Annons

Sjunker priset på nya objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär2

Avslutat medlemskap
Att priserna på nya kameror sjunker efter några månader har jag koll på. Men hur är det med objektiv?

Jag har tänkt att köpa nya Sony 50 mm 1.8 men jag fotar mest på sommaren och nu har större delen av sommaren redan gått så jag kan lika gärna vänta om det lönar sig.

Om objektivet kommer i slutet av Juli eller början på Augusti, hur troligt är det att det är billigare runt jul eller nästa vår? Enligt en notis i "Digitalfoto för alla" kommer det att kosta ca 2200 :- Det är den enda prisuppgift jag har sett hittills.

//Pär
 
Sony gick ju ut med ett cirkapris på $150, så 2200:- tycker jag är lite överpris!

Vad objektivet kostar i dollar är oväsentligt. Man brukar förvisso säga att en dollar motsvarar ungefär 10 SEK, men med tanke på dollarns framfart (eller snarare kronans förfall) så är ett rek. pris på 2200 kr (vilket är det som tidningar brukar ange), fullt rimligt. Pris i butik lär dock bli runt 1795 kr.

Men för att svara på frågan så nej, nya objektiv brukar sällan sjunka i pris. Det är i så fall om det händer något på valutamarknaden. Men annars är objektiv relativt prissäkra. Idag är objektiv "dyra" pga just valutakursen.

Jag köpte tre Nikonobjektiv för 19 månader sedan. Kostade 52390 kronor. Idag kostar dessa tre 60765 kr! Vilken investering ;)
 
Senast ändrad:
ett cirkapris på $150, då är förmodligen inte moms inkluderad.

har man pengarna så är det ingen mening med att vänta, man förlorar bara dyrbar fototid!
 
Tack för svaren

Tack för svaren.

Ja självklart påverkar valutakursen, tyvärr är det omöjligt att veta om den går upp eller ned. Kronan borde iallafall inte bli svagare. Men det kanske tar tid innan den stärks

Det är väl mest kronkursen som har påverkat priset i Jeppes exempel men det är ändå bra att veta att priset på objektiv inte brukar sjunka.

Jag får se hur det blir, jag kanske köper objektivet så fort det blir tillgängligt. Jag har väntat länge på det nu.

//Pär
 
men en del nya objektivkonstruktioner kostar mkt i början, och sedan sjunkar priset, ett typexempel är Canons enklaste L-zoom, 70-200/4L. Den kostade ju nästan dubbla när den kom för länge sen, och nu under sjutusen
 
Om jag fattat rätt så tillkommer en lokalskatt i USA (ca. 8-10 %), omvandling till kronor, frakt ,tull och svensk moms. Ibland lönar det sig att beställa från USA, ibland inte...
 
Om jag fattat rätt så tillkommer en lokalskatt i USA (ca. 8-10 %), omvandling till kronor, frakt ,tull och svensk moms. Ibland lönar det sig att beställa från USA, ibland inte...

Salestax är lokal skatt, B&H som ligger i NY har 7% salestax.
Detta gäller ju bara om du handlar i en fysisk butik eller om det levereras inom delstaten. Så man kan inte säga att det finns nån generell lokalskatt nej.
 
Scandinavian Photo har redan satt sitt pris på det - 1.895 kr. De har det inte i lager ännu (SP anger att de har beställt hos leverantören). När det gäller ev. senare prissänkningar så finns det ju inte särskilt mycket att göra på ett sådant här billigt objektiv - inte lönt att vänta på att det ska bli väldigt mycket billigare - det kommer det inte att kunna bli.

Det är definitivt inte lönsamt att beställa sådana här billiga prylar från USA. Frakt, försäkring och speditionskostnader äter upp mellanskillnaden. Sedan kommer tull och moms ovanpå detta, och då blir det hela dyrare än att köpa här. Dessutom måste man ju väga in i bilden att man kan få ytterligare fraktkostnader tur & retur över Atlanten, ifall det skulle vara något fel, och då har man hamnat en bra bit över det svenska priset.
 
Har aldrig påpekat att du ska handla från USA, sa bara att priset Sony nämnde skulle ligga på ~$150!

Sen brukar ju priserna vara högre här i Sverige så man får väl vänta sig ett pris runt 2000:-...
 
Har aldrig påpekat att du ska handla från USA, sa bara att priset Sony nämnde skulle ligga på ~$150!
Nej, det var andra som skrev om detta - men inte heller som något förslag direkt. Jag har inte "anklagat" någon för något... :)


...
Sen brukar ju priserna vara högre här i Sverige så man får väl vänta sig ett pris runt 2000:-...
Stämmer. 1.900 på SP, som sagt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.