ANNONS
Annons

Sigma med eller utan OS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petra S

Aktiv medlem
Hej!

Jag planerar att köpa ett till objektiv som är lite mer ljusstarkt än de jag har men är inte villig att lägga tiotusentals kronor på inköpet.

Sigma 70-200mm, F2.8 II, APO EX DG MACRO HSM finns nytt för 7000 kr och ett begagnat som jag kan få testa finns för 4500 kr.

Sigma 70-200mm f2.8 EX DG OS HSM Lens for Nikon finns nytt för 8900 kr hos amazon.co.uk. Någon som har erfarenhet av att handla där?

Annars finns Sigma 70-200/2.8 APO DG HSM OS till Nikon för 9000 kr. Där verkar dock några andra förkortningar ej vara med...

Sigma 70-200/2,8 APO EX DG OS HSM N kostar nytt 9400 kr

Har ej sett något med OS begagnat just nu.

Om jag har fattat förkortningarna korrekt så är det som skiljer just OS.

OPTICAL STABILIZER FUNCTION
This function utilizes a built-in mechanism that compensates for camera shake. It dramatically expands photographic possibilities by alleviating camera movement when shooting by hand held camera.

Jag kommer förmodligen ha kameran i min hand utan stativ för det mesta när jag kommer ta kort.
Behöver jag ett objektiv med OS eller hur stor skillnad gör det och kan man klara sig bra utan?

Tacksam för ALL hjälp jag kan få!
 
Det är inte bara OS som skiljer. Den optiska konstruktionen skiljer också så att OS versionen är skarpare och har mindre kromatisk abberation. Har du råd, satsa på den. Begagnat på den verkar tyvärr bara ligga 1500-2000:- under ny så det kanske är lika bra att köpa nytt. Det är en fördel att köpa på plats så du kan testa skärpan på just ditt ex vid köp.
 
Ok, tack för svar Fredrik. :)

Någon som kan svara på hur mycket hjälp man får av OS och om man behöver det eller kan klara sig utan?
 
Ok, tack för svar Fredrik. :)

Någon som kan svara på hur mycket hjälp man får av OS och om man behöver det eller kan klara sig utan?

Beror på vad du fotograferar, jag har ingen Sigma utan kör Nikon och kan hålla stilla på 1/30 sekund utan vidare, kanske till och med 1/15 sekund i 200 mm läget. Men du bör få ungefär liknande resultat med Sigman. Det fordras dock fortfarande träning och bra teknik för att lyckas. Vad det inte hjälper mot är om motivet rör sig.

Ska man ha riktigt bra stabilisering ska man välja tamrons nya om man ska tro den här videon
http://www.youtube.com/watch?v=xmzbkcgWrIs
men det kostar kanske ett par tusenlappar mer än du tänkt dig
 
Stabilisering behöver man het enkelt. Ibland får man klara sig utan det, men det finns mycket få personer som inte skulle få bättre bilder med det.

Om man aldrig någonsin fotar på långa slutartider eller om man fotar i studio med ordentligt med pulver i belysningen kommer det inte direkt att göra någon nytta, men annars finns det ingen orsak att välja ett ostabiliserat objektiv. Vill man inte använda det är det ju bara att stänga av.
 
Hej!

Jag planerar att köpa ett till objektiv som är lite mer ljusstarkt än de jag har men är inte villig att lägga tiotusentals kronor på inköpet.

Sigma 70-200mm, F2.8 II, APO EX DG MACRO HSM finns nytt för 7000 kr och ett begagnat som jag kan få testa finns för 4500 kr.

Sigma 70-200mm f2.8 EX DG OS HSM Lens for Nikon finns nytt för 8900 kr hos amazon.co.uk. Någon som har erfarenhet av att handla där?

Annars finns Sigma 70-200/2.8 APO DG HSM OS till Nikon för 9000 kr. Där verkar dock några andra förkortningar ej vara med...

Sigma 70-200/2,8 APO EX DG OS HSM N kostar nytt 9400 kr

Har ej sett något med OS begagnat just nu.

Om jag har fattat förkortningarna korrekt så är det som skiljer just OS.

OPTICAL STABILIZER FUNCTION
This function utilizes a built-in mechanism that compensates for camera shake. It dramatically expands photographic possibilities by alleviating camera movement when shooting by hand held camera.

Jag kommer förmodligen ha kameran i min hand utan stativ för det mesta när jag kommer ta kort.
Behöver jag ett objektiv med OS eller hur stor skillnad gör det och kan man klara sig bra utan?

Tacksam för ALL hjälp jag kan få!
Alla de varianter du har listat med "OS" är samma objektiv. Sigma har bara ett 70-200 med OS.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.