Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EF-500 DG Super, trådlöst

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Kör ovanstående med en Dynax 5D.
Triggar blixten med den inbyggda och kör den externa i vanlig TTL.
Enligt boken ska inbyggda blixten inte medverka i exponeringen, endast trigga den externa.
Men jag tycker inte att det fungerar riktigt så.
Den inbyggda syns tydligt på bilderna.
Hur kommer man runt detta?
Man kan ju hålla något framför den inbyggda, men det blir drygt i längden.

Vilka alternativ finns för att trigga den externa?

/Thomas

Det beror på hur långt borta motivet är, interna blixten körs ganska svagt, men är motivet nära kommer den ju självklart synas ändå.
För att slippa det får du skaffa längre brännvidd o flytta dig bakåt, eller köra blixten med kabel och OC-1000 "off camera shoe".

Sätt en bit aluminiumfolie 1cm framför internblixten för att skärma av den framåt och reflektera den bakåt. Hushållsfolie är lätt att forma och fästa tillfället. Är du inomhus räcker ljuset oftast ändå till för att trigga den externa.

Jag kände samma problem med samma blixt men på en EOS 300D. Jag köpte en billig IR-sändare från Kaffebrus http://www.kaffebrus.com/ir-sandare-153.html. Den triggar blixten via IR. Den fungerar utmärkt inomhus där IR-strålarna verkar studsa i alla väggar. Utomhus har jag inte provat den ännu, det bör vara lite sämre. Sändaren har också ett uttag för blixtsynkkabel om man vill skaffa en sån med.

/Markus

markusd skrev:
Jag kände samma problem med samma blixt men på en EOS 300D. Jag köpte en billig IR-sändare från Kaffebrus http://www.kaffebrus.com/ir-sandare-153.html. Den triggar blixten via IR. Den fungerar utmärkt inomhus där IR-strålarna verkar studsa i alla väggar. Utomhus har jag inte provat den ännu, det bör vara lite sämre. Sändaren har också ett uttag för blixtsynkkabel om man vill skaffa en sån med.

/Markus

Jo jag hade tänkt mig en trådlös lösning.
Men av någon anledning står det att de ej passar Minolta.
Vad är det som är så specifikt med Minolta?

/Thomas

Du får skaffa en adapter på ebay så kan det kanske funka, jag säger kanske för min adapter vill inte funka med min pocketwizard via blixtfoten men den funkar bra via synkuttaget som sitter på den.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar