Annons

Skärm med bra ergonomi

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag har nyligen börjat ett nytt arbete med analys av medicinska bilder. Jag kommer sitta mycket framför skärmen och det är viktigt att det är tydlig bild och möjlighet att lätt ändra skärmens läge. Det är mest svartvita bilder och jag kommer bildbehandla i begränsad grad.

Har testat en 4K UHD skärm, framförallt spelskärm, funakde inget bra för mina behov. Högsta upplösningen 3840x2160 blev alldeles för smått för mina ögon. Skalade ner till 1920x1080 och bilden ser inte skarp ut. Har en annan skärm bredvid i 1920x1080 upplösning och UHD ser klart suddigare ut. Den är också känslig för betraktningsvinkel. Länk till test av Samsung U28d590d

Tacksam för tips om stor skärm man inte blir trött i ögonen av. Ev kan jag tänka mig 2 skärmar bredvid varandra.

Lotta

Har testat en 4K UHD skärm, framförallt spelskärm, funakde inget bra för mina behov. Högsta upplösningen 3840x2160 blev alldeles för smått för mina ögon. Skalade ner till 1920x1080 och bilden ser inte skarp ut. Har en annan skärm bredvid i 1920x1080 upplösning och UHD ser klart suddigare ut. Den är också känslig för betraktningsvinkel. Länk till test av Samsung U28d590d

Jag tror nog att Samsungen som du testade fungerar bra, du har bara använt den på fel sätt. Man ska inte skala ner upplösningen, då blir den bara suddigare, man ska skala upp bilden i stället.

Jag har nyligen börjat ett nytt arbete med analys av medicinska bilder. Jag kommer sitta mycket framför skärmen och det är viktigt att det är tydlig bild och möjlighet att lätt ändra skärmens läge. Det är mest svartvita bilder och jag kommer bildbehandla i begränsad grad.

Tacksam för tips om stor skärm man inte blir trött i ögonen av. Ev kan jag tänka mig 2 skärmar bredvid varandra.

Lotta

Hej!

Samsung-skärmen du kikade på har en lcd-panel byggd med tn-teknik, något man ofta ser i billiga skärmar i allmänhet och i spelskärmar i synnerhet.

Kika generellt efter skärmar där panelen är byggd med ips-teknik. Det kan ibland stå uppräknat i specifikationerna ("IPS-panel") men kan också indirekt framgå av värdena för betraktningsvinklar: Är värdet "178/178" är det nästan alltid en ips-panel, är det ett assymetriskt värde, typ "160/170" eller över huvud taget lägre värden som "170/170" så är det i allmänhet en tn-panel.

Ips-teknik ger avsevärt mindre problem med betraktningsvinklar än tn-paneler och har dessutom generellt bättre färgteckning (större färgrymder, mer exakta färger m m). Men det finsn billiga och dyra ips-paneler där (nte helt oväntat) de dyra är lite bättre. Men även en billig ips är bättre än en tn.

Notera att kärt barn har många namn - det finns många varianter av ips: e-ips, h-ips, ah-ips osv. Men det viktiga är att "ips" finns med någonstans. Generellt har dyrare varianter fler tilläggsbokstäver :)

När det gäller bildstorlek ("upplösning") så borde du kunna få en skarp hd-bild (1920x1080) på en uhd-skärm (med 3840x2160). En uhd-skärm har exakt fyra gånger så många pixlar som en hd-skärm och normalt brukat det fungera bra att köra med 4:1-mappning, alltså att skärmen använder exakt fyra skärmpixlar för att rita upp en pixel från datorn. Däremot blir det gärna suddigt om man har en ojämn pixelmappning, till exempel försöker köra hd (1920x1080) på en qhd-skärm (2560x1440).

Men trivs du med pixeltätheten i en hd-skärm så är det ju förstås lika bra att hålla sig till en sådan, du kan få en påkostad och bra hd-skärm till samma pris som en billig uhd-skärm.

Som du kanske redan känner till finns det också speciella skärmar avsedda för medicinskt bruk, de saknar inte sällan helt färgvisning och kostar sjukt mycket. Ett exempel är Radiforce-serien från Eizo: http://eizo.se/Default.aspx?page=10&category=61

Nu vet jag inte exakt hur noga du behöver vara. Men är det riktigt petnoga med exakt rätt tonkurva (dvs korrekt fördelade gråtoner i en svartvit bild) så bör du sikta på en kalibrerbar skärm, alltså en där man med ett mätinstrument (kalibrator) exakt kan justera skärmen via en programvara i datorn. Det här kallas ofta "hårdvarukalibrering". Förr hade nästan enbart Eizo och Nec sådana skärmar, men nu har det kommit modeller också från Dell, HP och några till. Det trygga alternativet i den världen är skärmar i ColorEdge-serien från Eizo eller skärmar i Spectraview-serien från Nec.

Är kraven lite lägre kan du komma långt med valfri ips-skärm av hyfsad kvalitet plus en kalibrator där du istället för en riktig kalibrering nöjer dig med en profilering (att kalibratorn med hjälp av ett program skapar en profil som anpassar bildsignalen så att du ser korrekta färger). Här kommer du långt med en ips-skärm för 2000-3000 kronor och en kalibrator för ungefär lika mycket.

Det riktiga snikalternativet är helt enkelt en billig ips-skärm och satsa på att den är vettigt fabrikskalibrerad (vilket faktiskt de flesta skärmar är numera). Sedan aknske du kan köpa till en kalibrator senare.

Jag tror nog att Samsungen som du testade fungerar bra, du har bara använt den på fel sätt. Man ska inte skala ner upplösningen, då blir den bara suddigare, man ska skala upp bilden i stället.

Tack för svar. Vet dock inte riktigt hur du menar. Jag har inte bara bilder på skärmen utan flera fönster uppe, en del bilder, en del textfönster. Vanliga fönster med text som utforskaren blev pytteliten med mina ögon. Kanske går det att ställa in större text, testade lite men har inte fått till det. Är inga diagnostiska bilder, utan svartvitabilder med låg upplösning. Jobbar med att titta på många bilder så det är viktigt att jag inte blir trött i ögonen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar