Annons

Sigma 120-300mm f/2.8 EX IF HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanM

Aktiv medlem
Har någon detta objektiv och kan skriva lite om det? Kanske finns det nån bild att titta på. Jag har idag ett 70-300 objektiv som jag fick med i D70 kitet. Vill nu byta till nåt bättre. Ideer på alternativ? Någon som har till salu?

Ett alternativ i samma mm klass är Sigmas 100-300/4 EX IF HSM.

Toppklass enligt Foto nr 11 - 2001:
- "...En av de bästa telezoomar som går att köpa..."!

Kan man leva med bländare 4 så är det bara att köra! Superskarpt redan från full glugg!

Enda baksidan är väl att motljusegenskaperna är lite irriterande i vissa fall. Annat än det så finns det ingenting att klaga på! Finns att köpa begangnat för ca 6000 - 7000kr. (Äger en själv och anser att det är det bästa som hänt min kameraväska!!!)

Tak för all input! Tanken med 2,8 är att jak han sätta på en teleconverter 2x och fortfarande ha full automatik. Vad tror ni om det,600/5,6 om man vill?

Hej

Har provat 120-300 med Sigmas 2x TC men det var på stativ utomhus.

kamera D70 på jpeg fine och large
600 mm alltså med convertern
Aperture 1/100 sek 5,6
iso 200
alla andra inställningar på normal eller auto (skärpningen också på auto vilket kanske var dumt?

visst syns det lite blått i kanterna på de svarta siffrorna i reg.numret. Men jag är nöjd med kvaliteten så långt jag hunnit testa.

Bildprovet är en litetn detalj utskuren ur 100 % obehandlat ur kameran men hårt jpeggat OBS att det därför ser dassigt ut jämfört med hela fotot.

Bilagor

• fotosidan381.jpg
    fotosidan381.jpg
    24.6 KB · Visningar: 373
Lite större utsnitt ger bättre rättvisa åt kombinationen, eller hur?
OBS flimret syns inte hos mig utan bara här på FS när jag måste pegga bilden så himla hårt för att få ner den i storlek.

Bilagor

• fotosid stor381.jpg
    fotosid stor381.jpg
    24.1 KB · Visningar: 370
Senast ändrad:
Det var svårt att bedömma skärpan ut denna bild. Kan du inte beskära ut en mindre del och behålla JpgQuality high.

Ta gärna en del av övre skattmärket och de små siffrorna.

Bilderna är så hårt komprimerade så man ser nästan bara jpeg-komprimeringens effekter. Du kan lägga in bilder upp till 50 kb, dina är bara 25 kb stora.

HEJ

Ett nytt försök kommer här med en detalj så okomprimerad som möjligt med jpg på bästa läget 12 av 12.

Bilagor

• stordetalj380.jpg
    stordetalj380.jpg
    46.2 KB · Visningar: 291
Japp, det blir rätt skapligt och bländar man ned ett steg så blir det än bättre och ytterligare ett stegs nedbländning ger riktigt skarpa bilder.

Japp.

Men jag har en 100-400/4.5-5.6L IS USM, så jag tycte det var lite "tårta på tårta" att köpa en 1.4x

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar