Annons

sigma 800 vs 300-800 vs 500

Produkter
(logga in för att koppla)

Von Markholm

Avslutat medlemskap
sigma 800 vs 500

Funderar på att köpa någon av dessa objektiv
Främst för att fota flygande fåglar med.
Vilken är att föredra (autofokus, skärpemässigt o.s.v)
Objektiven jag syftar på är dessa:

Sigma AF APO 800mm F5.6 EX HSM
Sigma 500 f4.5 APO EX DG HSM

Senast ändrad:
Eftersom jag vill ha en lång brännvidd på minst 500mm för att komma så nära fåglarna som möjligt, och vill helst undvika telekonverter eftersom det slöar ner autofokusen

Nu är jag absoult ingen expert men jag köpte mitt längsta tele för 1 vecka sedan (Canon EF 400/5,6) och jag märker att när man ska fota BIF så är det väldigt svårt med ett längre tele för du måste första hitta fågeln i sökaren vilket blir svårare och svårare ju längre brännvidd du har och för det andra så är det ju väldigt svårt att inte få skakningsoskärpa ju längre brännvid, fast man har generellt mycket snabba slutartider när man fotar BIF så ofta är det inte ett problem men kan vara.
400mm (kanske 500) är nog max för mig när det kommer till BIF men om man har kameran stående på ett stadigt stativ och fotar stillasittande fågel eller fåglel på mycket långt håll så kan man ju ha längre enligt mig.
Jag trodde först att jag skulle behöva en 1,4 teleconverter men jag märker nu att det kommer jag inte behöva.
Visst det vore trevligt med ett 800/5,6 men med den vikten så skulle man behöva träna på gym ett par år för att orka släpa på ;) och sen priset :p
Det var i alla fall mina tankar efter en veckas användning när jag har fotat fågel, hoppas det hjälpte lite :)

800mm på DX är för långt för flygande fågel. Du kommer ju inte hitta pippin. Även på FX är det i längsta laget

Har inte testat de Sigma du räknar upp men 120-300/2,8 och 300/2,8 och då är ett Nikon AF-S 300/2,8 + TC-14E II (utan eller VR I eller II) snabbare i fokus.

Även med TC-20E III har Nikons alla supertelen snabb AF. Gäller bara att inte låta fokus jaga mellan närgräns och oändlighet.

Visst det vore trevligt med ett 800/5,6 men med den vikten så skulle man behöva träna på gym ett par år för att orka släpa på ;) och sen priset :p
Det var i alla fall mina tankar efter en veckas användning när jag har fotat fågel, hoppas det hjälpte lite :)

Äh,den är ju lättare än Nikon 600/4 VR och den handhåller man ju rätt ofta....

Det kanske man gör men jag kan inte tänka mig att man gör det en hel dag när man är ute ;)
Går faktiskt rätt bra och det finns ju enbenstativ om man inte vill släpa på ett trebent.

Men det är ju betydligt bättre med alla moderna Nikon än de tre Sigma som räknas upp pga bildstabilisering. Det är mycket värt mycket med VR ute i skogen och själv skulle jag välja bort långa telen utan bildstabilisering.

Denna bild är tagen med AF-S 600/4 + TC-14E II, dvs 840 mm på 1/160 på frihand och givetvis med VR:

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/35/358cf92db097edbf1a696aa3b2202da4.jpg

En detaljförstoring av bilden, kolla morrhåren:

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/e5/e5f46a791a0aebc29931e2ec9599624d.jpg

VR är viktigt även för objekt som rör sig. Att panorera med ett långt tele utan VR är svårt.

Fast att använda ett enbenstativ kallar inte jag att handhålla, du går ju inte runt och handhåller ett 600/4 en hel dag som du kan med 400/5,6.

Fast att använda ett enbenstativ kallar inte jag att handhålla, du går ju inte runt och handhåller ett 600/4 en hel dag som du kan med 400/5,6.
Jo då. Klart att ett 400/5,6 är mycket mindre och smidigare men det går allt att köra handhållet en hel fotodag även med 600/4. Det jag menade var att om man inte vill handhålla hela dagen så kan man köra enbenstativ. Bilden ovan är handhållen och jag har kört 600/4 och 400/2,8 mycket handhållet. Men utan VR är det givetvis mycket svårare då du sällan kan få så bra tider för att säkert handhålla utan VR.

Jo då. Klart att ett 400/5,6 är mycket mindre och smidigare men det går allt att köra handhållet en hel fotodag även med 600/4. Det jag menade var att om man inte vill handhålla hela dagen så kan man köra enbenstativ. Bilden ovan är handhållen och jag har kört 600/4 och 400/2,8 mycket handhållet. Men utan VR är det givetvis mycket svårare då du sällan kan få så bra tider för att säkert handhålla utan VR.

Det är väll rätt självklart att om man inte vill handhålla en hel dag så tar man med ett en eller trebenstativ.
Kan sätt min högra hand på att det inte är många på denna jord som tar med sig sitt 600/4 en hel dag utan något form av stöd alls.
Och det är klart att man kan handhålla alla objektiv men frågan är ju hur länge innan mjölksyran kommer ;)

Bilagor

• jaha_123501537.jpg
    jaha_123501537.jpg
    11.4 KB · Visningar: 854
... och IS/VR har ingen funktion i panoreing vad jag vet.
Jo det har det. Ur Nikons information om VR - "I normalläget på Nikons VR-objektiv minskas kameraskakningar genom att objektivet känner av om du panorerar kameran i sidled och sedan bara reducerar vibrationer i höjdled."

Sen har vissa objektiv VR-läge som även kan användas på stativ medan andra har VR-läge som kallas "Active" vilket ska användas när man plåtar från ett fordon som rör sig.

Jo det har det. Ur Nikons information om VR - "I normalläget på Nikons VR-objektiv minskas kameraskakningar genom att objektivet känner av om du panorerar kameran i sidled och sedan bara reducerar vibrationer i höjdled."

Sen har vissa objektiv VR-läge som även kan användas på stativ medan andra har VR-läge som kallas "Active" vilket ska användas när man plåtar från ett fordon som rör sig.

Det är möjligt, äger inet objetiv med IS/VR. Men som sagt vid BIF så spelar det ingen roll på grund av dom mycket snabba slutartiderna upp mot 1/2500 eller snabbare.

Det är möjligt, äger inet objetiv med IS/VR. Men som sagt vid BIF så spelar det ingen roll på grund av dom mycket snabba slutartiderna upp mot 1/2500 eller snabbare.
Om man alltid fotar i ljus så att det fungerar med 1/2500 och f/5,6 så visst. Men själv skulle jag även vilja jobba under mörkare ljusförhållanden samt även plåta fåglar som rör sig men där inte allt är knivskarp utan att rörelsen syns i bakgrundsoskärpan och rörelsen i vingarna.

Blir lite som att fotografera racing när bil/mc, bakgrund och hjul är knivskarpt och omöjligt att avgöra om fordonet rör sig med 200 km/h eller står still.

Om man alltid fotar i ljus så att det fungerar med 1/2500 och f/5,6 så visst. Men själv skulle jag även vilja jobba under mörkare ljusförhållanden samt även plåta fåglar som rör sig men där inte allt är knivskarp utan att rörelsen syns i bakgrundsoskärpan och rörelsen i vingarna.

Blir lite som att fotografera racing när bil/mc, bakgrund och hjul är knivskarpt och omöjligt att avgöra om fordonet rör sig med 200 km/h eller står still.

Det låter som en svår uppgift om man ska handhålla.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar