Annons

Senaste H&M magazine har en intervju med Mikael Jansson

Produkter
(logga in för att koppla)
Yupp.
Frun slängde upp den (efter att ha handlat kläder) när jag lagade middag med ett ”baby knows what sugardady needs”.

FredrikArvidsson skrev:
Kan någon tala om för oupplysta mig vem Mikael Jansson är.
Framgångsrik fotograf inom mode-området, främst utomlands.

Säger jag, utan att vara det minsta upplyst - råkar bara känna brodern, dirigenten Sonny Jansson. Mikael P får gärna berätta lite om fotograf Jansson, jag vill ju gärna veta mer!

Han är med i nationalencyklopedin under ”fotograf”.
Han är snart femtio och började som assistent åt Carl Johan Rönn.
Han var en av de som på åttiotalet jobbade som assistent i New York (åt Avedon).
Förändrade mycket av modefotografin i Sverige, införde ett mer professionellt tänkande.

Han är så pass stor att jag tycker man skall vet vem det är.
[Hur jag än skriver låter den meningen otrevlig, vad jag vill få fram är att det finns namn som är stora, vi har Bergman på film och Carl Larsson inom konst. Alla vet vilka de är, oavsett om de är intresserade av film eller målning. Jansson är en sådan inom fotografi.]

Det som är stort med honom är inte bilderna i sig, utan att han införde en internationell stil i svensk modefotografi. Bilderna berättade en historia istället för att bara visa leende klädhängare. Visserligen var Hirsch först med bilderna för Dobber, där kläderna var en bisak, men MJ var bara så mycket, ja, New York i sättet att arbeta.

Bilder kan du hitta här:
http://www.wilsonwenzel.com

det är lustigt, jag kan massor om regissiörer, konstnärer och musiker. jag känner till alla stora.

när det gäller fotografer (mitt eget yrke), då har jag precis noll koll.
jag har ingen aning om vem Mikael Jansson är.

Estethia skrev:

jag har ingen aning om vem Mikael Jansson är.

Så skönt att höra. Då är jag inte ensam...

Tolkar dock denna ovetskap som att fotografer i allmänhet förblir anonyma för den stora massan.

Konstformen används till i stort sätt all mediaproduktion men artisten (fotografen) är nästan onsynlig.

/AnWi

Jag har inte intresserat mej såååå mycket för modefotografering tidigare, men för några veckor sen satt jag på en 4 timmars föreläsning med Kira Gluschkoff - och fy attan vad det var intressant!

Eftersom jag alltid viftar med Finlands flagga så...

http://www.kiragluschkoff.com/

/Andreas

EDIT: inlägget alltså enligt principen om de stora inte är kända är de mindre stora inte heller kända.

Senast ändrad:
mipert skrev:
Han är med i nationalencyklopedin under ”fotograf”.
Han är snart femtio och började som assistent åt Carl Johan Rönn.
Han var en av de som på åttiotalet jobbade som assistent i New York (åt Avedon).
Förändrade mycket av modefotografin i Sverige, införde ett mer professionellt tänkande.

Han är så pass stor att jag tycker man skall vet vem det är.
[Hur jag än skriver låter den meningen otrevlig, vad jag vill få fram är att det finns namn som är stora, vi har Bergman på film och Carl Larsson inom konst. Alla vet vilka de är, oavsett om de är intresserade av film eller målning. Jansson är en sådan inom fotografi.]

Det som är stort med honom är inte bilderna i sig, utan att han införde en internationell stil i svensk modefotografi. Bilderna berättade en historia istället för att bara visa leende klädhängare. Visserligen var Hirsch först med bilderna för Dobber, där kläderna var en bisak, men MJ var bara så mycket, ja, New York i sättet att arbeta.

Bilder kan du hitta här:
http://www.wilsonwenzel.com

Sa du Carl Johan Rönn? Det är min kompis pappa! Han bor granne med mig. *stolt*, hehe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar