Annons

Sigma 30/1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

bumpe:88

Aktiv medlem
Hej, hur e detta objektivs kvaliteter jämfört med nikons fasta? Skärpa, färger och bokeh? Samma fina kvalitet som de andra "pro" gluggarna från sigma? Detta är versionen utan HSM.

MVH
 
Jag har Canon och jag har jämfört objektivet med Canons motsvarighet 35/1.4L USM och Sigman var både skarpare och mer kontrastrik, låter knasigt. Men så var fallet!
Den är inte toppkvalité men i alla fall 8/10 enligt mig!
 
Tack för svaren!
Kanske är med HSM då, stod inget i annonsen men det är standard på 30/1.4 då :)
Tror det blir att så till på en sådan!
 
Tycker detta objektivet är GRYMT på alla sätt och vis. Den kvalitet du får i förhållande till priset (förutsatt att du får ett ex. som inte felfokuserar. Har tydligen funnits problem med detta tidigare) så är det bara att slå till.

Roligt att leka med det korta skärpedjupet.

Nackdelen med objektivet är att det jagar lite med fokusen om det är svåra ljusförhållanden, samt att närgränsen inte är den bästa. Men men, för krävande ljusförhållanden finns proffsgluggar och för närgräns finns macroobjektiv... :)

Roligt att kunna fota i mörka rum och att leka med skärpedjupet!

Jag tycker du ska köpa Sigmat, helt klart.
 
Jagar lite? Fokuseringen var fullständigt hopplös. Hittade rätt en gång av 3 ungefär och då testade jag den ändå på både D70 och D200. Gluggen åkte tillbaka och jag fick ett nytt ex, som var en gnutta bättre, men som istället morrade som ett tröskverk när det fokuserade. Den åkte tillbaka den med och sen gav jag upp och tog pengarna tillbaka.

Dock ska sägas att när väl fokusen satt så blev det riktigt bra bilder. Så min kommentar får bli: Bra glas men usel mekanik.
 
Har goda erfarenheter. Fick tag i ett ex som inte felfokuserar. Har haft mycket glädje av gluggen men nu ligger den mest på hyllan sedan det blev D3 i väskan. Kan tänka mig att sälja eller byta mot någon kul Nikonpryl eller glugg.
 
Har goda erfarenheter. Fick tag i ett ex som inte felfokuserar. Har haft mycket glädje av gluggen men nu ligger den mest på hyllan sedan det blev D3 i väskan. Kan tänka mig att sälja eller byta mot någon kul Nikonpryl eller glugg.
Kan du inte för skojs skull prova den på D3:an? Jag såg att någon använt 30/1,4 på EOS 1D (1,27x beskärningsfaktor) och att bilden faktiskt räckte ända ut i hörnen. 5:4-läge kanske?
 
Jag fixar det om någon vecka eller så.
Just nu finns gluggen i någon av mina 70 flyttkartonger.
G
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.