Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seg blixt och dubbla bilder...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kasch

Aktiv medlem
Jag är verkligen ingen stor användare av blixt - blir mest landskapsfotografering eller andra bilder i naturligt ljus - men skaffade ändå en Yongnou YN468-II (TTL) till min Nikon D7100. Har tidigare haft en Yongnou till en Pentax och den fungerade utmärkt/som förväntat de få tillfällen jag använde den. Men när jag använder min Nikon med blixten reagerar den "segt" på avtrycket - ungefär som en riktigt långsam/osäker AF. Dessutom tar kameran oftast två på varandra följande bilder (alltså trots bara ett avtryck) med någon sekunds fördröjning från den första bilden. När jag håller kameran helt still verkar det bli en bild tagen - rör jag den det minsta efter första bilden tas en bild till...

Kanske är detta en inställningsfråga som är självklar men jag är som sagt ganska mycket en nolla när den kommer till blixtar.

Självklara

Ett bildexempel skulle hjälpa att förstå vad du menar! Eller är det så att det tas två exponeringar, alltså att det blir två olika filer. Annars låter det som om du ställt in kameran så att slutartiden mäts på den naturliga bakgrunden (kanske lång slutartid) och att blixten avfyras i slutet av den tiden (andra ridån).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar