Annons

Skärmångest

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej. Min kompis ska nu köpa en Powermac som nästan uteslutande kommer användas för bildredigering. Jag har kollat runt en del på ett par skärmar och det är ju omöjligt att bestämma sig.

Samsung 243T - Denna har fått mycket bra kritik
Eizo Flexscan L997 och L985
Apples Cinema HD Display 20 eller 23 tum.

Från början verkade det luta åt Apples 20 tummare. Den verkar vara ganska bra och den är förhållandevis billig men formatet är ganska jobbigt på den skärmen. Det är för mycket widescreen. På tillexempel Samsung 243T kan man vrida skärmen när man tillexempel vill jobba med en porträttbild. Nämen det är svårt att välja, jag kanske till och med funderar på en CRT.

Ge era åsikter. Vad ska jag ha för skärm?
 
Jag hade också svårt att bestämma skärm, men sedan ett par veckor tillbaka har jag en ny trots allt. Jag fastnade tillslut för en Lacie photon20visionII. Det har skrivits en del negativt om den så därför kollade jag inte på Lacie först, meeen...jag upptäckte att de där skriverierna inte var sanna när jag såg den. Och när jag sedan fick ett bra pris så var det bara att slå till. Har inte ångrat mig, fungerade fint med Spydern gjorde det också.
 
FelixSwensson skrev:
Det är för mycket widescreen.

Jag tycker widescreenformatet är suveränt, det känns som man utnyttjar skärmytan mycket bättre. Verktygsfälten i PS kan lätt bli ivägen på en 4:3 skärm men på widescreen tycker jag att det fungerar mycket bättre.
Jag har Apples 20", men om man har råd tycker jag att man skulle satsa på 23" istället som har 1920x1200.

/Mattias
 
Re: Re: Skärmångest

ormestad skrev:
Jag tycker widescreenformatet är suveränt, det känns som man utnyttjar skärmytan mycket bättre. Verktygsfälten i PS kan lätt bli ivägen på en 4:3 skärm men på widescreen tycker jag att det fungerar mycket bättre.
Jag har Apples 20", men om man har råd tycker jag att man skulle satsa på 23" istället som har 1920x1200.

/Mattias

Jo, det är ofta väldigt trevligt med mycket widescreen men såfort man jobbar med en bild på högkant så blir det lite jobbigt. Rätta mig ifall jag har fel men man kan väl inte vrida Apples skärmar?
 
Re: Re: Re: Skärmångest

FelixSwensson skrev:
Jo, det är ofta väldigt trevligt med mycket widescreen men såfort man jobbar med en bild på högkant så blir det lite jobbigt. Rätta mig ifall jag har fel men man kan väl inte vrida Apples skärmar?

Vridbar och vridbar, det går ju alltid att ställa den på högkant... :)
Om man vill ha en lite mer sofistikerad lösning kan man montera den på ett vridbart VESA-fäste.
 
AnnaKarin skrev:
det går ju köra två skärmar istället för widescreen också
Två skärmar är mumma. Jag använder två stycken Samsung 172x. Den högra som huvudskärm och alla menyer samlade på den vänstra.

Jag vet inget om 243T, men allmänt anses Samsung som bra.
 
Jo.. men skärmen måste väl ha programvara/möjlighet att ställa bilden upp.. annars blir det svårjobbat ;)
 
Jeppe skrev:
Jo.. men skärmen måste väl ha programvara/möjlighet att ställa bilden upp.. annars blir det svårjobbat ;)

Det har ju egentligen ingenting att göra med skärmen utan beror ju på vad du har för programvara för grafikkortet.

Till mitt Radeon 9800 kan jag välja rotering i den lilla ikonen i verktygsfältet.
 
scr.jpg
 
Apples skärmar har inte Pivot funktion och när jag kollade runt efter skärmar så pratade jag med Apple och dom rekomenderade ej att man skulle skaffa ett väggfäste för att kunna vrida på skärmen.

För mig blev det en Dell 24" Widescreen och den är så bra =D
Klockren bildkvallité och underbar att vrida den och jobba med i porträttläget (Pivot) =)

Den använder sig av Samsungs panel som är nyare och bättre än den som sitter i deras gamla 243T.
Upplösning: 1920x1600
Responstid: 16ms
Ljusstyrka: 500cd/m2
Kontrast: 1000:1
Input: Analog D-Sub, Digital DVI, S-Video, komposit och komponent.
Integrerad 4-portars USB2.0-hub och en 9-in-1 kortläsare

Rekomenderar starkt :)

Här är bilder på min skärm
http://www.fetfekke.com/laptop/skarm1.jpg
http://www.fetfekke.com/laptop/skarm2.jpg
http://www.fetfekke.com/laptop/skarm3.jpg

Länk till dell
http://accessories.euro.dell.com/sn...age=productlisting.aspx&instock=&refurbished=
 
digitalzero skrev:
För att du har använt IMG-knappen och inte bifoga fil funktionen.

Hm, det hade väl varit mer logiskt att ha det på IMG knappen...

Apples skärmar har inte Pivot funktion och när jag kollade runt efter skärmar så pratade jag med Apple och dom rekomenderade ej att man skulle skaffa ett väggfäste för att kunna vrida på skärmen.

Det låter ju otroligt fånigt! Varför ska man inte få vrida på en Appleskärm?

Jag tittade också på Dells widescreenskärm när jag köpte min, men valde bort den för att de då hade mycket problem med ojämn bakgrundsbelysning och sk "background bleed". Men de kanske har blivit bättre nu?
 
FelixSwensson skrev:
Hej. Min kompis ska nu köpa en Powermac som nästan uteslutande kommer användas för bildredigering. Jag har kollat runt en del på ett par skärmar och det är ju omöjligt att bestämma sig.

Samsung 243T - Denna har fått mycket bra kritik
Eizo Flexscan L997 och L985
Apples Cinema HD Display 20 eller 23 tum.

Från början verkade det luta åt Apples 20 tummare. Den verkar vara ganska bra och den är förhållandevis billig men formatet är ganska jobbigt på den skärmen. Det är för mycket widescreen. På tillexempel Samsung 243T kan man vrida skärmen när man tillexempel vill jobba med en porträttbild. Nämen det är svårt att välja, jag kanske till och med funderar på en CRT.

Ge era åsikter. Vad ska jag ha för skärm?

Du skriver att skärmen ska användas nästan uteslutande för bildredigering.
Formatet på skärmen bör ju i så fall komma i andra hand.

Hur visar den färger? Går den att kalibrera?
Hur tecknar den i de mörkaste och ljusaste partierna?

Eftersom de riktigt bra TFT-skärmarna ökar dramatiskt i pris med storleken valde jag att satsa på en riktigt bra 19TFT som huvudskärm och en billigare 19TFT som sidoskärm.

Med dagens utveckling skulle jag glömma CRT som har sämre livslängd och inte är lika stabil när det gäller kalibrering. Dessutom läggs nästan all energi i fråga om produktutveckling på TFT och de flesta tillverkare har slutat med CRT.

Jag köpte Eizo efter mycket övervägande och är extremt nöjd.

Mvh

Jerry
 
Senast ändrad:
Hej igen! Detta är förvirrande alltså! Jag har läst lite mera nu och detta verkar vara alternativen nu:

Apples 20tums skärm, Eizo Coloredge 19K (Jerrys tips) och Dell-skärmen som du tipsade om Daniel.

Allt handlar ju självklart om priset, annars hade man ju köpt en Coloredge 22.2 tum på en gång.

Med Apples 20 tummare så kommer man undan billigt, Eizon verkar kanonbra med 1280x1024 är alldeles för låg upplösning och en större Coloredge blir svindyrt. Tredje valet är ju Dell-skärmen istället för Samsungskärmen jag snackade om förut. Dellskärmen verkar ju tydligen bättre.

Jag kanske överdrev lite när jag sa att datorn nästan bara kommer användes till bildbehandling. Datorn kommer ju vara familjedatorn. Min kompis och hans pappa kommer jobba med bilder på den men det kommer också fungera som surfdator och för allt möjligt så jag tror Eizo Coloredgen går bort.

Som jag ser det nu så blir det Appleskärmen ifall dom vill komma lite billigare undan eller Dell-skärmen eller liknande. Men det jag undrar är hur Eizo Flexscan-skärmarna i prisklassen 9-12000 står sig mot till exempel Dell-skärmen.

MVH Felix
 
ormestad skrev:
Det låter ju otroligt fånigt! Varför ska man inte få vrida på en Appleskärm?

Jag tittade också på Dells widescreenskärm när jag köpte min, men valde bort den för att de då hade mycket problem med ojämn bakgrundsbelysning och sk "background bleed". Men de kanske har blivit bättre nu?

Jadu bra fråga, jag ifrågasatte inte så mycket just då eftersom jag i stort sett hade bestämt mig för en Dell 24"... Kollade runt lite med andra och många sa att det va ok och att det borde gå, jag är ingen expert på dom skärmarna :)

Dell har inte samma problem nu som dom hade tidigare tror dom inte gör samma misstag med nya modeller. Min har inga döda pixlar eller problem med bakgrundsbelysn iaf :)
 
Jag rådde bot på min ångest idag...och beställde en Dell 20" Widescreen... just nu har Dell nämligen 25% rabatt.. Så nu är priset 5400:- inkl frakt. 1680x1050 har den i upplösning. Räcker för mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.