Annons

Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM till konsertfoto och porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jazzness1

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Jag har haft en Nikon D40 ett tag nu, men har kvar det gamla kitobjektivet(som jag är otroligt less på) och känner nu att det är dags att uppgradera sig till något nytt. Jag fotograferar mest porträtt men ska nu även börja fota på konserter efter ett jobberbjudande jag fått.

Jag har då funderat på att skaffa ett Sigma 50mm F1.4 eftersom det ska vara ljusstarkt vilket kan vara en fördel på en konsert men eftersom jag ändå känner mig rätt så oerfaren och detta blir det första objektiv jag i så fall köper så tänkte jag fråga andra här som vet lite mer. Vad tror ni?

*Jag är dels ute efter att få fin bokeh för mina porträttfoton och dels ute efter att lyckas fånga de där häftiga ögonblicken på konserter och behöver något som kan fånga ljuset bra*

Jag själv har det (till salu fö) och det är riktigt bra. Skarpt, välbyggt och ljusstarkt. Tyvärr blir det alldeles för lite använt av mig själv, men skulle man börja fotografera konserter så skulle det nog vara toppen. Tror inte det kommer göra dig besviken.

Det är rätt jämt emellan Nikkors egna och Sigmat. Bakgrundsoskärpan brukar anses lite trevligare hos Sigmas variant men det är ungefär jämt då det kommer till skärpa. Fokus verkar vara lite kvickare på Sigma.

Vore jag dig så hade jag nog köpt Nikkor AF-S 50mm f1.4 G då det både är billigare och nästan hälften så tungt. Men struntar du i vikten och priset så vinner Sigma.

Ska du inte ha lite längre brännvidd än 50mm förresten, eller är det väldigt små spelningar där du kan stå nära?

/C

Tack så mycket för alla svar!

Cofra: Jag ska stå väldigt nära och fota så jag tror att 50mm kommer räcka perfekt. Efter att ha läst runt lite på nätet så känner jag att en Nikkor AF-S 50mm f1.4 passar mig bäst eftersom den både är lättare (290 gram mot 520!) och nästan en tusenlapp billigare. Tack så mycket för din hjälp! :)

Det låter som ett bra val Jasmine, även om det som sagt inte är någon jätteskillnad på dem i det stora hela. Som första fasta objektiv så kommer det att bli intressant för dig med ljusstyrkan vilken är på en helt annan nivå jämfört med kitobjektiv.

Sedan då du blir mer erfaren så tycker jag att du ska testa ett manuellt f1.2 också vilka är förhållandevis prisvärda. Finns mängder av dem på Ebay, så som detta tex.

http://cgi.ebay.com/A-Nikon-50mm-f-1-2-MF-Lens-HS-12-Pouch-L1Bc-50-1-2-/220672939703?pt=Camera_Lenses&hash=item336121d6b7

Men som sagt... för stunden så blir det där ett bra val och att fota manuellt är aningen krångligare även om det är bra ur studiesyfte så är det nog bäst att vänta. Skriv om det är något mer och lycka med allt! :)

/C

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto