Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Senaste H&M magazine har en intervju med Mikael Jansson
- Trådstartare mipert
- Start datum
gbjerne
Aktiv medlem
mipert skrev:
Yupp.
Frun slängde upp den (efter att ha handlat kläder) när jag lagade middag med ett ”baby knows what sugardady needs”.
Sikken fru herrn har hittat..
*avundsjuk*
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Kan någon tala om för oupplysta mig vem Mikael Jansson är.
kaw
Aktiv medlem
Framgångsrik fotograf inom mode-området, främst utomlands.FredrikArvidsson skrev:
Kan någon tala om för oupplysta mig vem Mikael Jansson är.
Säger jag, utan att vara det minsta upplyst - råkar bara känna brodern, dirigenten Sonny Jansson. Mikael P får gärna berätta lite om fotograf Jansson, jag vill ju gärna veta mer!
mipert
Aktiv medlem
Han är med i nationalencyklopedin under ”fotograf”.
Han är snart femtio och började som assistent åt Carl Johan Rönn.
Han var en av de som på åttiotalet jobbade som assistent i New York (åt Avedon).
Förändrade mycket av modefotografin i Sverige, införde ett mer professionellt tänkande.
Han är så pass stor att jag tycker man skall vet vem det är.
[Hur jag än skriver låter den meningen otrevlig, vad jag vill få fram är att det finns namn som är stora, vi har Bergman på film och Carl Larsson inom konst. Alla vet vilka de är, oavsett om de är intresserade av film eller målning. Jansson är en sådan inom fotografi.]
Det som är stort med honom är inte bilderna i sig, utan att han införde en internationell stil i svensk modefotografi. Bilderna berättade en historia istället för att bara visa leende klädhängare. Visserligen var Hirsch först med bilderna för Dobber, där kläderna var en bisak, men MJ var bara så mycket, ja, New York i sättet att arbeta.
Bilder kan du hitta här:
http://www.wilsonwenzel.com
Han var en av de som på åttiotalet jobbade som assistent i New York (åt Avedon).
Förändrade mycket av modefotografin i Sverige, införde ett mer professionellt tänkande.
[Hur jag än skriver låter den meningen otrevlig, vad jag vill få fram är att det finns namn som är stora, vi har Bergman på film och Carl Larsson inom konst. Alla vet vilka de är, oavsett om de är intresserade av film eller målning. Jansson är en sådan inom fotografi.]
Det som är stort med honom är inte bilderna i sig, utan att han införde en internationell stil i svensk modefotografi. Bilderna berättade en historia istället för att bara visa leende klädhängare. Visserligen var Hirsch först med bilderna för Dobber, där kläderna var en bisak, men MJ var bara så mycket, ja, New York i sättet att arbeta.
Bilder kan du hitta här:
copywriter
Aktiv medlem
Estethia skrev:
jag har ingen aning om vem Mikael Jansson är.
*stora ögon*
/J
Estethia
Aktiv medlem
japp. se där. ;o)copywriter skrev:
*stora ögon*
/J
jag har hellre koll på tex. tim burton och
hans filmer och väntar spänt på hans två kommande filmer.. särskilt Corpse bride!
AnWi
Aktiv medlem
Estethia skrev:
jag har ingen aning om vem Mikael Jansson är.
Så skönt att höra. Då är jag inte ensam...
Tolkar dock denna ovetskap som att fotografer i allmänhet förblir anonyma för den stora massan.
Konstformen används till i stort sätt all mediaproduktion men artisten (fotografen) är nästan onsynlig.
/AnWi
Highweiss
Aktiv medlem
Jag har inte intresserat mej såååå mycket för modefotografering tidigare, men för några veckor sen satt jag på en 4 timmars föreläsning med Kira Gluschkoff - och fy attan vad det var intressant!
Eftersom jag alltid viftar med Finlands flagga så...
http://www.kiragluschkoff.com/
/Andreas
EDIT: inlägget alltså enligt principen om de stora inte är kända är de mindre stora inte heller kända.
Eftersom jag alltid viftar med Finlands flagga så...
http://www.kiragluschkoff.com/
/Andreas
EDIT: inlägget alltså enligt principen om de stora inte är kända är de mindre stora inte heller kända.
Senast ändrad:
FelixSwensson
Avslutat medlemskap
mipert skrev:
Han är med i nationalencyklopedin under ”fotograf”.
Bilder kan du hitta här:
Sa du Carl Johan Rönn? Det är min kompis pappa! Han bor granne med mig. *stolt*, hehe.