Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 120-400 och 150-500 som makro??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag funderar på hur pass bra dessa två objektiv Sigma 120-400 och 150-500 fungerar till macro.
Närgränsen ligger på 1,5m resp 2,2m och det säger kanske en del...

Men hur skulle de fungera tillsammans men mellanringar??

Någon som har ideer på detta???
 
120-400 har avbildningsskala 1:4.2 och 150-500 har avbildningsskala 1:5.2.

Makro blir det ju inte, men 1:4 fungerar bra för blommor och större makromotiv. Mellanringar är inte värt besväret, man tappar i ljusstyrka och AF riskerar därmed att inte fungera.
 
Bildkvalitén ska ju inte kunna bli sämre, en mellanring är ju bara ett förlängningsrör utan glas Men hur stor skillnad i avbildningsskala blir det? Och fungerar AF i något läge med mellanring? Jag testade på min 100-400:a och jag tyckte inte man vann mycket på den iaf.

Fin bild för övrigt.
 
Fredrik, 1:4,2 räcker ofta till såväl blommor som stora insekter som fjärilar och trollsländor. Men om du vill fota "makro" med något av dessa objektiv behöver du någon sorts närbildstillbehör. Tyvärr är inte mellanringar något bra alternativ till så långa brännvidder som 400 resp. 500 mm. Du behöver mycket långa mellanringar för t ex avbildningsskala 1:1. Vid 120 resp. 150 mm blir det förstås lättare att få stor avbildningsskala men då är det ju bättre att använda en zoom med kortare brännvidd från början.

Ett bättre alternativ är en närbildslins av bra kvalitet. Canon har t ex en s k akromatisk (tvålinsig) närbildslins på +2 dioptrier, 500D. Den största storleken är 77 mm, så den passar bara 120-400 mm. Tyvärr är den ganska dyr, 1750:- hos CyberPhoto. Det finns förstås även betydligt billigare enlinsiga av olika fabrikat, men de är inte lika bra.

Inte bara närbildslinser, utan även mellanringar försämrar skärpan. Ett objektiv är konstruerat för att fungera bra inom ett visst avståndsområde och om man förkortar det med hjälp av mellanringar blir inte skärpan längre lika bra. Men som jag skrev påverkar mellanringar närgränsen relativt lite på långa brännvidder, så skärpeförsämringen blir därför kanske inte heller så stor.

Olle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.