Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Simpel objektiv fråga av novis

Produkter
(logga in för att koppla)

returner

Medlem
Har nyligen köpt en Nikon D70. Har sen tidigare Nikon AF DC NIKKOR 135 mm 1:2 och Sigma 28.105 mm D aspherical och Sigma 105 mm 1:2.8 D macro.

Nu undrar jag hur brännvidden ändras när jag använder dessa objektiv på en D70. Läste något om att sensorn har en faktor 1.5 i brännvid eller något, vad innebär det? Hur ändras brännvidden? Om ni vet någon sida som förklarar dessa termer mer ingående vore det trevligt om ni länkade också.

Sen undrar jag om det är värt att jag lägger pengar på Nikon 18-70 DX objektiv som e gjort för digitala SlR, eller går det lika bra om jag fortsätter fota med mitt sigma 28-105mm? det är det gamla 28-105mm som inte e gjort för digitala kameror förresten...
Någon som orkar svara på dessa simpla frågor :)

returner skrev:
Har nyligen köpt en Nikon D70. Har sen tidigare Nikon AF DC NIKKOR 135 mm 1:2 och Sigma 28.105 mm D aspherical och Sigma 105 mm 1:2.8 D macro.

Nu undrar jag hur brännvidden ändras när jag använder dessa objektiv på en D70. Läste något om att sensorn har en faktor 1.5 i brännvid eller något, vad innebär det? Hur ändras brännvidden? Om ni vet någon sida som förklarar dessa termer mer ingående vore det trevligt om ni länkade också.

Sen undrar jag om det är värt att jag lägger pengar på Nikon 18-70 DX objektiv som e gjort för digitala SlR, eller går det lika bra om jag fortsätter fota med mitt sigma 28-105mm? det är det gamla 28-105mm som inte e gjort för digitala kameror förresten...
Någon som orkar svara på dessa simpla frågor :)

Det är inte så konstigt egentligen. Bildsensorn på D70 är mindre än motsvarande yta på en 24x36mm film. Man får därför en snävare bildvinkel vilket innebär en brännviddsförlängning med faktor 1,5.

Detta innebär rent praktiskt att man förlorar lite vidvinkel. Ditt 28mm blir ju 42mm på D70. Detta är ju en anledning till att man lanserat nya serier objektiv anpassade för DSLR-kameror. 18-70mm motsvarar ju 27-105mm, så vill du ha bättre vidvinkelmöjligheter är det ju värt att köpa ett.

/D

returner skrev:
Nu undrar jag hur brännvidden ändras när jag använder dessa objektiv på en D70. Läste något om att sensorn har en faktor 1.5 i brännvid eller något, vad innebär det? Hur ändras brännvidden?

Brännvidden förändras inte alls! Det är ju samma objektiv. Vad du har är en sensor som är 1,5 gånger mindre än filmen, tänk så här: Ta en bild med film, ta sedan en sax och klipp negativet så att det blir 1,5 gånger mindre (beskärning), då har du en likadan bild med samma utsnitt som den du tar med sensorn. Det där ordet "brännviddsförlängning" är mycket förvillande, "beskärningsfaktor" är ett mycket bättre ord som bättre talar om vad det handlar om.

När man sedan fotar och använder samma optik till digitalaren som till filmen så innebär det i praktiken att man måste vara lite längre ifrån för att få med lika mycket på fotot, det ökade avståndet innebär då ett längre skärpedjup (till både för och nackdel beroende på vad vill ha).

Re: Re: Simpel objektiv fråga av novis

steelneck skrev:
När man sedan fotar och använder samma optik till digitalaren som till filmen så innebär det i praktiken att man måste vara lite längre ifrån för att få med lika mycket på fotot, det ökade avståndet innebär då ett längre skärpedjup (till både för och nackdel beroende på vad vill ha).
Ökat avstånd ger inte längre skärpedjup om förstoringsgraden är den samma.

Illustrerat

Javisst är det tråkigt när välmenande(?) försäljare pratar om att brännvidden ändras. Sensorn på en digitalkamera är mindre än ett filmnegativ, helt enkelt.

Jag ber alla teknikfreak om ursäktatt jag tjatar, men hoppas att de stulna bilderna här förklarar för de förvirrade.

En 300d-sensor är ungefär 24mm x 16 mm, alltså beskär den ungefär så här jämfört med ett filmnegativ:

Bilagor

• f_50mm.jpg
    f_50mm.jpg
    48.6 KB · Visningar: 361
...och med ett objektiv med 1.5 gånger längre brännvidd skulle det se ut så här på filmnegativet:

PS Bilderna är inte stulna på riktigt - andas lugnt. Jag hämtade dem på en "free photo"-site.

Bilagor

• f_75mm.jpg
    f_75mm.jpg
    48.6 KB · Visningar: 358
Förstod hur det fungerade när jag lästa David Björkens inlägg, men tack för förtydligandet allihopa. Bilden beskärs (rätt ordval stålnacke?) med faktorn 1.5 pga mindre sensor.

Senast ändrad:
returner skrev:
Men en sak jag undrar är om bilden fortfarande är lika stor i sökaren, dvs ser man bilden som den "borde" se ut i kameran när man tar den?

Ja, sökaren "fuskar" inte, det du ser i den är vad som fastnar i bild, någotsånär iaf. det skiljer inte mer än vad det normalt gör på "analoga" kameror, dvs. sisådär 98%.

OK, så jag får alltså större sökarbild med ett objektiv som är anpassat efter digitala kamera än ett analogt? (förutom att ingen beskärning sker)

returner skrev:
OK, så jag får alltså större sökarbild med ett objektiv som är anpassat efter digitala kamera än ett analogt? (förutom att ingen beskärning sker)
Tvärt om, sökaren är anpassad efter vad sensorn "ser". Det sensorn "ser" är vad du ser, oftast med en liten avikelse på någon enstaka procent (i regel mindre). Alltså, du ser liiite mindre än vad sensorn gör.

Nej. Kameran är byggd så att sökaren och sensorn ser samma sak. "What you see is what you get" :)

Ett 50mm objektiv har brännvidden 50mm oavsett vilket kamerahus det är byggt för.

Att sedan *sökarbilden* är en beskärning av *sensorns* bild beror väl mest på att det är svårt (av tillverkningstekniska skäl) att göra dem exakt lika. Men den beskärningen är bara en procent eller två, så den märker man så gott som aldrig.

Sökaren på en D70 visar 95% av sensorn storlek. Vilket innebär att man ser ungefär en millimeter mindre bild i sökaren i horisontell och vertikal led.

"Nej. Kameran är byggd så att sökaren och sensorn ser samma sak. "What you see is what you get" :)"

Så med andra ord kommer proportionerna på bilden i sökaren vara samma med två stycken 18-70 objektiv varav ett är gjort för digitala kameror och ett för analogt. Men bilden kommer när det gäller objektiv gjort för digitala kameror inte vara beskuren och därför vissa större del av verkligheten i sökaren, fast storleken på sökarbilden i kameran är lika för båda objektiven? Hajjar ni vad jag syftar på? kommer storleken på bilden i kamerans sökare vara lika stor med andra ord? Förstår att slutbilden kommer vara beskuren på objektivet som e gjort för analoga kameror på en D70, men syftar bara på själva sökarbilden i kameran alltså...:)

Bilden kommer att vara exakt lika stor oavsett objektiv. Med objektiv avsedda för digitalkameror kommer däremot hela objektivet att utnyttjas.

Sökaren på D70 kommer däremot fortfarande att visa 95% av sensorns storlek. Med andra ord "What you see isn’t´what you get".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar