Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SiverFast till epson3200.

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardsund

Aktiv medlem
Har installerat SiverFast som tillkom med scannern och som sägs vara helt OK! Nu e det bara så att den vill inte gå igång när jag scannar...Why come?? vad göra ngn som vet??

Rille
 
Silverfast i epson 3200

Vet ej om det är samma problem, men jag försökte starta silverfast direkt utan att lyckas ,valde det som plug in till Photo Shop, gick sedan att öppna genom arkiv importera i PS.
Här däremot samma problem som Anna Carlsson skrivit om att negativen kapas okontrolerat ibland.
mvh björn
 
ett annat problem...

tja björn...har nu börjat förstå epsonprogrammet...och lyckas scanna bättre resultan än med Silverfast...har nu som du lyckats plugga in det genom PH-shop....har du provat att scanna 6*7negativ??vilken "insats" för negativ ska man då använda?? vissa är för stora (10*15)och vissa för små...(6*4.5)

Vet du björn???

Rille
 
Negativhållare 3200

Till min scanner följde tre "plattor" för negativ.
1. 24 x 36 2st x 6
2. 6 x 6 4st x 1
3. 6 x 9 1st x 1 samt på samma platta
10x12 1st x 1

Björn
 
Helt korekt...jag var nog lite slarvig i mitt sista meddelande...har säkert samma som dig...hur göra då om man scannar 6*7, då försvinner ju en del av neget i 6*6"plattorna"....går det då att köpa till eller har du någe hemmagjort tips..??.I butiken sade de bara från småbil upp till storformat..då trodde jag såklart att det fanns plattor i de vanligaste storlekarna...och jag kommer att köra mycket mamaiya Rz, så detta känns lite tungt...

Rille
 
6x7 i Epson 3200

mina 6x7 negativ är klippta till 2 eller 3 negativ per remsa. Jag skannar i 6x9 hållaren , och får alltså med för stor yta, men efter förhansgranskning markerar jag 6x7 negativet och skannar.Det brukar fungera.
 
Björn:Du scannar alltså negativ för negativ....ett i taget...hmm...jobbigt.

Ska kolla efter en extra platta...Tack för tipset Henrik...kollar känken..

Rille
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.