Annons

Sifforna i filnamnet börjar om

Produkter
(logga in för att koppla)

marsbarn

Aktiv medlem
ursäkta den hemska rubriken ^^

Jag vet inte riktigt vart det här skall postas så ni får väl skälla på mig och flytta det om jag är på fel ställe ... ;P

Jag har ganska nyligen lagt vantarna på en Nikon d80 och håller fortfarande på att bekanta mig med kameran. Men nu har jag stött på en ganska irriterande problem.

Bilderna i kameran döps ju ungefär som i nummer och första bilden man tar blir ju ett, såklart . Och sedan fortsätter det DSC_0001, DSC_0002 osv.

Min tidigare erfarenhet är att min i princip utifrån den här siffran kan se hur många bilder man tagit med kameran eftersom första bilden heter 0001 och sen räknas det uppåt.

Men nu har jag upptäckt att om jag t.ex raderar DSC_0043 ur kameran när jag lagt in den på datorn så får en ny bild det namnet när jag sedan går ut och fotar.
Detta blir ju sedan ett problem när jag ska lägga in den nyaste bilden på datorn eftersom filerna då "krockar" (iaf när de ska in i samma mapp). Och visst det går ju att behålla båda filerna men det är ganska jobbigt att ha massa: DSC_0043, DSC_0043 (2), DSC_0043 (3) etc. etc.

Kan jag ändra någon inställning och hindra det?
Alternativet för mig är annars (eftersom jag delar in bilderna månadsvis) att jag under en månad inte får radera bilder ur kameran... men det är ju också drygt...

HJÄLP !
 
Bär jag importerar bilderna till datorn så låter jag programmet döpa om filerna till datum-filnamn. ex: 2009-07-24-_MG_5546.CR2
På det viset kommer inget filnamn någonsin att krocka.

/Stefan
 
Precis, det är samma på D80. Som standard är valet "Filnummersekvens" satt till "Av" och det gör att numreringen börjar om på 0001 om du formaterat minneskortet t ex. Gör som FW skriver och sätt till "På" så ska du se att det löser sig.
 
hur gör du det på ett smidigt sätt då ? :)

Det gör Lightroom när jag tankar över bilderna från kameran till mitt bibliotek i datorn. Tror faktiskt att alla adobes bildprogram som CS och Elements gör exakt likadant. Fast man får ju förståss välja att den ska döpa om namnen när rutan ploppar fram.

/Stefan
 
Dessutom kan man ändra de första tre bokstäverna i filnamnet till sina initialer eller så :)

Mina filer heter numera RHJ_123
 
hur gör du det på ett smidigt sätt då ? :)

Jag överför bilderna med Nikon Transfer och det går också att ställa in så det byter namn på filerna. Jag döper mina bilder till "Exponeringsdatum-löpnummer" och börjar alltid på -001, ex 20090726-001. NT skapar även en mapp med överföringsdatum vid varje ny överföring. Aldrig någon risk för att två filer får samma namn då.
 
okej tack så mycket ! Nu har jag fått flera smidiga sätt och problemet kommer nog inte vara mycket till problem längre :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.