Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Skäms Pentax" eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Bättre att vara tyst och låta folk tro att man är dum än att öppna munnen och bevisa det"

Säger jag som därmed har bevisat att jag är en komplett idiot som har följt den här tråden! Några fler som känner sig träffade? JANNE
 
larsborg skrev:
Mitt svar på etik i annonser blir följande;
Kan man få en annons att bli rolig eller där ett ord har olika betydelser är det en fullpoängare!
Skapas det en debatt, helst positiv, då blir den uppmärksammad!
Reklam behöver inte alltid vara kommersiell, den kan ofta även ge en association till en produkt
till ett speciellt tillfälle, såsom lättöl och semester, med havsbris (Pripps Blå)

konstigt svar på etik eftersom svaret inte handlar om etik överhuvudtaget.
 
larsborg skrev:
Denna person, Mia Karlsvärd, undertecknad av "Skäms Pentax", skriver att bilden är förnedrande och skulle utesluta kvinnor som fotografer!
Det sägs ingenting om det i annonsen!
Det är enbart hennes egen tolkning!


finns det något annat än tolkningar? du har väl själv din tolkning av bilden + texten?
 
larsborg skrev:
...Reklam behöver inte alltid vara kommersiell, den kan ofta även ge en association till en produkt till ett speciellt tillfälle, såsom lättöl och semester, med havsbris (Pripps Blå)...
Detta var en intressant vinkel, varför skulle Reklam för Pripps inte vara kommersiell?

Att använda transformativa budskap är en klassiker inom reklam för sprit och andra produkter som saknar USP (unique selling proposition). Det är inget som egentligen skiljer produkten från andra så man får köra med ESP (emotional selling proposition). Stämningar och löften, att ta till en stringrumpa mot kameran är en klassiker men dock ack så tröttsam.


Kameror tycker jag säljs bäst på tre sätt:
Faktaannonser som visar på egenskaper hos prylen.
Övertygande från kända fotografer som säger snälla saker om grunkan.
Tyst bevisande genom att visa upp bra bilder tagna med just den kameran.
 
joho45 skrev:
jag har bara garvat genom tråden.. ni har för mycket fritid..

nä nu blire ut o fota
För sådana som mig som livnär sig via bildkommunikation är det inte fritid utan jobb att läsa dessa trådar.
Att vara fotograf kan handla om mer än att bara fotografera. Vad man fotograferar och hur de bilder man skapar används är saker som nog kan anses vara lite sådär en aning småintressant.

Jag har också skrattat flitigt när jag läst men troligen inte av samma orsaker...
 
Kameror tycker jag säljs bäst på tre sätt:
Faktaannonser som visar på egenskaper hos prylen.
Övertygande från kända fotografer som säger snälla saker om grunkan.
Tyst bevisande genom att visa upp bra bilder tagna med just den kameran.

Beror väl på att du troligen är en ganska insatt fotoköpare. Intressant tycker jag är att kolla på hur Pentax valt att marknadsföra Optio'n (bild på kvinna i farten som "bara ser till att ha det viktigaste med sig" medan någon annan bär allt hennes bagage). Vilka bilder/sätt att sälja som funkar bäst beror väl på vem man riktar sig till?

Vad som gör sådana här diskussioner så besvärliga är att det är så många frågor som avhandlas samtidigt.

1. Är det bra reklam? (ur ett finansiellt perspektiv)
2. Är det bra reklam? (ur ett etiskt perspektiv)
3. Är bilden/texten diskriminerande?
4. Har man rätt att känna sig kränkt och i så fall protestera?

Stort :) för alla roliga missförstånd.
 
Jag lyckas inte garva ... tyvärr.

Men jag fattar inte varför vissa herrar har så svårt att ta till sig Mia Karlsvärd kritik, tycker ni gång på gång i tråden ovan bekräftar hennes analys av Pentax-reklamens budskap och målgrupp.

larsborg skrev:
Det kunde ha varit en hund, som fotoobjekt istället, nu är det en vältrimmad tjejkropp, som drar uppmärksamheten till annonsen!
...
Jag tycker att tjejer, i alla åldrar, skall vara stolta över att de blir uppmärksammade, framför kameran!
...

Niklas74 skrev:
Skärp dig.....killar tänder på brudar, tjejer och allt möjligt men inte på getter.
Alltså en kille glor på annonsen för att han ser en snygg brud.
Alltså Pentax tjänar stålar liksom den snygga bruden medans du ödslar stålar på att angripa deras inkomst.

Yoohan skrev:
... Med all rätt skulle jag villja säga, vem fan säger att kvinnor är tvingade att tilltalas av reklamen, eller ens köpa deras kamera?

...

För vad var det hon sa, fotografen Mia Karlsvärd: i korthet sa ju hon att det Pentax-reklamen signalerade var att Pentax såg kvinnan som något som skulle befinna sig framför kameran och inte som en potentiell kund som borde tilltalas av företagets reklam ... o det är ju vad ni säger också - ni hör bara inte er själva när ni säger det...

/Maria
 
Jag gillar ju verkligen sådana här diskussioner.

Det som alltid händer är att man pratar förbi varandra.
Många med samma kromosomuppsättning som mig försvarar bilden i annonsen med klassisk retorik.
Hon ställer upp av egen fri vilja.
Varför får en kvinna på bild inte vara vacker?
Och så vidare.

Problemet är ju inte bilden i sig utan användandet av den.
Jag finner ingenting i bilden som förringar kvinnan eller är ”förnedrande”.
Bortsett från det glättiga reklamutseendet så visar den en situation som mycket väl kan vara hämtad från verkligheten. Två personer som förbereder sig för kvällens middag eller nått.

Men bilden blir tramsig i annonsen och det hade den varit med ombytta roller också.
En kille med magrutor som har en kvinna bredvid sig som räcker honom en bunt skjortor.
Jaha? Varför skall det få mig att köpa Pentax.
Däremot hade jag inte blivit upprörd som man utan mer som reklamskapare.

Dock förstår jag att stringtjejen retar upp kvinnor.
Just för att det är så typiskt med det attributet, hade en tjej i underkläder varit ett undantag i reklamsammanhang eller på tidningsomslag hade nog inte kvinnor blivit upprörda den gången en sådan bild publiceras.
Jag tror snarare det setts som fräckt och nydanande. Skulle inte förvåna mig om det lockat kvinnor att köpa Pentax bara för att de hade gillat ett företag som har modet att visa upp kvinnor som de är(vill vara).
Men nu är det inte så, det är inte fräckt att använda en kvinna i bild på det sättet, det är ju formulär 1A.



Jag blir faktiskt som man lite upprörd ibland.
När det förutsätts att jag är en sådan som PG i spelreklamen för några år sedan eller i IKEA-annonsen.
En man som lever för soffa och fjärkontroll, som är ointresserad av kultur och vänder sig om efter små fula BMW på stan.

Jag gillar inte IKEA-annonserna.
Jag tycker inte heller att man gör sig så lustig över mannen utan mer att kvinnorna i bakgrunden framställs som lite tramsiga med sitt kafferep.
Medan mannen har funnit de stora värdena i livet, att titta på sport i soffan och dricka öl.
Han är vinnaren men han är inte min typ av vinnare.
Jag hade hellre suttit med på kafferepet och pratat om hur mycket jag hjälper till i hemmet och fällt uppskattande kommentarer om värdinnans frisyr.

Hur tusan kan man välja en soffa framför att sitta med ett gäng kvinnor?
Är ni galna?
 
Senast ändrad:
mipert skrev:
...hur mycket jag hjälper till i hemmet...
Tusan också, nu föll jag på eget grepp.
Jag hjälper inte till i hemmet, inte mer än vad min kvinna gör. Det är vårt hem och vi gör det som skall göras, ingen hjälper till.

Vad är detta med män och fjärrkontroller egentligen?
När min fru gick den obligatoriska ”knipkursen” på BB satt jag med (och en man till).
...försök få era män att läsa den här broschyren så de förstår hur viktigt det är med knipen. Ni kan gömma fjärrkontrollen och lägga broschyren där istället...
Jag förstod att man skulle skratta där men jag gav instruktören min bästa ..en sådan kommentar till och du kommer önska att du...-blick.
Hon tittade undrande på mig så jag började jollra och gosegose med dottern istället.
 
Det finns så mycket "dålig" reklam ifall man ska börja se på saken på dethär viset att det är helt lönlöst att bråka om det.

Varför har herrparfyms-reklamen en vältränad man i kalsonger i stort format? Ja, för att tillverkaren vet att det är kvinnan som har det sista ordet när det gäller parfymer.
Dendär lätt-grädde reklamen eller vad det är, kvinnan lagar mat samtidigt som mannen står brevid och tittar på burken och ger kommentarer.
Mach3 reklamen som lockar män med snabba bilar.

Stereotyperna finns överallt, och sex säljer, det är ett välkänt faktum.
Det är väl inget företag som satsar på etiskt korrekt reklam när den tveksamt korrekta ger tusenfalt mer uppmärksamhet.

Sen finns det två grupper av kvinnor (och män för den delen). De som ser på reklamen för vad det är, ett försök till att locka uppmärksamhet, och tolkar inte in mer än så i det hela.
De kvinnorna anser inte saken vara något att bråka om, tar det med en klackspark och erkänner att det var ändå en rätt rolig reklam.

Sen finns det den andra gruppen som gärna vill tolka in ytterligare betydelse i saker och ting, försöker läsa mellan raderna ända tills någonting moraliskt och etiskt fel hittas. Om inte annat så bara för att ha någonting att bråka om.
Denhär gruppen människor verkar inte vara lika stor som den förstnämnda (baserat på min umgängeskrets, både riktiga vänner och på internet), men dessa kvinnor (och män!) gör fasen så mycket mer liv av sig än de som inte bryr sig för fem öre.

Men nej, nu har denna diskussion blivit helt utan proportioner. Då det finns två grupper av människor med helt skilda åsikter kommer någon enighet inte råda oavsett vilka argument som används.
Så jag ger upp, och fortsätter fotografera istället.

/Henri
 
eatfrog skrev:
...men dessa kvinnor (och män!) gör fasen så mycket mer liv av sig än de som inte bryr sig för fem öre...
Känner igen det där.

Ungefär som de som protesterar när upphovsrätten naggas i kanten, eller när grannarna skaffar motorgräsklippare för sin 15 kvadratmeter stora tomt.
Eller när ”husbehovsfiskarna” hävdar sin rätt att ta ett kok fisk med nät och därför lägger några kilometer garn precis utanför fredat laxområde. Och säljer fisken svart till restauranger för 45 kr/kg.

Typiska gnällisar, de flesta bryr sig fakiskt inte så kan de bara inte vara tysta och låta de med humor fortsätta sina riktiga liv..?
 
mipert skrev:
Känner igen det där.

Ungefär som de som protesterar när upphovsrätten naggas i kanten, eller när grannarna skaffar motorgräsklippare för sin 15 kvadratmeter stora tomt.
Eller när ”husbehovsfiskarna” hävdar sin rätt att ta ett kok fisk med nät och därför lägger några kilometer garn precis utanför fredat laxområde. Och säljer fisken svart till restauranger för 45 kr/kg.

Typiska gnällisar, de flesta bryr sig fakiskt inte så kan de bara inte vara tysta och låta de med humor fortsätta sina riktiga liv..?

Hahaha!

Det är bra Micke, bara på dem, hugg mot hälsenan! Träffade förresten två gammla elever till dig igår visade det sig :) För att nu bana iväg på något helt annat. Jobbar du fortfarande kvar?

Känns som diskussionen är ganska utspelad nu. Men fan vad kul det är att vara helt politisk orkorrekt ibland, svårt att hålla sig i skinnet. Nej, dags att stånka vidare med SAP.

Peace Out
 
mipert skrev:
Typiska gnällisar, de flesta bryr sig fakiskt inte så kan de bara inte vara tysta och låta de med humor fortsätta sina riktiga liv..?

O så röstar de på junilistan också! istället för att gå på i den vanliga lunken o rösta (s)om vanligt. De flesta röstade inte alls... men alla har åsikter.
 
Häftig bild, allt reklam är bra reklam !!

Man kan säga vad man vill om Pentax reklamen
men dem har uppnått sitt syfte allt reklam är bra reklam eller ???
Föresten var kan man hitta högre upplösning på bilden ?
 
ha ha humor, jag ska titulera mej First Photographer of Fotosidan, FPOF, i fortsättningen... vem kan hindra mej?

Var och en sin egen greve...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.