Annons

screentrycka foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

utström

Aktiv medlem
Hej!

Jag har två frågor:

1: Är det någon medlem här på fotosidan som har screentryckt fotografier?

2: Om så, har du screentryckt på plåt någon gång?

Anledningen till min fråga är att jag nyligen besökte london och såg en fantastisk utställning där de hade screentryckt fotografier på kopparplåt av storleken 1,5m x 3m. Vajert.

screen

Det finns många sätt att trycka med screen. Man kan välja att ha ett grovt raster eller fint raster, Ju finare raster i bilden kräver tätare duk i screenramen. Tätare duk och fint raster kräver omsorgsfullt planerad tryckning. De bästa screentrycken jag har sett tryckta på aluminumplåt är gjord på konsthögskolan i Bergen.
www.khib.no

Screentryckning är bara ekonomiskt försvarbart om du ska ha 50-100 ex och över.

Annars kan du låta någon printa dina bilder. Vill du ha dem överförda direkt på plåt så är det en flatbäddsprinet som gäller. Det finns några få i Sverige och så vitt jag vet så skriver de inte över 620x620 dpi.
Kan du tänka dig att få dina bilder skrivna på en folie (som sedan kan appliceras på plåt eller annat underlag) eller en banderollväv eller nå't så finns det maskiner överallt som klarar 1440x1440 dpi. Hör av dig till mig om du tycker att detta verkar vara intressant så kan du få tips om en lämplig skyltmakare som kan printa dina bilder i större format.

detta låter interessant och spännande att prova...
finns det någon sida på nätet som beskriver detta sätt steg för steg...?

/fotohälsningar Peter W.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar