Min kommentar ovan syftar förstås på amatörfotografier. Jag kan förstå att man kan bli irriterad om det är fotografi man försörjer sig på..
 
Bara de inte använs på en sida där man inte vill att sina bilder ska visas. Det är ju inte så kul om man tar ett fint nakenkort och så kommer den upp på en mindre seriös sida...

/ Marcus
 
Nej, det har jag full förståelse för! Men rent allmänt så kan jag bli lite trött på allt upphovsrättsnack hela tiden..
 
Jag med. Jag lät en okänd kille använda en av mina bilder idag (gratis) så han kunde göra digital konst av den, typ rita över bilden och så.

/ Marcus
 
Det var ju schysst.. Vad jag menar är att det har gått lite långt när Edvard Munchs barnbarn stämmer ett företag som gjorde en uppblåsbar "skriet"-gubbe.
 
Ja, det är tråkigt, men jag lovar att hade Munch varit en okänd konstnär hade de säkert inte gjort så, men nu finns det en massa pengar med i spelet :(

/ Marcus
 
Precis.. Vet inte om det stämmer, men jag har hört att Bill Gates har börjat köpa massa rättigheter till bilder och sen tar han ut skyhöga priser om folk vill använda dem. Ryktet sa att han på nåt sätt ägde bildrättigheterna till Mona Lisa. Låter iofs lite otroligt..
 
I nya versioner av Internet Explorer finns även "Spara som..." i Arkiv menyn, sedan väljer man "Webbarkiv, en fil *.mht", då får man en smidig fil som går att maila m.m.

/Niklas
 
scottsp skrev:
Så länge bilderna inte används i kommersiellt syfte kan man väl bjuda på att folk kopierar ens bilder? Dem får ju åtminstone spridning...

Jag tycker iaf att folk borde fråga först. Tar någon nån av mina bilder utan att fråga ser jag det som en principsak att vidta åtgärder.

Frågar folk går det oftast bra, beroende på vad bilden ska användas till. Svårare än så är det inte.

Dessutom vad spelar det för roll om ens bilder sprids om ingen ändå vet vem som fotat?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.