Annons

Sigma dg super , vad köpa till?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har fotat väldigt mycket sport men har nu fått upp ögonen för studiofoto. Eftersom jag redan har bränt en del pengar på objektiv ,minneskort osv så vet jag inte hur jag ska göra för att prova på studiofotandet..

Kan jag använda min sigma ef-500 dg super till studiofoto? kan man få fina helkropsbilder med den + paraplyn och reflexskärmar?

Om jag nu skulle vilja köpa 2 till billiga blixtar:

Hur långt kommer man på kaffebrus 220W blixt paket med 2st 110W med paraplyn?

Jag kollade in en tråd på fredmiranda om hemmastudios och såg en kille vars namn är azurephoto och han använder 2st 100wattare..

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/144181/11

Kolla på hans bilder , dom är väl ganska bra?

MVH Billy

Mycket bra bilder, Ljuset räcker och det blir säker över också om du inte har för stor lokal, som slukar mycket ljus! Jag har själv ett kaffebruspaket med 2x300Ws det räcker mer än väl till den studio jag är i för tillfället. Jag har ca 6x4meter till förfogande i en lokal som är 8x8meter. Jag får skruva ner mina blixtar till under halv styrka för att kunna använda lite större bländare och kortare skärpedjup. Man behöver inte ha så mycket effekt, det gäller mer att kunna sprida ljuset och få det lite soft. Vill man ha "pang på" blixt så räcker det med den Sigman du har. Det är för tillfället bra grejor och priser på Tradera, för den som vill prova på utan att ruinera sig.

Jag såg att kaffebrus säljer paraplyer och stativ för min blixt dvs hotshoefäste eller vad det heter..

Ska man ha de till min för att få lite softare ljus?
Reflexskärm? ska man köpa sig en sån? isåfall vilken storlek om jag ska fota helkroppsfoton?

MVH billy

Dessa bilder är tagna med hjälp av två Sigma EF-500 Super studsade i paraplyer som trådlösa slavar styrda från en tredje blixt. Så nog går det att få till helkroppsbilder. Lokalen medgav inte vettiga perspektiv för helkropp, men det går. Bländare 5,6 och 6,3 samt ISO 200 brukar jag köra med. En blixt snett bakom och en snett framför. Viss reflexion från tak och väggar förutom studsandet i paraplyer.

Vilken är den 3e blixten?

Jag har en canon eos 300d just nu , skulle jag då använda inbyggda blixten till att trigga min Sigma? Vad är de jag behöver till sigman för att den ska utlösas?

MVH billy

billyskate skrev:
Vilken är den 3e blixten?

Jag har en canon eos 300d just nu , skulle jag då använda inbyggda blixten till att trigga min Sigma? Vad är de jag behöver till sigman för att den ska utlösas?

MVH billy

Jag har tre stycken Sigma EF-500 DG Super. Blixtarna inställda i manuellt trådlöst läge, där upp till tre gäng (om vardera obegränsat antal blixtar) blixtar kan administrieras från den på kameran monterade Sigmablixten. Instruktionsboken beskriver hur detta går till.

Den interna blixten kan användas för att trigga slavblixtar om man tar hänsyn till att den alltid sänder en förblixt som triggar slavblixtar som inte ser skillnad på förblixt och huvudblixt. Sigmas blixtar kan inte lista ut vad det är som är förblixt. Med den inbyggda blixten i kameran och Sigma som slavar ställs sigmorna i läge "SL C0", samt välja styrka. Genom att trycka på kamerans "*"-knapp löses en mätblixt/förblixt ut vilket triggar slavarna. Vänta några sekunder tills de har hunnit återuppladda och tag sedan bilden. Förblixten är redan avgiven och kameran löser då ut sin huvudblixt som Sigma-blixtarna låter sig triggas av.
Den interna blixten kan vara bra att skärma av så den inte stänker in ljus i scenen.

Funderar på om det finns begagnade "Sigma EF-500 SUPER" att köpa alltså blixten utan DG i namnet, som inte fungerar med digitalkameror. Den bör ha samm atrådlösa signaleringsprotokoll och skulle kunna användas som trådlös slav till din "Sigma EF-500 DG SUPER". ANtar att de har ett överkomligare prois på begagnatmarknaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar