Annons

Sigma objektiv till Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

goldmund

Aktiv medlem
Hej, är ganska ny när det gäller fotografering, och har lite frågor. (Har en D70)

1. Fick ett erbjudande om att köpa en D70 med Sigma 18-125mm F3.5-5.6 objektiv som var designad för just digital SLR, är det ett bra objektiv? Säljaren påstod att den var lite bättre än det som var med i D70 kit. Har jag blivit lurad eller? Om man tittar runt här på forumet verkar Sigma vara rent av dåliga, eller skit objektiv snarare.

2. Kan man ta svart vita bilder med D70?

Jag tror att Bengt menade att tråden kan vara till hjälp eftersom den tar upp flera olika prisvärda objektiv till D70 och diskuterar kvalitetsnivån på kitobjektivet.

Cyberphoto verkar tycka att Sigmat är prisvärt och särskilt skarpt mellan 18-100mm (de specifierar inte vilka objektiv de jämför med). Jag skulle tro att du får vad du betalar för - ett okej objektiv med bättre omfång än kitobjektivet och möjligen sämre byggkvalitet och andrahandsvärde.

D70 har ingen funktion för att ta svartvita bilder, det får du som skrivits innan fixa senare i datorn.

Hej Andrew.

1. Just det här Sigmat vet jag tyvärr inte direkt något om.En annan sak vet jag däremot och det är att Sigma inte är skit,men de har objektiv av skiftande kvalitet precis som t.ex. Nikon och Canon.Sigma slår t.o.m. Nikon och Canon i någon prisklass.Det som annars oftast (inte alltid) är mer lag än undantag,är att man får vad man betalar för.

2. Svart/vita bilder får du fixa i datorn.

Kit-gluggen

Eventuellt kan sigmat vara lika bra som nikons kitglugg 18-70. Men jag gissar att kit-gluggen är ett väl så bra köp. Den är otroligt skarp och trevlig.

Kolla gärna på www.photozone.de och www.photodo.com för objektivinformation.

Lycka till
Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar