Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma AF 70-300/4-5,6 DG APO Zoom Macro eller Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD

Produkter
(logga in för att koppla)

NIKONMARTIN

Medlem
Står i valet och kvalet att köpa ett telezoom till min d3000. Är inget proffs på nåt sätt, utan är intresserad av "mest för pengarna"

Av dom erfarna har jag fått tipset att satsa på Sigma. Vad säger ni?

Tack på förhand!
 
Står i valet och kvalet att köpa ett telezoom till min d3000. Är inget proffs på nåt sätt, utan är intresserad av "mest för pengarna"

Av dom erfarna har jag fått tipset att satsa på Sigma. Vad säger ni?

Tack på förhand!

Har ingen kunskap om Tamronet tyvärr.
Köper du sigmat begagnat så se till att få modellen med APO.
(Alla nya lär vara APO).
Det ska vara märkbar skillnad på den och föregångaren.
 
Sigman är aningen bättre, än Tamronen. Båda är "sådär" på 300mm och behöver bländas ner en del.
Jag vet inte om dessa båda har egen AF-motor för AF på din D3000.
Jag tycker åxå att du bör kolla på nikons 55-200 som optiskt är bättre än dessa. 200mm är kortare, såklart, men den är bättre och behöver framför allt inte bländas ner för att ge bra skärpa, vilket sammantaget gör att man kan beskära en del så att man nästan får samma "räckvidd" som med dessa 70-300:eek:r. Då finns ju 55-200 med bildstabilisering åxå, vilket är ytterligare en fördel.
Sen har ju nikon även kommit med nya 55-300 åxå, som ju säkert lär sjunka lite i pris om ett tag, om man har tid att vänta (om nu priset avskräcker).
 
Ett gott råd ! Köp ingen av de här,för det är riktigt dåliga objektiv båda två -långsamma.högljudda och optisk rent ut sagt kassa.Du kommer att ångra dig redan när du provar dom första gången.Du får heller ingen bildstabilisering med något av dem,viktigt på en telezoom.Spar pengarna och köp Nikon 70-300VR istället,kostar lite mer men väl värt de 5000 kronorna det kostar ! MVH.
 
Tyvärr

Måste jag hålla med föregående talare. Iallafall vad gäller Tamron:et
Jag har använt det en del, men har reagerat mer och mer på att jag inte fått bra bilder.

Har man motivet precis i mitten är det någorlunda skarpt. Men så fort man kommer ut i kanten lite är det ordentlig oskärpa tyvärr.
Vet inte hur många bilder jag fått förstört för att jag inte velat ha huvudmotivet i mitten....
//Henrik
 
Står i valet och kvalet att köpa ett telezoom till min d3000. Är inget proffs på nåt sätt, utan är intresserad av "mest för pengarna"

Av dom erfarna har jag fått tipset att satsa på Sigma. Vad säger ni?

Tack på förhand!

Optiskt är de ungefär likvärdiga.
Det är gamla konstruktioner. Jag har ägt bägge objektiven (till Canon) och tycker väl att Sigman var behändigare.
Tyvärr är jag benägen att hålla med kritikerna men vill uttrycka mig mer diplomatiskt.
Det finns andra telezoomar i budgetklassen som är betydligt bättre köp. Det har hänt en del sedan dessa objektiv dök upp på marknaden.

Sammanfattningsvis. Ska du välja ett av objektiven så kvittar det vilket du tar.
 
De är inte skit kan jag bara säga. Klart de är inte lika bra som objektiv som kostar 3 gånger mera. Men de räcker för många. Har tagit en bild på 300mm bl. 8 med sigmas som kom in i Galleri FS, är borttagen nu men kan länka om någon är intresserad. Så att säga att de är värdelösa är fel.
 
Man får ett begagnat sigma 70-300 APO för en tusing!
Man får sannolikt tillbaka det mesta av de pengarna om man säljer det.

Hade själv ett som mitt första tele, tycker det är helt ok för det priset.
 
Klart om man lägger till x tusenlappar och satsar på ett Nikon org. Får man bättre grejer. Men för en annan så kanske det inte spelar så stor roll. Ska man se det ur ett sånt perspektiv "bör" jag kanske köpa bättre kamera också.

Det jag undrar? Är att till den kameran kanske det funkar med ett sådant objektiv. Dvs jag har inte bättre objektiv än kamera eller vise verse..

Eller är dom så värdelösa? Att lika väl kunnat spara pengarna och köpt en engångskamera?

Med lite på vad jag menar?
 
Din kamera är avsevärt bättre än båda objektiven! Det finns för övrigt knappast något objektiv som är så mycket bättre än någon digitalkamera att man inte utnyttjar dess potential.

Ett objektiv ska ta fina bilder, det är liksom grejen med det. Gör det inte det utan man blir besviken på att det är oskarpt och kontrast/färglöst blir man bara ännu mer besviken än om man aldrig löpt objektivet... Även om du inte är proffs och inte ska sälja dina bilder har du väl några kvalitetskrav?

Har du kikat på Nikons nya 55-300 VR? Den kanske kunde vara något?

Annars kan du köpa 70-300 VR från Holland för 4000 kr, med alla garantier.
 
Känns som när man fått att alla svar. Att det kanske är värt att lägga till lite och behålla objektivet;)

Ett Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED kanske ?
 
Jag väntar spänt på ett Sigma 70-300 OS (alltså den med stabilisering) som är på väg hitåt.
Autofokusen är av den långsamma typen men annars ska det vara ett mycket bra objektiv.

Ljusstyrkan är viktig att fundera över.
Det är stor skillnad mellan en telezoom som har f:2,8 genom hela omfånget och en "budget" telezoom med f:4-5,6. Men så är det också mycket stor prisskillnad.

Glädjande är i alla fall att dagens systemkameror levererar fina bilder på höga ISO vilket gör det lättare att använda ljuskrävande telezoomar.

MVH J O
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.