Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanning i 8 bitar respektive 12 bitar

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsSkagius

Ny medlem
Jag har en filmscanner som har kapacitet för att scanna med tonupplösning på 12 bitar per färg. När man skall spara den i jpg formatet i Photoshop så måste man dock överföra bilden till 8 bitars formatet.

Det känns ju som man tappar en hel del i detta steg. Jag har letat lite på nätet och hittat JPG komprimeringstekniker som bygger på 12 bitar per färg. Tydligen är det ingen standardteknik.

Jag har även letat efter andra komprimeringstekniker och hittat ett program för komprimering mha wavelets. Denna teknik skall enligt uppgift de betydligt bättre kvalitet för en given komprimeringsgrad jämfört med JPG.

Är det någon som har några goda tips och erfarenheter i detta ämne ?

De bitarna är inte av så stor betydelse om du gjort en bra inläsning från början. Tänk efter, det som lämnar våra reklamfirmor och det som kommer till våra tryckerier är bilder som (oftast) består av 8 bitar per färg. Om jag inte missminner mig använder Kodak PhotoCD ett eget format som använder mindre än 8 bitar per färg.

Så... rådet är att göra en bra inläsning från början. Om du vill efterbearbeta bilden så ska du dessutom spara dem i ett format som inte förstör bilden. Jpeg är en bra komprimering men den passar bättre som ''slutkomprimering'' då den förstör bilden. Som arbetskomprimering är ofta, till exempel, tiff bättre (dessutom kan tiff spara bilder med högre färgdjup).

Jörgen

Tack för tipset igen.

Hur brukar du lagra dina bilder. Mina Tiffbilderna tar ju drygt 50 Mbyte styck det blir 12-13 stycken per cd. Många funktioner i Photoshop LE går inte att köra i 12 bitarsläget.

Den nya Nikonscannern har ju 16 bitar per färg. Det känns ju lite som en överdrift när mjukvaran inte kan hantera mer än 8 bitar. Kanske riktiga Photoshop klarar det bättre ?

Nej, photoshop kan i det flesta fall inte jobba med mer än 8 bitar/färg oavsett om det light eller fet version. De scannrar som har 9-15 bitar fyller på med nollor i efterhand till 16 bitar.

Anledningen till att det är bättre att arbeta i 16-bitarsläget är att många operationer typ kurvjusteringar o dyl är förstörande, dvs man tappar bilddata medans man manipulerar. För att minimera förlusterna skall man alltså genomföra dessa operationer innan man konverterar bilden till 8 bitar och fortsätter jobba.

.jpg är för övrigt en förstörande kompressionsmeteod som också tappar data, så spar bilderna i tex .psd, .bmp eller .tif om det finns plats över. Vill man sedan ha en mindre bild för att spara permanent är det bättre att komprimera den "okomprimerade bildfilen" med tex zip.

/Ingo

Re: Tack för tipset igen.

Jag vågar inte uttala mig om Photoshop då jag inte har jobbat så mycket med det under de senaste åren. Idag sittar jag ofta under UNIX och där arbetar man med andra program.

När det gäller stora filer så är lösningen enkel. Anpassa inläsningen efter ditt behov. De flesta bilder vill jag bara ha på skärmen och då läser jag in dem med förhållandevis låg upplösning. Några få av dem vill jag skriva ut och då läser jag in dem på nytt med högre upplösning.

Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar