Annons

Siluettfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Annasfotohörna

Ny medlem
Jag är nyfiken på att prova fota lite bilder där modellem bara syns som en siluett eller där bara en del av kroppen belyses tex rumpan osv.. Men undrar lite hur man skall mäta ljuset. Tycker jag provat och provat men inte får jag till de så att modellen bara syns som en svart siluett. Nån som kan beskriva hur jag skall mäta upp ljuset kontra hur jag skall ställa i kameran.
Fotar oftast mot vit el svart pappers bakgrund och har tillgång till 2-3 blixtar med vita paraplyer .

För att få en ren siluett så kan du överexponera en vit bakgrund lite, och allt ljus på bakgrunden, maska av med tyg eller liknande mellan ljus och modell och ha ett hyffsat avstånd så inget ljus kommer på modellen.

en fråga samtidigt...
men om han har för siluetten...

men han nämde oxå att jag hade velat fota väldigt mörka bilder där man bara ser lite av kroppen "rumpa,rygg, osv" då får det väl itne bara belysa väggen???

måste man inte belysa "objektet" lite snett bakifrån för att få den kännslan???

trodox skrev:
en fråga samtidigt...
men om han har för siluetten...

men han nämde oxå att jag hade velat fota väldigt mörka bilder där man bara ser lite av kroppen "rumpa,rygg, osv" då får det väl itne bara belysa väggen???

måste man inte belysa "objektet" lite snett bakifrån för att få den kännslan???

Förstod inte din fråga riktigt.. Han nämnde att jag. Vem är han ? vad menas med ?.. men om han har för siluetten ? vem nämnde att du velat fota väldigt mörka bilder... ?? Förklara bättre vad du menar ...

Anna Gabrielsson

Siluettfoto
Jag är nyfiken på att prova fota lite bilder där modellem bara syns som en siluett eller där bara en del av kroppen belyses tex rumpan osv..
------------------------------------------

det var det jag udnrade över om (att fota en liten del av kroppen som ska synnas och reste nmörkt...)

det var därför jag frågade om (måste man inte belysa "objektet" lite snett bakifrån för att få den kännslan??? )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar