Annons

Semiminiatyrstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag är lite på jakt efter ett stativ som man kan ha med sig när man inte primärt är ute för att fotografera. Ett stativ som går in i en liten ryggsäck och inte väger för mycket. Typ 35 cm ihopfällt och en vikt som inte överstiger kilot.

Jag har nån konstig variant med typ sex segment och 25 centimeters ihopfälld längd, men det går bort totalt. Det är så vingligt så det enda användningsområdet är som bordsstativ utan benen utfällda.

Det behöver inte vara superstabilt och inte heller superhögt. Går det upp till en dryg meter så går det ofta att hitta plattformar om man behöver komma högre.

Jag är inte beredd att hala upp stora plånboken, max en femhundring har jag nog tänkt mig.

Jag ångrar att jag lät ett av Gitzos minsta stativ gå framför näsan på mig på Ibazar. L-foto köpte det för några hundringar och lär väl multiplicera det med tre.

Men det säljs ett nu på Tradera, kolla in om det kan vara något för dig! Märket, höjd, vikt etc framgår inte men det går alltid maila säljaren.

Känner inte till några nya stativ som passar och som är bra. Är inte bekant med Manfrottos grejer men de borde ha något billigt. Tyvärr får man den stabilitet som man betalar för, så jag skulle nog scanna begagnatmarknaden efter något bättre.

/Erik

Tack för det. Jag ha e-postat säljaren och frågat om måtten. Är det tradera som gäller nu efter ibazars bortgång?

Ja, de gjorde en urusel överlämning till www.ebaysweden.com så de flesta säljare gick över till Tradera som raskt kopierade Ibazars kategorier. Det är ganska bra tryck där med fn ca 70 objektiv till försäljning.

Jag har själv inget stativ i mellanklassen, ska dock pröva att ta med mig bordstativet. Det borde gå att hitta högre stenar, pelar etc och ställa det på när det väl är dags. Men när man väl hittat Motivet lär väl alla sådana stöd saknas...

/Erik

Jag har ett sådant.

Jag fick mitt någon gång -74 -75.
Det har varit med mig överallt o funkar utmärkt.
Det är inget under av stabilitet men om man låter bli att släppa ner dom klenste bendelarna så funkar det, bäst är det i lägsta läget när man ligger på pass.

Jag har satt i en plugg med en gängad skruv i botten på mittpelaren så jag kan sätta en liten kulled där fär makrofoto, funkar rätt bra.

Videohuvudet som sitter på är ingen större hit.

Jag skulle inte betala mer än 200:- för det.
Max höjd är ca 129cm o min är ca 45cm.

Vill du ha mer mått o sådant så säg till!

Om du orkar så vore det intressant att höra diametern på rören och längden utfällt resp infällt.

Se ovan, jag fyllde på lite nu när jag hittade det.

Rördiametern är ca 22mm - 12mm

Skjutmåttet är i garaget o jag är på kryckor :-(

Tack för det! Tänk positivt - kryckor är inte dumt om man skruvar i en stativgänga i toppen ;)

En tanke som slog mig; Tror du att det kan vara möjligt att fimpa tio cm av varje segment och få ett enmetersstativ på 35 cm?

mittpelaren är 34cm totalt.
Översta benet är 34cm, mellanbenet är 35cm o nedersta sektionen är 38,5cm.
Det är säkert inga bekymmer att kapa alltihop lite, jag tror att det går rätt lätt att plocka isär det, allt är skruvar o vred.

jimh skrev:
Är det tradera som gäller nu efter ibazars bortgång?

Jepp, för tillfället är det nog Tradera som gäller. Själv hittade jag ett gammalt lättviktsstativ från Linhof där för 400:- och nu senast ett gulfilter.

Traderastativet var 60 cm hopfällt så det blir inget. Jag kollade också på Manfrottos hemsida, men där fanns det nada. Skumt, det känns ju inte som något unikt behov jag har direkt.

Knepigt.

Då måste det ha varit en storebror till mitt, tänk så man kan lura sig på storleken när man ser det på bild.

Det är nu det är läge att sätta ett fett pris på mitt då ;-)
Nää, det är inte till salu, det funkar bra till mina behov.
Lycka till i jakten.

Jag sa faktiskt nästan alla din krav. :p

Du får väl snickra lite själv vettja, men Stabil Makro är nog mer användbart än billiga stativ.

Förresten, går det att byta kamerahuvud på stativ som liknar det som finns på Tradera?

SinusLinus skrev:
Förresten, går det att byta kamerahuvud på stativ som liknar det som finns på Tradera?
Allt går, det behövs bara olika svetsteknik beroende på material ;)

Och snickra har jag nog av som du vet. Skulle dessutom vilja ha det rätt snart, typ till Lanzaroteresan du nämnde.

Ultraljuds-svetsning i plast går kanonbra.

Om det på Tradera har samma mittpelare som mitt så är det bara att sätta i en plugg med en bit gängad stång i.
Jag svarvade en aluminiumplugg som passar precis och säkrade den med Araldit.
Sedan gängade jag ett hål o satte i en stativgängad stång, återigen säkrad med Araldit.
På en kan vad som helst monteras t ex en liten kulled.
Det har hållit för mig sedan början på 80-talet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar