Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Selenmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

m_karlsson

Aktiv medlem
Nyligen köpte jag en Olympus Trip 35 på Tradera. Jag lockades av priset i kombination av möjligheten att ha den i fickan... Kameran har selencell för ljusmätning. Nu har jag framkallat de första två rullarna och negativen ser väldigt mörka ut.

Hur yttrar sig en sig en "trött" selencell? Är det sannolikt att de mörka negativen beror på en disfunktionell selencell? Eller kan det bero på att jag använt mig av gammal Rodinal-framkallare (det brukar jag göra, men nu var det ny flaska)? Eller kan det bero på att jag använt två år gammal Kodak-fix?

/Magnus

Nyligen köpte jag en Olympus Trip 35 på Tradera. Jag lockades av priset i kombination av möjligheten att ha den i fickan... Kameran har selencell för ljusmätning. Nu har jag framkallat de första två rullarna och negativen ser väldigt mörka ut.

Hur yttrar sig en sig en "trött" selencell? Är det sannolikt att de mörka negativen beror på en disfunktionell selencell? Eller kan det bero på att jag använt mig av gammal Rodinal-framkallare (det brukar jag göra, men nu var det ny flaska)? Eller kan det bero på att jag använt två år gammal Kodak-fix?

/Magnus

Har bestämt för mig att selenceller åldras om dom utsätts för ljus.

Det vanligaste med allt sånt är att de tappar i effektivitet. Om jag har rätt, att det är det som händer (säker är jag inte), då blir det mörka negativ, för mätaren tror inte det är så ljust som det är, så kamerans automatik (eller den fotograf som tittar på vad mätaren kommit fram till) släpper in mer ljus, vilket gör negativet tätare/mörkare. Den kopierade bilden bli alltså ljusare.

Jag har ingen erfarenhet av åldrad selenmätare. Min exponeringsmätare med selencell är inte tillräckligt gammal för att lida av några ålderskrämpor. Det är det snarare jag som gör. Men borde inte en åldrad selenmätare tappa i känslighet och därför orsaka överexponering?

Olle

Edit: Anders var fyra minuter snabbare än jag där. Jag är alltid för långsam.

Det vanligaste med allt sånt är att de tappar i effektivitet. Om jag har rätt, att det är det som händer (säker är jag inte), då blir det mörka negativ, för mätaren tror inte det är så ljust som det är, så kamerans automatik (eller den fotograf som tittar på vad mätaren kommit fram till) släpper in mer ljus, vilket gör negativet tätare/mörkare. Den kopierade bilden bli alltså ljusare.

Tack, det är väl ungefär de tankegångarna jag haft också, men det blir fler osäkerhetsfaktorer när man kör med gammal kemi också... Jag antar att det är svårt att kompensera för den åldrade selencellen? Iso 50 istället för Iso 200 kanske?

Tänker jag fel!? Negativen blir alltså överexponerade? Isf borde det gå att kompensera för det vid framkallningen? Eller?

Det är kanske inte ens lönt att fundera över att kompensera, det är kanske bara att konstatera att kamera var ett dåligt köp... och köpa bättre nästa gång...

Nu vet jag inget om Olympus Trip 35, men är det inte möjligt att ställa in filmkänsligheten manuellt? Om så är fallet skulle du kunna ställa in en högre filmkänslighet än vad filmen är avsedd för och på så vis kompensera för överexponeringen. Annars är det inte någon större nackdel om filmen blir lite överexponerad om du använder negativ färgfilm eller svartvit film avsedd att framkallas i C41 som färgfilmen.

Olle

Jag antar att det är svårt att kompensera för den åldrade selencellen? Iso 50 istället för Iso 200 kanske?
Du kan ju jämföra den med en ljusmätare som du vet visar någorlunda rätt (t ex en modern kamera) och lära dig hur mycket fel din Trip visar i olika situationer. Sen är det bara att kompensera så att det blir någorlunda rätt exponerat.

Har inte kameran någon liten skruv där man kan kalibrera om ljusmätaren? Det kan förstås också vara mekaniken som inte längre går som den ska. Åas tycker jag att det borde leda till överexponering snarare än underexponering, men man vet ju inte.

Just Rodinal är en framkallare som åldras med värdighet.

Enligt den här sidan http://www.kenrockwell.com/olympus/trip-35.htm så kan filmkänsligheten sättas mellan ASA 25 - ASA 400 (ASA=ISO). Pröva att använda en film med ISO-talet 100 eller lägre och sätt kameran till ASA 400. Om inte det räcker kan du kanske starta en tråd om framkallning av överexponerad film. Det finns flera duktiga mörkrumsrävar här på Fotosidan, som kan ge dig råd. De verkar dock inte ha hittat till den här tråden.

Olle

Tack alla för att ni tagit er tid att reda ut begreppen för mig, trots min totala förvirring. Jag brukar ha ganska bra koll på sådant, men jag är helt klart lite ringrostig (precis som selencellen) efter några småbarnsår...

På olympus trip finns det bara ASA upp till ASA 200 (din länk anger ASA 400, men det stämmer inte på min version av Tripen). Jag har kompenserat för överexponeringen ISO 200-400 vid framkallningen av min Tri-X 400. Tider för detta har jag hittat på Digitaltruth, så det känns tillförlitligt. Eftersom selencellen förmodligen är åldrad så verkar det som jag måste kompensera för ytterligare överexponering, dvs korta ner framkallningstiden lite till. Har jag förstått det rätt nu?

Tack alla för att ni tagit er tid att reda ut begreppen för mig, trots min totala förvirring. Jag brukar ha ganska bra koll på sådant, men jag är helt klart lite ringrostig (precis som selencellen) efter några småbarnsår...

På olympus trip finns det bara ASA upp till ASA 200 (din länk anger ASA 400, men det stämmer inte på min version av Tripen). Jag har kompenserat för överexponeringen ISO 200-400 vid framkallningen av min Tri-X 400. Tider för detta har jag hittat på Digitaltruth, så det känns tillförlitligt. Eftersom selencellen förmodligen är åldrad så verkar det som jag måste kompensera för ytterligare överexponering, dvs korta ner framkallningstiden lite till. Har jag förstått det rätt nu?
Det har du nog, men varför inte göra som jag föreslog i mitt förra inlägg? Dvs använd lågkänslig film, men sätt kamerans ASA-inställning på 200. Kameran är kanske så gammal att det inte går att kompensera tillräckligt enbart med förkortad framkallning. Man kan väl inte förkorta framkallningen hur mycket som helst, antar jag.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar