Annons

Sigma mirror-tele 600mm adapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modestil

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en fundering kring om det finns adapters till Sigma objektiv? Jag har en gammal analog Sigma, mirror-telephoto, multi-coated, 1:8, f=600mm.

Någon som vet vad den kan ha för fattning? (T-2 möjligtvis?)
Finns det adapters så att man kan ha den på en Canon eos 30D?

Jag tror själv att mina chanser är minimala...
Någon som har en aning om detta?
 
Hjälp

Så dum man känner sig... Var inte rätt adapter det heller.

Nu ber jag er om hjälp att identifiera objektivets fattning.
Jag klarar inte det här - har verkligen jämfört hit och dit och har ont i huvudet.
 

Bilagor

  • IMG_3131.JPG
    IMG_3131.JPG
    26.4 KB · Visningar: 605
  • IMG_3136.JPG
    IMG_3136.JPG
    25.8 KB · Visningar: 581
  • IMG_3140.JPG
    IMG_3140.JPG
    25.5 KB · Visningar: 567
Är du säker? Jag har som sagt ingen aning. Men jag vet att den har suttit på en Mamiya... Dock vet jag ju inte vad den hade för fattning innan den försvann.

Men Konica? Hm... nu blev det intressant.
 
Vad är det för Mamiyakamera objektivet har använts till? Adaptrarna som Kent länkade till är avsedda för Mamiya mellanformatsobjektiv för formatet 4,5x6, men Mamiya har även för länge sedan tillverkat systemkameror för småbildsformatet 24x36 mm. Vad de kamerorna hade för fattning vet jag inte.

Olle
 
Jag kikade efter bilder på Pentax K-fattning och det måste ju vara den fattningen, som jag har på min Sigma? Vad tycker ni?

(Tack Mikael!)
 

Bilagor

  • BadVivitar-Mount.jpg
    BadVivitar-Mount.jpg
    28.9 KB · Visningar: 532
Enligt den här sidan http://www.camerapedia.org/wiki/Category:Lens_mounts har Mamiya haft inte mindre än tre olika bajonettfattningar. Det utmärkande för den senaste, Z, är att den hade ett antal elektriska kontakter, men själva bajonetten kan ju vara samma som P/K för det. Och till ett spegelobjektiv lär det inte behövas några elektriska kontakter.

Olle
 
Jag har kommit med massor av frågor i ämnet. Men nu har jag en liten fråga till.
Jag vet att det finns motljusskydd till spegeltele-objektiv, men var kan man hitta dessa?

Någon som är kunnig inom området? Ifall jag nu vill fotografera under väldigt ljusa förhållanden under vintern, ger det något att ha motljusskydd? Eller blir ljuset extremt dåligt? Vad jag vet så släpper en spegeltele in mindre ljus än ett vanligt objektiv, korrekt?

(Fotot finns på: http://slammer.smugmug.com/photos/66841416-O.jpg)
 

Bilagor

  • 66841416-O.jpg
    66841416-O.jpg
    13.8 KB · Visningar: 179
Jag har kommit med massor av frågor i ämnet. Men nu har jag en liten fråga till.
Jag vet att det finns motljusskydd till spegeltele-objektiv, men var kan man hitta dessa?

Någon som är kunnig inom området? Ifall jag nu vill fotografera under väldigt ljusa förhållanden under vintern, ger det något att ha motljusskydd? Eller blir ljuset extremt dåligt? Vad jag vet så släpper en spegeltele in mindre ljus än ett vanligt objektiv, korrekt?

(Fotot finns på: http://slammer.smugmug.com/photos/66841416-O.jpg)
Motljusskyddet styr ju inte hur mycket ljus det kommer in i objektivet, utan skyddar mot jobbiga reflektioner.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.