Annons

Självporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Snutt

Medlem
Jag tänkte försöka mej på självporträtt, nu när jag har lärt mej hur min kamera fungerar. Jag har en improviserad studio med bakgrund och så. Tyvärr dåligt ljus (kan sno pappas bygglampa haha!)
Men jag behöver lite tips på vad man kan göra för att få fokusen på motivet (mej), eftersom jag står bakom kameran när jag fokuserar..

Ett ganska enkelt sätt är att du ställer dig (sätter dig) där du tänkte vara med kameran i hand och fokuserar manuellt på stativet (som jag antar att du har). Sedan är det bara sätta fast kameran på stativet och knäppa av.

Angående ljuset:
Häng ett vitt duschdraperi (eller liknande) framför bygglampan så får du ett fint, mjukt ljus :eek:)

Tack för alla savr, jag ska se om jag kan reda ut det, eller så kanske jag snider en träfigur som får agera fokuseringsobjekt :)

Jag tänkte försöka mej på självporträtt, nu när jag har lärt mej hur min kamera fungerar. Jag har en improviserad studio med bakgrund och så. Tyvärr dåligt ljus (kan sno pappas bygglampa haha!)
Men jag behöver lite tips på vad man kan göra för att få fokusen på motivet (mej), eftersom jag står bakom kameran när jag fokuserar..

Vet inte vad du har för utrustning, men det kan vara värt att investera i en trådlös fjärrutlösare. Kostar inte speciellt mycket, speciellt om du köper från kina, www.linkdelight.com
Då är det lätt att vara framför kameran och låta autofokusen stäla skärpan.

Om kameran har LiveView och HDMI-utgång så kan du koppla den till en TV som du kan se även när du är modell och flytta dig för att komponera bilden. Glöm bara inte att titta bort från TVn och in i kameran, annars blir det konstigt. Fick i början massa bilder där jag tittade åt sidan och det blev inte alls bra.

Jag har en Sony a550 med just dessa grejer (samt trådlösa blixtar) och har tagit en del lyckade självporträtt, t.ex. bilden på min hemsida www.lillnor.net/mats Där hoppade jag fram på snedden och tryckte av, riktigt kul fotoprojekt :)

Bygglampan är inte så dålig idé, speciellt om du kan softa den lite (inte för nära så det brinner).

/Mats

Vet inte vad du har för utrustning, men det kan vara värt att investera i en trådlös fjärrutlösare. Kostar inte speciellt mycket, speciellt om du köper från kina, www.linkdelight.com
Då är det lätt att vara framför kameran och låta autofokusen stäla skärpan.

Om kameran har LiveView och HDMI-utgång så kan du koppla den till en TV som du kan se även när du är modell och flytta dig för att komponera bilden. Glöm bara inte att titta bort från TVn och in i kameran, annars blir det konstigt. Fick i början massa bilder där jag tittade åt sidan och det blev inte alls bra.

Jag har en Sony a550 med just dessa grejer (samt trådlösa blixtar) och har tagit en del lyckade självporträtt, t.ex. bilden på min hemsida www.lillnor.net/mats Där hoppade jag fram på snedden och tryckte av, riktigt kul fotoprojekt :)

Bygglampan är inte så dålig idé, speciellt om du kan softa den lite (inte för nära så det brinner).

/Mats

Jag har faktiskt tänkt på en sån fjärrutlösare, det är nog det smidigaste. Ska se om jag kan hitta nån billig.
Ja! Livewiew har min kamera men det är inte speciellt bra.. men åtmistone ser man var objektet är. Det var en bra idé. Jag har ju en datorskärm som jag inte har någon dator till :)

Ja den bilden var lite extra kul, det är så tråkigt med dom där vanliga hederliga porträtten.

Japp, jag har tänkt på detdär med värmen från bygglampan :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar